RANENYY ANGEL (2016,KAZ) - 8/10



Vijesti pa i filmovi iz Kazahstana očito jako sporo stižu pa sam tek s dobre četiri godine zaostatka uspio pronaći drugi film tamošnjeg filmaša Emira Baigazina. I sasvim sigurno se ne bih previše zamarao traženjem "Ranjenog anđela" da prije nekoliko godina također s barem četiri godine zaostatka nisam pogedao Baigazinov debitantski, ali impresivni film "Harmony Lessons". Iako je Baigazin u međuvremenu snimio još jedan film (Ozen koji je u ljeto 2018. prikazan u sekciji Horizonti festivala u Veneciji tako da računam da bi za koje dvije godine mogao naletjeti i na taj film), a još jedan mu je u postprodukciji, ipak ćemo se mi držati filma "Ranenny angel".

Riječ je o još jednom mračnoj i surovoj realističnoj drami koja se i stilski i tematski nastavlja na "Harmony Lessons" s time da ovaj puta putujemo u mračne tranzicijske devedesete, koje su očito i u Kazahstanu bile najblaže rečeno olovne. Kazahstan je zapravo zemlja o kojoj jako malo znam. Osim da se ondje nalazi ruska svemirska baza, da je to zemlja iznimno bogata prirodnim resursima i da je domovina jednog od najpoznatijih istraživačkih novinara, Borata Sagdijeva, ne mogu se sjetiti ničeg i nikog drugog. Nijednog sportaša, pjevača, glumca, nikoga osim mladog gospodina Bagiazina. E da, sad sam se sjetio da je to prostorno najveća zemlja u svijetu koja nema pristup moru. I ne treba sumnjati da je Kazahstan jedna od onih autoritarnih država kao stvorena za tajkune i mutne tipove koja je danas verojatno ipak dosta napredovala u odnosu na stanje koje ćemo vidjeti u ovom filmu.

"Ranjeni anđeo" vraća nas četvrt stoljeća unatrag, u razdoblje kada se ova zemlja pod vodstvom korumpiranog autokrata Nursultana Nazarbajeva (čovjek je bio predsjednik od 1990. pa sve do 2019. godine, a procjenjuje se da posjeduje bogatstvo vrjednije od milijarde dolara, naradio se čovje očito) tek počinjala snalaziti u postsovjetskom dobu. Nestašice struje i štednje električne energije noću kako bi se spasila ekonomija očito je bilo nešto najnormalnije ondje sredinom devedesetih vidjet ćemo ovdje, a Baigazinov film sastoji se od četiri naizgled nepovezane priče. U svim tim pričama u središtu pažnje su 13-godišnjaci koji će morati proći kroz bolnu tranziciju iz dječaka u mladića, a situacija je za njih tim gora jer svi oni žive u izrazito siromašnoj provinciji u nezamislivoj bijedi.

Djeluje ovdje sve nevjerojatno autentično i nije mi poznato jesu li ljudi koje je Baigazin okupio ovdje profesionalni glumci ili su naturščici, lokalci koje je angažirao zbog uvjerljivosti. Svi ti mladići imaju neke snove i planove, no svi oni su isto tako svjesni da se njihovi snovi neće realizirati jer nešto takvo se u Kazahstanu devedesetih ne događa. Cijelo okruženje djeluje tu postapokaliptično, surovo i hladno, a takvi će, surovi, nasilni i hladni, morati postati i svi ti mladi ljudi ako žele preživjeti. Premijerno je "Wounded Angel" prikazan u programu Panorama festivala u Berlinu, a tipični je to izdanak world cinema, filmskog stvaralaštva iz neke egzotične zemlje o autentičnom društvu, stvarnim ljudima i stvarnim problemima. 

Primjedbe