Nije baš čest slučaj da neki filmaš snimi remake vlastitog filma, k tome mu nadjene isto ime. Poljak Wojciech Smarzowsky još 2004. godine snimio je crnu komediju "Wesele" o svadbenom danu koji će se pretvoriti u potpunu katastrofu. Bio je to iznimno popularan film u Poljskoj u kojem se Smarzowsky ismijavao iz malograđanštine tada modernih novobogataša. No, u međuvremenu se Smarzwosky prometnuo u iznimno društveno angažiranog filmaša, autora čiji filmovi izazivaju velike polemike i kontroverze u poljskom društvu. Tako je 2016. godine snimio ratnu dramu "Wolyn" o pokolju koji su za vrijeme II svjetskog rata nad Poljacima u pokrajini Voliniji izveli Ukrajinci.
Potom je 2018. godine snimio "Kler" u kojem je bio iznimno kritičan prema poljskom svećenstvu prikazujući ih kao razvratnike i pohlepne kriminalce, a sada je snimio šokantnu dramu u kojoj se obračunava s nekim mračnim epizodama iz povijesti svoje zemlje. Opet "The Wedding Day" ili "Wesele" kreće kao varijacija na temu originalnog filma. Kasia (Michalina Labacz) je kćer seoskog poduzetnika Ryszarda (Robert Wietckiewicz) i ona se udaje za lokalnog kretena s kojim je ostala trudna. Ryzsard je vlasnik velike farme svinja i u ogromnim je dugovima. Sve bi se moglo raspasti, a s njima živi gotovo stogodišnji otac, veteran II svjetskog rata.
I baš na dan kada se održava vjenčanje, u to maleno mjesto stići će izraelsko izaslanstvo kako bi djedu predalo priznanje Pravednika među narodima za junaštvo u II svjetskom ratu pri spašavanju Židova. Starac kojem je mozak već ishlapio, tijekom vjenčanja će se prisjećati događaja iz prošlosti, onih neposredno prije rata i za vrijeme rata kojima je svjedočio i stravičnog pokolja nad Židovima koji se dogodio u selu gdje se iste večeri održava svadba. A ta svadba brzo će se pretvoriti u pravi brechtovski malograđanski pir. Pravu divlju i razvratnu orgiju koja će djeda podsjetiti na ono što se događalo na istom mjestu desetljećima ranije.
Ubrzo će se prošlost i sadašnjost početi preklapati, a događaji iz prošlosti kao da će početi proganjati svadbu koja će se pretvoriti u potpuni fijasko. Ponovno je Smarzowski snimio šokantan i kontroverzan film u kojem povlači paralele između prošlosti i sadašnjosti jer dok je nekad crkva huškala lokalno stanovništvo protiv Židova, sada isto čini protiv nekih drugih manjina. Vidjet ćemo ovdje da je antisemitizam u Poljsku stigao i prije nacista, baš kao i ostatak Europe, a sve on to uspoređuje s bujajućim neonacizmom danas. Do kraja ćemo shvatiti da se farma svinja glavnog protagonista filma nalazi točno ondje gdje su se nekoć dogodili stravični događaji kojima je svjedočio djed kao mladić.
Radnju filma Smarzowski nije slučajno smjestio u selo Jedwabne na sjeveroistoku Poljske koje su prvo 1939. godine okupirali sovjeti da bi ga dvije godine kasnije zauzeli nacisti. I ovo je mjestašce zapravo simbol svega onoga što su Poljaci prošli u tih stravičnih nekoliko godina rata, ali i kako su oni nad kojima su činjeni zločini, ubrzo i sami postali počinitelji još gorih zločina. Jako dobro Smarzowski tu povlači paralele i snimio je on košmarnu, ali iznimno efektnu dramu o nekim mračnim duhovima i tajnama o kojima baš i nije popularno govoriti u društvu. Priča da su i sami Poljaci sudjelovali u progonima Židova i dalje je neka vrsta tabu teme ondje, a istovremeno je "Wesele" i upozorenje da nije nemoguće da bi se nešto slično u budućnosti moglo i ponoviti.
Primjedbe
Objavi komentar