VERONIKA VOSS (1982,NJE) - 8/10


 

U predzadnjem filmu prije prerane smrti s tek navršenih 37 godina, enfant terrible njemačkog filma Rainer Werner Fassbinder pozabavio se sudbinom njemačke glumice Sybille Schmitz. Lik Veronike Voss Fassbinder je osmislio upravo po Schmitz, a ovu gotovo noirovsku dramu koja me pomalo podsjetila na "Sunset Blvd" njegovog sunarodnjaka Billya Wildera snimio je u svom prepoznatljivom, osebujnom, unikatnom i divljem stilu. Doduše, u odnosu na filmove koje je snimao u ranijoj fazi, ovdje se Fassbinder uspio donekle primiriti, a "Veronika Voss" donijela mu je vjerojatno i najveću nagradu u kratkoj, ali nevjerojatno bogatoj karijeri, Zlatnog medvjeda u Berlinu.

I u ranijim filmovima bila je očita Fassbinderova fascinacija razdobljem nacizma u njegovoj zemlji i licemjerem društva koje se odmah nakon rata počelo praviti da se to njih ne tiče. Takav je bio slučaj i sa Schmitz. Ta glumica je vrhunac slave doživjela za vrijeme nacizma kada su je svi obožavali i tepali joj da je njemačka Greta Garbo. Nakon sloma nacizma, Schimtz je potpuno odbačena i nitko s njom nije želio raditi. Bila je osuđena na rijetke epizodne uloge, odala se drogama i alkoholu, bila je depresivna i zbog više pokušaja samoubojstva često je bila hospitalizirana u psihijatrijskim klinikama. Na kraju je i umrla 1955. godine u Münchenu u 46. godini predoziravši se tabletama, a njena smrt nikad do kraja nije razjašnjena pošto je u to vrijeme živjela s psihijatricom koja ju je šopala morfijem.

Tako je i Fassbinder radnju svog filma smjestio u München 1955. godine, a plavokosa Veronika (Rosel Zech) je propala filmska zvijezda s kojom više nitko ne želi imati posla. Slučajno će ona upoznati sportskog novinara Roberta Krohna (Hilmar Thate) i potpuno će je impresionirati činjenica da on i ne zna tko je ona. Unatoč tome, Veronika će ga privući misterioznom ljepotom, a njena životna priča i činjenica da nekoć najveća zvijezda danas preživljava u opskurnosti i konstantno pijana, drogirana ili na tabletama, navest će da pokuša otkriti mračne tajne koje su dovele do njene propasti. Ta ocvala filmska zvijezda koja pojavom podsjeća na Marlene Dietrich u "Plavom anđelu" dovest će i Krohna u ozbiljne probleme, a u istrazi će mu pomagati i njegova djevojka Henrietta, također novinarka.

Odlučio je ovu pomalo uvrnutu satiru tek naizgled podmetnutu tako da djeluje kao neka tipična melodrama iz pedesetih, Fassbinder snimiti u crno - bijeloj tehnici. Pa iako je očito da je "Veronika Voss" tipični Fassbinderov film, dosta se stilski on razlikuje od većine prethodnika te kao da je od dijelom tu pokušao pratiti i tipične holivudske filmove iz tog razdoblja. Prava je šteta što se ovaj nevjerojatno talentirani autor tako mlad samouništio i što nije poživio duže jer bilo bi zanimljivo pratiti u kojem smjeru bi se razvijalo njegovo stvaralaštvo. Iako je praktički sve filmove snimio u nekom košmarnom stanju izazvanim nespavanjem, drogama i alkoholom, nevjerojatno je kako je u praktički svim tim filmovima očita njegova vizija. I kako je sve tu pomno do u detalja isplanirano, s nerijetko kičastom mizanscenom i poznatim facama koje je redovito angažirao u svojim filmovima.

IMDB LINK 

Primjedbe