THE OTHERS (2001,SAD-ŠPA) - 8/10


 

Španjolsko - čileanski filmaš Alejandro Amenabar proslavio se još u dvadesetim godinama života. Debitirao je on mračnim trilerom "Tesis", nakon kojeg je snimio ubrzo i SF "Abre los ojos" poslije kojeg je ubrzo slijedio i američki remake Cameronea Crowea "Vanilla Sky" s Tomom Cruiseom. Ta su dva filma katapultirala Amenabara među najtraženije mlade svjetske filmaše pa i ne treba čuditi da je njegov sljedeći film snimljen u holivudskoj produkciji na engleskom jeziku, a glavnu ulogu igrala je Nicole Kidman. Amenabar je poslije gothic horora na koji ga je očigledno inspiriralo stvaralaštvo Shirley Jackson i Henrya Jamesa, snimio još Oscarom nagrađeni "Mar Adentro", a već puna dva desetljeća su prošla u kojima nije više snimio ništa zapaženo i relevantno.

"The Others" je zato bio itekako zapažen film koji je sa skromnim budžetom od 17 zaradio više od 200 milijuna dolara na svjetskim blagajnama, a film je to koji je potpuno izokrenuo kanone i pravila gothic horora. Riječ je o jednom od onih filmova o kojima je najbolje imati što manje ili gotovo nikakvo predznanje, a zanimljivo je da se ovaj film pojavio u trenucima kada je zahvaljujući Cravenovom "Vrisku" na vrhuncu bila renesansa slashera i sve popularniji su bili i ekstremni, krvavi i nasilni horori. "The Others" je i po tome sasvim drukčiji jer nasilja tu praktički i nema, već je to staromodna gotovo pa gothic psihološka drama koja u sebi nosi brojna iznenađenja i doziva drugo gledanje nakon kojeg više toga sjeda na svoje mjesto.

Najviše me Amenabarov film podsjetio na "The Innocents" koji je 1961. godine Jack Clayton snimio po Jamesovom romanu "The Turn of the Screw". Najveća sličnost između ova dva filma je zapravo u ugođaju i u činjenici da je mlada žena sama u onoj tipičnoj viktorijanskoj ogromnoj vili s dvoje djece, dječakom i djevojčicom. Tu ženu u ovom slučaju mamu vidimo već u uvodnoj sceni dok joj u kuću dolazi troje sluga u potrazi za poslom. Vrijeme radnje je 1945. godina na Kanalskom otočju, jedinom području Velike Britanije koje su nacisti okupirali za vrijeme II svjetskog rata. Grace (Kidman) sa zadovoljstvom prima staru kuharicu i starog vrtlara te mladu nijemu kuharicu koje će raditi za nju i njenu kćer Anne i sina Nicholasa pošto je stara posluga doslovno preko noći nestala.

Da situacija bude zanimljivija, svo troje osoblja tvrdi da je nekoć radilo u istoj toj kući, a Gracein muž je nestao za vrijeme rata. Grace ima neka čudna pravila kojih se svi moraju pridržavati pa se svako od pedesetak vrata mora zaključati prije nego što se drugo otvori. Zavjese stalno moraju biti navučene, a Grace objašnjava posluzi da je to nužnost jer su djeca alergična na sunce i mogla bi umrijeti ako mu budu izložena. Djeluje sve to misteriozno, jezivo, a uspio je Amenabar postići očekivani gothic ugođaj. Odlična je i Kidman kao žena koja se čini kao pretjerano brižna mama koja svojoj djeci brani doslovno sve, a do kraja ćemo shvatiti i zašto. 

IMDB LINK 

Primjedbe