CARTAS DE GUERRA (2016,POR) - 7/10



Snimio je Portugalac Ivo Ferreira ovu poetičnu i reflektivnu crno - bijelu, pomalo malickovsku kontepmlativnu ratnu dramu po autobiografskom dokumentarnom romanu svog sunarodnjaka, Antonia Loba Antunesa. Ovaj ugledni portugalski pisac, svojedobno kandidat i za Nobelovu nagradu, nakon završetka studija medicine je završio u vojsci i poslan u Afriku, gdje je njegova zemlja taman vodila kolonijalne ratove sa zemljama poput Angole, Gvineje Bisao ili Mozambika koje su se borile za samostalnost. Ti kolonijalni ratovi konačno su završili tek 1974. godine državnim udarom kojim je srušena četrdesetogodišnja nacionalistička diktatura Salazara i njegovih nasljednika. Antunes je za vrijeme trajanja rata nekoliko godina bio vojni liječnik u Angoli, a sve ono što je ondje doživio, vidio, osjećao i razmišljao, tridesetak godina kasnije je objavio u formi pisama koja je slao svojoj supruzi.

U ovom djelomično i autobiografskom filmu i glavni protagonist je mladi vojni liječnik Antonio koji je zaglavio u ratu u Angoli i koji se nada da će jednog dana postati pisac. Ono što je specifično u ovom poetičnom, pravom pjesničkom, lirskom filmu je da praktički cijelo vrijeme Antoni ili njegova žena u offu čitaju pisma koja šalju jedno drugom, dok slika prati ono što se događa s njim u Africi na ratištu. Dok Antonio ženi u pismima gotovo pa posve pjesnički opisuje svoje osjećaje, piše nježne i emotivne riječi koje slušamo, u pozadini često imamo brutalne scene ratnih razaranja, užasa, kaosa i svog zla koje se ondje događa. Ta kontradiktornost između zvuka i slike, onog mirnog, toplog, umirujućeg i emotivnog glasa i teksta koji slušamo s jedne te često stravičnih ratnih scena snimljenih crno - bijelom kamerom, na početku djeluje pomalo zbunjujuće. No, "Cartas da Guerra" zbog toga je posve specifičan i originalan film, koji kao da svojim nježnim i umirujućim tempom i tonom hipnotizira i opusti gledatelja da bi ga povremeno šokirao i razljutio nekim neočekivanim prizorima.

Kao i svi najbolji i najpoznatiji ratni filmovi i Ferreirin je pravi antiratni, čija intencija nije veličati svo to nasilje, bezumlje i destrukciju, već kroz primjer čovjeka prikazati sav taj besmisao. Tako je i glavnom junaku od samog početka potpuno jasno da je to unaprijed izgubljeni rat za Portugal i da njegova zemlja iz tog sukoba nikako ne može izaći kao pobjednik i on kao da se srami samog sebe i gadi mu se što je sudionik rata na strani ugnjetavača. Za razliku od nekih svojih suboraca, on lokalno domorodačko stanovništvo ne smatra nižom razinom ljudskog postojanja, već ravnopravnim ljudima kojima pripada sve ono što pripada i bijelcima. Potpuno je ovaj film svojedobno trijumfirao u izboru za najbolji portugalski film godine te je osvojio čak devet nagrada, među njima i za film godine, režiju i adaptirani scenarij.

Primjedbe