Koliko vrijedi čovjek s određenom vještinom
ili znanjem koje drugi u okruženju nemaju, odlično možemo vidjeti u ovoj
pustolovnoj western drami ugledne američke nezavisne filmašice Kelly Reichardt
(Wendy and Lucy, Certain Women). Nakon što nas je i u prethodnom filmu
"Meek's Cutoff" odvela u Oregon u vrijeme kad se to područje tek
naseljavalo, sada nas opet vodi na američki Frontier, samo još dvadesetak
godina ranije. Godina je 1820. i na područje koje će tek tridesetak kasnije
postati poznato kao Oregon na krajnjem sjeverozapadu SAD-a, a tada je to bilo
gotovo neistraženo područje koje je privlačilo tek rijetke i dovoljno lude i
hrabre pustolove.
Jedan od takvih je i kuhar Otis
"Cookie" Figowitz (John Magaro), koji se sa skupinom trapera zaputio
prema Oregonu, a za razliku od svojih sirovih, primitivnih, divljih, agresivnih
i nasilnik suputnika, Cookie je prava nježna dušica. Nikako se on ne uklapa u
to okruženje i društvo, a sudbina će ga putem spojiti s kineskim lutalicom
King-Luom (Orion Lee), koji je u bijegu nakon što je ubio Rusa. I dok je Cookie
izvanredan kuhar i slastičar koji svoje vještine baš i ne može pokazati pošto
nema materijala za pripremu svojih poznatih delikatesa, ali prilično smotan,
preplašen i nesnalažljiv tip, pokazat će se da je King-Lu jedan od onih s
pravim nosom za biznis. Ovom dvojcu sreća će se osmijehnuti kada shvate da je
na teritorij Oregona stigla prva krava, no ona je u vlasništvu bogatog Engleza
Factora (Toby Jonesa), zapravo jedinog čovjeka koji ima poštenu kuću na cijelom
teritoriju.
Kako bez mlijeka i nema pravih kolača, tako će
se Cookie i Lu odlučiti poslužiti kravom bogatog Engleza, naravno bez njegovog
znanja, a tek nekoliko decilitara mlijeka dnevno Cookieu će biti dovoljno za
proizvodnju ukusnih specijaliteta koji izgledaju kao fritulice. Vrlo brzo
Cookiejeve fritulice postat će pravi hit u kampu i svi putnici namjernici
potpuno će poludjeti za tom poslasticom, a dvojac će početi jako dobro
zarađivati. Problem će nastati tek kada ih otkrije gospodin Factor i pozove
Cookijea da ekskluzivno za njega priprema kolače, ni ne shvaćajući da je glavni
sastojak svih tih slastica upravo ukradeno mlijeko njegove krave. Pokazao je
"First Cow" kao izniman film o životu u divljini odnosno na granici u
kojem perfektno možemo vidjeti kako su se ljudi snalazali da bi preživjeli u
tim suludim uvjetima kada je život vjerojatno bio manje vrijedan od jedne
fritulice.
Iako se sličnim temama na sličnim teritorijima
Reichardt bavila i u nekim ranijim filmovima, bilo je ovo nevjerojatno
zanimljivo, originalno pa i zabavno. Snimljen je "First Cow" po
romanu "Half Life" Jonathana Raymonda, koji je skupa s redateljicom
radio na scenariju, a fina je to i realistična priča o poduzetničkom duhu, o
opasnostima i samouvjerenosti, čak i aroganciji koja je ponekad potrebna da bi
se uspjelo u takvim surovim i divljim područjima i vremenima. Baš kao i danas,
vjerojatno i kao što je uvijek bilo i bit će, sve se tu zapravo vrti oko novca,
vremena i procjene rizika. Iako ovaj neobični dvojac dobro zarađuje na fritulicama,
svjesni su da je njihov poduzetnički pothvat ne samo kratkog vijeka, već da i
svaki čas mogu biti pokradeni od sličnih ili još puno gorih pustolova. Što
napraviti s novcem, vrijednosnim papirima, zlatom, srebrom i svim ostalim što
primaju u zamjenu za fritulice, kako se zaštititi od krađe i, što je
najvažnije, kada je pravi trenutak za stati i zaputiti se negdje dalje sa
zarađenim. Fina je ovo priča o ljudskoj prirodi i vječnoj borbi između snova i
realnosti, pohlepe i straha, iskonskih instinkta i neopreznosti koja je
premijerno prikazana u službenom programu festivala u Berlinu.
Primjedbe
Objavi komentar