ROSETTA (1999,BEL) - 7,5/10



Bila je ova socijalna drama i prvi film s kojim su poznata belgijska braća, Jean-Pierre i Luc Dardenne trijumfirali na nekom većem festivalu. Iako su dokumentarne, potom i igrane filmove počeli snimati već sedamdesetih, tek dva desetljeće kasnije braća Dardenne su se proslavili i postali jedni od miljenika europske i svjetske kritike. "Rosetta" im je donijela prvu Zlatnu palmu u Cannesu, a ondje je nagradu za najbolju glumicu osvojila tada potpuno anonimna mlada belgijska glumica Emilie Dequenne, kojoj je uloga buntovne, bijesne i impulzivne siromašne tinejdžerice bila i prva uloga u karijeri. Već u uvodnim scenama jasno nam je da je Rosetta u ozbiljnim problemima. Nakon što joj probni rok na poslu završi tako da nije zaposlena, ona će pokušati sve kako bi se izvukla iz bezizlazne situacije u kojoj je zapela.

Živi ona s majkom alkoholičarkom u kamp kućici u ilegalnom kamp-naselju u kojem obitava sami društveni talog. S obzirom da joj je majka stalno pijana, podjednako pijani tipovi iz ovog naselja to iskorištavaju te je stara svojevrsni seoski bicikl kojim se svi voze, a Rosetta to jednostavno ne može podnijeti. Stalno se sukobljava i s majkom i s ostalim kampkućićarima i pokušava pobjeći od takvog stila života. No, jednostavno ne ide i ona sve dublje upada u glib jer ne zadovoljava uvjete ni za naknadu za nezaposlene, nitko joj ne želi dati priliku na poslu. Postat će ova djevojka spremna na sve kako bi se dokopala bilo kakvog posla, a lako je za pretpostaviti da će tu činjenicu mnogi, svatko na svoj način, pokušati iskoristiti.

Bio je ovo tipični film za braću Dardenne, naturalistička i nimalo uljepšana drama o životnoj svakodnevici Belgijanaca koji se ili nisu uspjeli snaći u životu ili nisu ni imali priliku. Društveni otpadnici, marginalci, ljudi koje je uništio sustav i inače su u središtu pažnje ovih Belgijanaca, a iako sve ovdje djeluje tako hladno, sirovo pošto je film snimljen kamerom bez ruke na prirodnom svjetlu, gotovo u dogmatskom stilu, ovo je film koji zaista izaziva bijes kod gledatelja. Iako braća Dardenne ni ne pokušavaju Rosettu portretirati kao simpatičnu i dragu osobu i ni ne trude se izazvati suosjećanje kod gledatelja, ovo je priča o djevojci koja možda nikada u životu i nije bila sretna i koja možda i ne zna kako je to kada je čovjek sretan. 

Primjedbe