AJVAR (2019,SRB) - 7/10





Vida (Nataša Ninković) i Bane (Sergej Trifunović) oženjeni je par u (od oka) ranim četrdesetim godinama života, koji već duže vrijeme živi u Stockholmu. Da se naslutiti da je otišlo ovo dvoje obrazovanih ljudi iz obitelji srednjeg sloja ne isključivo iz ekonomskih razloga, već i zato što im se, kao i mnogima, ogadio život u tim našim baruštinama. I uspjeli su se oni u dalekoj i hladnoj Skandinaviji fino realizirati, oboje imaju poslovne karijere, lijepo zarađuju i dobro žive, no vrlo brzo postat će nam jasno da nešto tu ipak ne valja. Upravo su oni nakon dužeg vremena stigli u Beograd na nekoliko dana, posjećuju obitelji, dogovaraju susrete s prijateljima, a jedno od nezaobilaznih pitanja na ovim prostorima koje se ili izgovara ili bude prešućeno, no svejedno visi u zraku, stalno će se nadvijati i iznad ovog para.

Zašto nemate djecu, što se čeka, prolaze vam godine, znate kako je super kad imate djecu, pitanja su i odgovori s kojima se susreću valjda svi koji imaju više od 25 godina, a još nemaju djecu, a kamoli ljudi već u ozbiljnim godinama. Shvatit ćemo da susret s rodbinom i prijateljima i kod Vide i kod Baneta samo izaziva dodatni stres. Od početka se osjeti napetost među njima, no ona će se postupno pojačavati i shvatit ćemo da ih je činjenica da nikada nisu imali djecu nekako otuđila i razdvojila, iako to možda jedno drugom pa ni samom sebi ne žele priznati. Povratak u Srbiju dodatno će potencirati tu distancu i gubitak komunikacije koji je nastao između njih, a situaciju u kojoj su se našli najbolje će opisati Vida (ili Bane, ne sjećam se više) rečenicom da se tako dobro razumiju da više ni ne pričaju.

Bio je "Ajvar" jedna od onih intimističkih, gotovo minimalističkih drama u kojima cijelu priču svojim izvedbama nosi dvoje glavnih glumaca, koji uspijevaju neverbalnom komunikacijom i mimikom jasno gledatelju prenijeti sve ono što se događa između njih i prije no što dođe do kulminacije. Scenaristica i režireska Ana Maria Rossi, kojoj je (barem prema IMDB-u) bio ovo prvi dugometražni igrani film, snimila je jednu autentičnu i životnu priču u kojoj će se zasigurno prepoznati poneki gledatelji. Moglo bi se za "Ajvar" reći i da je film o nesretnim ljudima i nesreći koju među ljudima već desetljećima izazivaju ovi naši pokvareni sistemi. Sistemi koji jednostavno tjeraju svoje građane van, a ti ljudi su i dalje nesretni i boli ih što nisu mogli ili nisu dobili priliku realizirati se među svojim ljudima i što su živote morali ostvariti negdje drugdje. 

Primjedbe