Bila je ova romantična humorna drama posljednji film koji je
snimio slavni španjolski nadrealist Luis Bunuel, a iako već u poznim
sedamdesetim godinama života, legendarni majstor svejedno je bio iznimno
nadahnut. Tome možda najbolje svjedoči činjenica da su ovaj film uz nominaciju
za najbolji strani film, Bunuel i njegov scenaristički suradnik Jean - Claude
Carriere nominirani za najbolji adaptirani scenarij. Inspiraciju za "Cet
obscur objet du desir" ili "That Obscure Object of Desire"
Bunuel je pronašao u romanu "Žena i lutka" Pierrea Louysa sa samog
kraja 19. stoljeća, a lutka koju žena vrti oko malog prsta je sredovječni i
dobrostojeći Francuz Mathieu (Fernando Rey). Priča se odvija u Španjolskoj i
Francuskoj i to u vrijeme dok u obje zemlje prijete teroristički napadi, a
putujući iz Seville vlakom prema Parizu, Mathieu se prisjeća veze s puno mlađom
sobaricom Conchitom.
U jednoj od uvodnih scena vidjet ćemo da ta
veza nije dobro završila jer prije nego što vlak krene, Mathieu će mladu
djevojku za koju ćemo vrlo brzo saznati da je fatalna Conchita zaliti s kantom
vode. Suputnici iz njegova kupea prilično su zbunjeni njegovim činom, a on će
im prepričati što se sve događalo u toj vezi te ćemo kroz flashbackove saznati
kako se on kao mulac od 17 godina, a ne kao stari bik od 55, zaljubio u
djevojku koja ga je vrtjela oko malog prsta. Razvio je potpuno opsesiju jedva
punoljetnom djevojkom, koju su odglumile dvije glumice, Carole Bouquet i Angela
Molina. I dok se ne shvati da Conchitu zapravo glume dvije glumice djelovalo je
sve to pomalo zbunjujuće, no ideja da se jedan lik predstavi kroz dvije osobe
koje prikazuju dvije strane njenog karaktera, pokazala se briljantnom, tipično
bunuelovski.
I bez obzira što je Michel čovjek već u
ozbiljnim godinama, i njegova priča očito prikazuje da godina ništa ne znače
kad se čovjek zaljubi, kao i da ljudi za koje možda nikada ne bi pomislili mogu
biti tako nevjerojatno naivni i lakomisleni. Stari Michel vrlo brzo će završiti
u mreži mlade i zavodljive Španjolke, koja će od njega praviti potpunu budalu,
dok će se njegove romantične i seksualne frustracije samo povećavati, sve dok
potpuno ne eskplodiraju. Rey je po običaju briljantan u svojoj ulozi, a
zanimljivo je kako je inicijalno ulogu Conchite trebala odigrati Maria
Scheider, koja se koju godinu ranije proslavila kao objekt žudnje Marlona
Branda u kontroverznom "Posljednjem tangu u Parizu".
Nakon što je već počelo snimanje, Bunuel nije
bio zadovoljan njezinom izvedbom jer se Schneider već ozbiljno navukla na drogu
te je, prema Bunuelovim tvrdnjama, bila katastrofalna. Nakon što je Schneider
otpuštena, producent Serge Silberman veće je odlučio odustati od snimanja
filma, no stari genijalac onda se nakon nekoliko čašica martinija dosjetio
genijalne ideje. Ideja da bi Conchitu trebale utjeloviti dvije glumice i
Silbermanu se učinila briljantnom jer nešto slično prije nije viđeno na filmu.
Iako praktički svi Bunuelovi filmovi odišu humorom i duhom, ali često
prigušenim i prikrivenim u magli simbolizma, ovdje kao da je stari majstor
potpuno otpustio kočnice. Za mene je ovaj film ujedno i jedan od najbolji koje
je Bunuel ikada snimio, genijalna komedija koju mnogi ističu kao pravo remek
djelo i konačna potvrda vizije jednog od najvećih velikana europskog filma.
Primjedbe
Objavi komentar