DIVA (1981,FRA) - 7,5/10


 

Jean-Jacques Beineix jedan je od filmaša koji su osamdesetih unijeli još jednu revoluciju u francuski film. Krajem sedamdesetih novi val se već ispuhao, kao da je nedostajalo nekih novih ideja, a onda se pojavila "Diva". Film koji se danas smatra prvim iz pokreta nazvanog "Cinema du look" čiji su istaknuti predstavnici osamdesetih bili i Luc Besson i Leos Carax. No, nije to išlo tako lako jer nakon što je Beineix snimio svoj prvi film, producenti su ga umalo odbili distribuirati i u početku je ovaj hiperstilizirani postmodernistički krimić prošao posve nezapaženo u Francuskoj pa i u Europi.

Za razliku od većine tadašnjih francuskih filmova koji su bili intelektualstički, nerijetko pompozni i kao da su postajali sami sebi svrhom, Beineix kao da je prvi shvatio da dolazi mlada generacija koju ti staromodni filmovi uopće ne zanimaju. Djeluje to pomalo kičasto, pop-artovski, žarkih boja, a neobičan je to miks neo-noira, romanse, trilera pa i opere. Upravo operom i pogotovo tamnoputom opernom divom Cynthiom Hawkins (američkoj sopranistici Wilhelmeni Fernandez bila je to jedina filmska uloga) opsjednut je mladi pariški poštar Jules (Frederic Andrei). Cynthia uporno odbija objaviti ploču svog nastupa iako bi joj to donijelo lijep novac, a Jules ne samo da će njen pariški nastup potajno snimiti na kazetofon, već će joj ukrasti i haljinu.

No, igrom slučaja Jules će ubrzo i ne znajući doći u posjed još jedne iznimno tražene kazete. Kazetu na kojoj je snimila svoj iskaz u Julesovu torbu će ubaciti prostitutka Nadia, a ona ima saznanja o kriminalnoj organizaciji u koju su uz opasne kriminalce upleteni i visokorangirani policajci. Ni kriv, ni dužan Jules će nakon toga postati meta korumpiranih policajaca, a nesretni poštar bit će uvjeren da ga progone jer su saznali da je ilegalno snimao nastup operne dive. Julesovi putevi ubrzo će se susresti i s misterioznim boemom, mladom kradljivicom porijeklom iz Vijetnama i tajvanskim gangsterima koji se također pokušavaju dokopati snimke i to one Cynthiinog opernog nastupa.

Sve će se tu još dodatno zapetljati kada on odluči pjevačici vratiti haljinu, a bio je "Diva" zaista neobičan krimić u kojem je Bieneix puno pažnje posvetio stilu. No, opet je to gotovo pa klasični žanrovski film sa čijim se postulatima on na zanimljiv način poigrava, a podsjeća "Diva" puno više po tome na američke filmove, nego na standardni francuski art-film. Iako je "Diva" u početku prošla nezapaženo, vrlo brzo je ipak stekla kultni status, a premda je Bieneix bio pokretač ovog zanimljivog pokreta, nekako je on najmanje poznat od svih. To i ne čudi jer je snimio još jedan važan film, kultni "Betty Blue". Poslije osamdesetih i nije snimio ništa značajno, a početkom 2022. godine je umro u 75. godini od leukemije.

IMDB LINK 

Primjedbe