BEING MARIA (2024,FRA) - 8/10


 

Bertoluccijev "Posljednji tango u Parizu" i dalje se smatra jednim od najkontroverznijih filmova svih vremena. Erotsku dramu o čisto tjelesnoj vezi mlade Francuskinje i starijeg američkog boema neki danas smatraju remek-djelom, no kada se pojavio 1972. godine kritika ga je u dobrim dijelom otpisala kao pornografiju. I nije "Tango" toliko obilježio život ni Bertolucciju, pogotovo ne Brandu koji je iste godine snimio i "Kuma", koliko tada 19-godišnjoj francuskoj glumici Mariji Schneider koja je kasnije svoja iskustva tijekom snimanja filma usporedila sa silovanjem govoreći o famoznoj sceni s maslacom tvrdeći da uopće nije znala da je Bertolucci u zadnji čas odlučio promijeniti scenarij za tu scenu i da su je odlučili iznenaditi kako bi scena izgledala što uvjerljivije.

Samo snimanje "Posljednjeg tanga u Parizu" je i središnja točka biografske drame o Mariji Schneider koju je snimila francuska filmašica Jessica Palud. Zanimljivo je kako je ona filmsku karijeru počela kao jedna od asistentica Bernarda Bertoluccija na njegovoj drugoj poznatoj erotskoj drami odnosno "Sanjarima" iz 2003. godine. I snimila je ona kvalitetnu biografsku psihološku dramu - karakternu studiju o djevojci čiji je život obilježio nastup u tom konkretnom filmu i koja sa sebe nikad nije uspjela skinuti stigmu te uloge. Potresna je to priča o tragičnoj i tužnoj sudbini mlade žene koja je ubrzo zastranila s drogama i filmu kakav danas zasigurno ne bi mogao biti snimljen.

Najjači adut "Being Maria" je u tome što nije teško shvatiti kako je jedna mlada i potpuno neiskusna glumica završila u takvom filmu i kako su je potpuno opčinili tada mladi vizionar kao što je Bertolucci (Giuseppe Maggio), a pogotovo njen partner na sceni, jedan od najslavnijih glumaca svih vremena Marlon Brando (Matt Dillon). Vjerojatno bi svaka glumica tog vremena prihvatila ponudu da radi s njima dvojicom i pristala bi na sve što se od nje traži, samo da bi vrlo brzo spoznala što to sa sobom nosi. Jasno da cijelu priču treba staviti u kontekst vremena i prisjetiti se kakav je šok tada početkom sedamdesetih izazvao film koji je u mnogim zemljama čak bio zabranjen, a drugdje je prozvan opscenim, skandaloznim. Ponajviše zbog te scene u kojoj je Bertolucci zamislio njenu stvarnu, sirovu, prirodnu reakciju na situaciju u kojoj je stariji čovjek siluje (naravno da je Brando nije doslovno silovao), ni ne razmišljajući kako bi nešto takvo moglo imati posljedice na jednu takvu mladu, krkhu osobu.

A vrlo brzo nakon što je započelo prikazivanje filma, i Bertolucci i Brando su otišli svaki na svoju stranu dok je Schneider ostala u Parizu i bila je ta na koju su se sručile salve kritike, poruge i društvenog prijezira. Snimila je Palud "Being Maria" prema knjizi Vanesse Schneider, glumicine nećakinje, a jako dobra je u ulozi Marie mlada francuska glumica rumunjskog porijekla Anamaria Vartolomei koju smo upoznali u sjajnom "Happening" Audrey Diwan. Pratimo ovdje život glavne protagonistice otkako je imala 16 godina kada je odlučila da će krenuti putem oca, poznatog francuskog glumca Daniela Gelina koji ju je dobio u vanbračnoj vezi s rumunjskim modelom Marie-Christine Schneider koja je imala samo 17 godina kada je rodila kćer.

Odnos Marie s ocem također je jako bitan u ovom filmu jer ona ga je praktički upoznala dok je bila tinejdžerica pošto nije želio imati nikakve veze ni s njom, ni s njenom mamom. Tako u prvoj sceni vidimo i njen prvi susret s ocem kada je ona kao znatiželjna 16-godišnjakinja na njegovom snimanju filma i velikim očima upija taj svijet koji je privlači. Ubrzo će se i sama odlučiti okušati kao glumica, a i prije nego što će moći zamisliti doći će prilika kakva se obično nikad ne pruža djevojkama njene dobi. Cijelu priču tu pratimo isključivo iz Marijine perspektive. U početku je to perspektiva naivne i opčinjenje djevojke, no vrlo brzo će ona odrasti u ženu svjesnu da joj je učinjeno nešto loše. Da je iskorištena i obilježena, a od toga se nikad neće uspjeti oporaviti. 

IMDB LINK 

Primjedbe