ARCHIVE (2020,GBR) - 7/10



Fanovi znanstvene fantastike vjerojatno se dobro sjećaju filma "Ex Machina" Alexa Garlanda iz 2014. godine. I dalje je to jedan od vrhunaca žanra u ovom desetljeću i Garland je u ovoj minimalističkoj distopiji o mladom programeru koji je izabran za sudjelovanje u eksperimentalnom programu stvaranja humanoidne robotice s izrazito razvijenom umjetnom inteligencijom. Bio je to iznimno pametan, zastrašujući i upozoravajući film o tome gdje može odvesti to moderno igranje bogova, a čini mi se da je upravo "Ex Machina" bio i glavni uzor vizualnom umjetniku Gavinu Rotheryju. "Archive" je bio dugometražni debi za ovog Britanca koji je godinama radio kao programer videoigara, a potom i na vizualnim efektima za filmove kao što je recimo hvaljeni "Moon" Duncana Jonesa, inače sina Davida Bowieja.

I u Rotheryjevom filmu imamo mladog znanstvenika koji si je dao zadatak napraviti humanoidnog inteligentnog robota. Radnja "Archivea" zbiva se dvadesetak godina u budućnosti i George Almore (Theo James) se nalazi u posebno dizajniranom laboratoriju negdje u zabačenom dijelu Japana. Nakon dva ne posebno uspješna pokušaja, njegov posljednji prototip humanoidne inteligentne robotice samo što nije spreman. I dok ga pritišću rokovi, vlasnici kompanije koja ga je angažirala u stvaranju AI robota pušu mu za vratom, a prethodna dva robota i nisu posebno oduševljena što nije zadovoljan njihovim performansama te radi na trećem, on ima skriveni cilj. Robota na čijem usavršavanju radi George planira stvoriti na sliku i priliku svoje žene Jules (Stacy Martin) koja je poginula, a naravno da nitko ne zna njegove stvarne namjere.

Vizualno "Archive" izgleda zaista impresivno i posve je očito da je Rothery tu na domaćem terenu, a fino je osmislio i priču, koja pomalo podsjeća na "Ex Machinu", no tek na površini. Dok mladi znanstvenik u "Ex Machini" u seksi robotici koju je utjelovila Šveđanka Alicia Vikander pronalazi svojevrsni objekt žudnje, mladi znanstvenik u "Archive" roboticu stvara jer se ne može pomiriti s gubitkom voljene. Otvara Rothery ovdje teme kao što su besmrntnost i transhumanizam odnosno bavi se pitanjem hoće li se zaista u budućnosti ostvariti predviđanja da ćemo svi biti vječno živi pa makar i kao program nečijeg kompjutera. Mene sve te priče o vraćanju mrtvih među žive i pokušajima oživljavanja automatski podsjete na dobrog starog Frankensteina i Marry Shelley.

Rothery je u high-tech distopijsko okruženje zapravo uspio fino upakirati romantičnu dramu jer ćemo preko Georgeovih flešbekova postupno saznavati pojedine detalje iz njegove veze s Jules. Kao što se očekuje u sličnim filmovima, imamo ovdje dosta iznenađenja, preokreta i twistova, a po uzoru na kolegu Garlanda i Rothery se odlučio na minimalističke uvjete pošto se uz Jamesa i Martin tek povremeno pojavljuje (ili čuje) samo nekolicina likova. Zahvaljujući epidemiji Covida, "Archive" (tako se naziva tvrtka za koju George radi, od tuda djelomično i naziv filma iako je i samo ime dosta dvosmisleno) nije dočekao kino distribuciju, već je odmah završio na internetu, a ljubitelji SF-a, tehnologije i svih tih futurističkih čudesa zasigurno neće promašiti s ovim filmom. 

Primjedbe