THE SPIRIT OF THE BEEHIVE (1973,ŠPA) - 8/10



Za vrijeme vladavine Francove vojne hunte Španjolskom, nastao je priličan vakuum u tamošnjoj filmskoj industriji. Luis Bunuel je još ranije emigrirao u Meksiko, potom i u Francusku, a njegov povratak s "Viridianom" početkom šezdesetih, vrlo brzo mu je donio još jednu jednosmjernu kartu iz domovine. Baš kao i u svim totalitarnim režimima, filmom je vladala užasavajuća cenzura, talentirani autori nisu baš dobivali priliku ili su im filmovi završavali u ladicama, a jedan od rijetkih koji su uspjeli zaobići cenzorske škare bio je Victor Erice. Na svu sreću pa su uglavnom ti totalitarni cenzori od istoka do zapada bili glupi, ograničeni i primitivni ljudi, koji nisu baš prepoznavali subverziju i simboliku, a to je Erice obilato iskoristio u svom debitantskom filmu, kombinaciji drame i fantazije koja je godinama kasnije inspirirala Guillerma Del Tora za "Đavolju kralježnicu" i "Panov labirint".

Iako Erice možda i nije pretjerano poznat u širim krugovima, što i ne čudi jer je snimio tek tri dugometražna filma, autor je to od nevjerojatne važnosti i utjecaja za španjolski film i sve sineaste koji su se od kraja sedamdesetih pa naovamo pojavili. Osim što se bavio snimanjem filmova, pisao je on i filmske kritike i eseje, a priču "The Spirit of the Beehive" ili "El espiritu de laa colmena" smjestio je u pokrajinu Castillu početkom četrdesetih, neposredno nakon završetka građanskog rata. Iako je početkom sedamdesetih već lagano počela popuštati totalitarna stega, Erice je bio itekako svjestan da očigledna kritika života u Španjolskoj pod Francovom čizmom ne bi prošla, a njega bi dovela u probleme pa je snimio subverzivnu arty eskapističku dramu s elementima fantazije, koju priglupi totalitarni cenzori očito nisu mogli razumjeti.

No, ni to nije išlo lako i film je dobio zeleno svjetlo za domaću distribuciju tek nakon što je ostvario značajne uspjehe u inozemstvu i osvojio nagrade na brojim festivalima. Na kraju je film stigao i u španjolska kina pod pretpostavkom da publika baš i neće imati previše interesa za gledanje sporog, suptilnog art filma o šestogodišnjoj djevojčici sa sela koju će potpuno opčiniti gledanje američkog horora "Frankensteina" iz 1931. godine. Ana je usamljena djevojčica koja živi u izoliranom selu negdje u Castilli s roditeljima Fernandom i Teresom te starijom sestrom Isabel. Njen već ostarjeli otac zanima se jedino za svoje pčele i košnice, njegova puno mlađa žena po cijele dane sanjari o svom ljubavniku, a starija sestra cijelo vrijeme zadirkuje mlađu.

Kompletna percepcija života za ovu šestogodišnjakinju će se promijeniti kada u selo stigne mobilno kino s "Frankensteinom" te će film, a posebno scena u kojoj će se čudovište bezbrižno igrati s djevojčicom pa je slučajno usmrtiti, ostaviti snažan dojam na Anu. Taj dojam će se pojačati kad je starija sestra uvjeri da čudovište iz filma zapravo postoji i da ona može komunicirati s njim te će mala postati uvjerena da ono živi u napuštenom toru u kojem se zapravo skriva odbjegli republikanski vojnik. I praktički sve u ovom filmu može se gledati na simboličkoj razini pa tako raspad ove obitelji na emotivnoj razini simbolizira emotivnu dezintegraciju španjolskog naroda nakon građanskog rata. Film je to nevjerojatne poetike, dubine, na tragu magičnog realizma koji je Ericeu donio svjetsku slavu i priznanje. 

Primjedbe