TENET (2020,SAD) - 7/10


Tri godine nakon ratnog spektakla "Dunkirk", Christopher Nolan vratio se svojim omiljenim temama. Vrijeme, kvantna fizika, high-concept zagonetke, potpuno zbunjivanje publike s nečim za većinu potpuno nerazumljivim, no po običaju sve je to on uspio fino zapakirati u raskošni i skupi akcijski spektakl uz koji dva i pol sata prolete brže nego noćni izlazak nakon što strusiš dvije i pol litre vina. I baš kao što nakon tridesetak gemišta sljedećeg jutra pomalo u nevjerici, ponekad u strahu, pokušavaš sklepati mozaik što se to prošle noći dogodilo, sličan osjećaj sam imao i nakon "Teneta". Pri izlasku iz kina svi su se pomalo zbunjeno gledali, već su se palili pametni mobiteli i googlalo što sam to upravo pogledao. Baš kao što negdje na početku filma znanstvenica Protagonistu kaže da se ne zamara previše jer teško će shvatiti što se to događa oko njega, te riječi kao da je Nolan uputio i gledateljima. Ljudi, ne zamarajte se puno i ne razbijajte glavu, ionako nećete previše shvatiti, već se opustite i uživajte u ovom akcijskom SF-u nevjerojatnog tempa u kojem nema gotovo ni stotinke predaha.

I ranije se Nolan potvrdio kao jedan od tehnički najsposobnijih i najkreativnijih filmaša današnjice i jedan je od rijetkih koji hladno od velikih studija može dobiti 150, 200 ili čak 250 milijuna dolara (koliko je otprilike koštao njegov do sada najskuplji film) za snimanje akcijskih spektakala koji ne mogu stati u istu rečenicu s podjednako skupim superjunačkim filmovima. I dok su filmovi o superjunacima najobičnija površna zabava od koje sam odavno digao ruke jer jednostavno više to ne mogu gledati, Nolan odlazi u drugu krajnost. On nastavlja raditi nešto što se često naziva "pametnim" filmovima, blockbustere u kojima gledateljima predstavlja neke znanstvene teorije, teme s kojima su na domaćem terenu tek rijetki.


Od fizike sam davnih dana digao ruke i čak mi je velika većina one gimnazijske fizike odavno isparila iz glave, a što tek onda reći za kvantnu fiziku koja je za mene potpuna apstrakcija. I vjerujem ne samo za mene, već i za 99,99 posto publike, no svejedno je Nolan nenadmašan u sljubljivanju nečeg tako apstraktnog, intelektualnog s običnom zabavom za raju, što svi ti skupi blockbusteri zapravo i jesu. Nitko kao Nolan nije uspio postići da čovjek pogleda film u kojem mu zapravo gotovo ništa nije jasno, a da mu taj isti film bude ne dobar, već izvanredan. Takav je bio slučaj kod mene recimo s "Interstellarom", SF dramom u kojoj se također poigravao s konceptom vremena, kvantnom fizikom, putovanjem kroz vrijeme, crnim rupama i svim tim pojmovima koje zapravo uopće ne razumijem. Niti se pretjerano trudim shvatiti, da se razumijemo!

No, bez obzira što je jako teško shvatiti koncepte koje je Nolan osmislio i oblikovao uz pomoć teorijskog fizičara Kipa Thornea, koji mu je pomagao i na "Interstellaru", "Tenet" je zabavan i uzbudljiv blockbuster koji i stvara neke intelektualne podražaje. Tjera na razmišljanje, analiziranje, no problem je što je i ovaj puta Nolan snimio film čiji je koncept prosječnom čovjeku kojem je vrhunac poznavanja fizike prvi Newtonov zakon teško dohvatljiv. Nije da nisam nešto slično očekivao, zbog čega i nisam puno razbijao glavu, a "Tenet" mi se tematski smjestio negdje na pola puta između "Matrixa", "Inceptiona", čak i Jamesa Bonda. Upravo glavni negativac kojeg je odglumio Kenneth Branagh pravi je džejmsbondovski Dr. Evil, zlikovac par-excellance čija je ambicija ni manje, ni više nego uništiti cijeli svijet.


U tome će ga pokušati spriječiti već spomenuti Protagonist (John David Washington, starog Denzela sin), koji će uz pomoć misterioznog Britanca Neila (Robert Pattinson) i zlikovčeve gospođe Kat (Elizabeth Debicki) uroniti ne samo u svijet špijunaže, već će shvatiti da koncept vremena zapravo nije onakav kakvim ga je zamišljao. Neću previše o samoj radnji, ne samo kako ne bih spoilao, već i zato što bih se vjerojatno toliko zapetljao da bi mi trebale tri kartice da se izvučem iz te petlje. Oni koji i inače vole Nolanovo stvaralaštvo, sasvim sigurno neće promašiti ni s "Tenetom" jer ovo je prava vizualna akcijska poslastica, puzzla koja se jednostavno mora gledati na velikom platnu. Iako mi "Tenet" ni ni izbliza ne spada u krug najboljih Nolanovih filmova (možda će mi se mišljenje promijeniti, ako ga pogledam još jednom, no nekako sumnjam da ću za to imati volje u dogledno vrijeme, a u osobni krug najboljeg od Nolana stavio bih, Memento, Prestige, Interstellar i Dunkirk), svejedno je ovo film koji će biti nenadmašan za svu ovogodišnju holivudsku produkciju (određena očekivanja imam još od Villenueveove "Dine").

Možda bi bilo pogrešno reći da sam od "Teneta" očekivao više jer Nolan je jedan od onih autora kod kojih nikad ne znaš što očekivati, a u tome je jednim dijelom i njegova veličina. Sigurno ovo i nije bio jedan od njegovih filmova koji mi je najbolje sjeo, no to ne umanjuje činjenicu da je to velik film i da će se mnogima sasvim sigurno dopasti. Nisam baš puno čitao kritike prije gledanja filma, no po naslovima sam uspio vidjeti da je "Tenet" izazvao potpuno polarizirajuće reakcije. Dok ga dio ljudi hvali kao još još jedan monumentalni spektakl možda i najvećeg filmskog vizionara današnjice, oni koje "Tenet" baš i nije oduševio pomalo cinično tvrde da je Nolan publici još jednom prodao muda pod bubrege. Za mene su obje te teorije potpuno pogrešne, a malo mi u zadnje vrijeme na živce ide i to hejtanje baš svega i pljuvanje apsolutno po svemu. Za skoro bilo kojeg današnjeg redatelja "Tenet" bi vjerojatno bio apsolutni vrhunac karijere, no kad je u pitanju Nolan, koji nas je navikao na prvorazredne filmove, ipak to ovaj puta nije bio slučaj. No, to naravno ne znači da se film ne treba pogledati i potom donijeti vlastiti sud. 

Primjedbe