Bila je ova drama prvi pakistanski film ikad prikazan na festivalu u Cannesu, a ova realistična i melankolična drama koja nudi zanimljiv uvid u moderno pakistansko društvo ušla je i u uži krug kandidata za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja. "Joyland" Saima Sadiqa ipak nije dohvatila nominaciju, no zato je dugometražni debi redatelja koji se školovao u Americi osvojio nagradu u sekciji Un Certain Regard (Drukčiji pogled) u Cannesu. I donosi "Joyland" zbilja posve drukčiji pogled na moderni Pakistan, tu zemlju smještenu između Indije, Irana i Afganistana koja je nastala početkom pedesetih nakon građanskog rata s Indijom.
Kao što je poznato, Pakistan je islamska zemlja, očigledno i dalje prilično tradicionalna i konzervativna, a takva je i obitelj glavnog protagonista, nezaposlenog Haidera iz grada Lahorea. I dok je njegova žena Mumtaz zaposlena te radi kao frizerka, Haider ne radi, već je on kod kuće i pomaže Nucchi, ženi njegovog starijeg brata Saleema. Pere on suđe, čisti, brine za starog oca i patrijarha obitelji čija je uvijek zadnja, a stari baš i nije presretan činjenicom da Haider ne radi ništa, dok je njegova žena ta koja je zaposlena i doprinosi. I Haider je svjestan da mu je bilo kakav posao nužan, no posao koji će pronaći, definitivno nije jedan od onih poslova o kojima je mislio njegov otac koji mu stalno prigovara.
Jedan Haiderov prijatelj popratni je plesač u burlesknoj kazališnoj Bollywood-style grupi, a glavna plesačica u njegovoj sekciji je Biba, transseksualna osoba odnosno žena koja je nekoć bila muškarac. I očigledno je kako Biba nije ni muško, ni žensko, a ta egzotična osoba odmah će fascinirati Haidera koji kao da će početi propitkivati vlastitu seksualnost i svoj identitet. Taj šutljivi i povučeni muškarac ubrzo će se upustiti i u avanturu s Bibom, a njegov izbor vodit će do katastrofe u obitelji te će on vrlo brzo požaliti zbog svog izbora. I nudi "Joyland" zanimljiv uvid u moderni Pakistan koji je očito i dalje duboko konzervativna i tradicionalna zemlja, baš kao i Haider i njegova obitelj, no očito i takva zemlja nije lišena fenomena poput transseksualne subkulture koju obično povezujemo s nekim zapadnim zemljama.
Donosi Sadiq u ovom stiliziranom, realističnom i fino promišljenom te provokativnom filmu konflikt tih dviju krajnosti koje kao da se ogledaju u glavnom protagonistu. Usađene patrijarhalne vrijednosti i pravila kojih se svi pošteni ljudi ondje moraju držati sukobit će se s tim novim i egzotičnim što će Haider otkrivati i što će ga privlačiti, a njegovo "buđenje" prijetit će uništenjem reputacije njegove obitelji kao i što će staviti dodatni pritisak na njegovu suprugu. Iako je "Joyland" imao iznimno uspješan festivalski život i prikazan je na brojnim festivalima diljem svijeta, u Pakistanu je izazvao ogromne kontroverze.
Nakon pritiska tamošnjih konzervativnih stranaka, prikazivanje filma je zabranjeno u tamošnjim kinima i "Joyland" je doživio ogromne napade da je to antipakistanski film koji vrijeđa tamošnje vrijednosti. Potom je ta odluka o cenzuriranju i zabrani filma koji definitivno ima svoju umjetničku vrijednost o čemu i svjedoče brojna priznanja sa svjetskih festivala, izazvala salvu kritike i bijes liberalnijih struja. Na kraju je film ipak dobio dopuštenje za prikazivanje u pakistanskim kinima te je stigao ondje tri mjeseca naknadno od prvotnog plana, uz iznimku pokrajine Punjab gdje je i dalje zabranjen.
Primjedbe
Objavi komentar