JODOROWSKY'S DUNE (2013,SAD) – 10/10




Gledajući nedavno Twin Peaks nisam mogao a da se ne sjetim možda i najvećeg luđaka u povijesti filma, Alejandra Jodorowskog. Za ovog vremešnog, ali i dalje živog Čileanca ukrajinskih korijena bi se bez problema moglo reći da je svojevrsna preteča Davida Lyncha. No, još negdje na desetu potenciju. Njegova avangardna remek-djela iz šezdesetih "El Topo" ili sedamdesetih "The Holy Mountain" i dan danas se pokušavaju dešifrirati i shvatiti što je pjesnik (da, Jodorowski se uz snimanje filmova bavio i poezijom, slikarstvom, a nedavno je izbacio i poluaotobiografski roman, još uvijek nažalost bez prijevoda na hrvatski) htio reći. No, njegova "Dina - Pješčani planet", film koji je planirao snimiti po književnom predlošku po seriji SF romana Franka Herberta trebalo je biti njegovo životno djelo.

Trebalo, ali nikada nije. Obrisi ovog nesuđenog remek djela i filma koji je, po riječima samog Jodorowskog, trebao promijeniti svijest publike, najbolje se mogu vidjeti u izvrsnom dokumentarcu Franka Pavicha otprije nekoliko godina, koji sam nedavno odlučio ponovno pogledati i barem na taj način uživati u najboljem filmu koji nikada nije snimljen. "Jodorowsky's Dune savršen" je uvod u viziju ovog nevjerojatnog autora, koji je koncem 60-ih godina svojim nadrealnim i avangardnim filmovima šokirao ne samo filmski svijet, nego i kompletnu umjetnost. Negdje sam pročitao da je njegov "El Topo" bio najdraži film Johna Lennona, a mislim da je taj film i dan danas na redovitom repertoaru ponoćnih kina u New Yorku i Los Angelesu. No, da se vratim na "Dinu".



Kao što svi znamo, početkom 80-ih film "Dune" snimio je nasljednik Jodorowskog po avangardi, David Lynch. Kritike o tom filmu su podijeljenje, mene iskreno Lynchova verzija nikad nije pretjerano oduševljavala, a kad sam vidio što je ludi Hodo planirao napraviti, tek tada sam shvatio da je Lyncheva verzija zapravo mlaka vodica, a ne kuhani konjak. Iako je početkom 70-ih Jodorowsky postao velika zvijezda u filmskom svijetu i svojevrsni guru mladim umjetnicima koji su željeli biti drukčiji, njegova nesposobnost za kompromise i tvrdoglavo nepristajanje na zahtjeve studija dovelo ga je do toga da njegova verzija Dine zauvijek završi u ladicama.

Ovo je dokumentarac o stvaranju jednog filma koji je pretendirao da postane najveći film svih vremena i o jednom potpuno nekonvencionalnom autoru koji je oko sebe okupio takav tim da mi stvarno ponekad dođe da zaplačem što njegova Dina nikada nije snimljena. Da situacija bude zanimljivija, ekipa mladih umjetnika i vizionara koji su trebali raditi na filmu (zapravo su i radili na filmu nekoliko godina dok projekt nije stopiran) kasnije su postali jedni od najvećih velikana za vizualne efekte, maske i slične tehnikalije u svijetu filma, a njihove ideje koje su se trebale pojaviti u ovom fllmu su doslovno kasnije razgrabljene i mogu se vidjeti u brojnim drugim filmovima. Da spomenem samo H. R. Gigera, Moebiusa, Jeana Girauda, Dana O'Bannona, glazbu je između ostalih trebao raditi Pink Floyd, a glumiti su trebali između ostalih Orson Welles, Mick Jagger, Glora Swanson i Salvador Dali glavom i špičaštim brkom.

Realno gledajući, veće bi iznenađenje bilo da je ovaj film zapravo ikada i realiziran, a ovaj je dokumentarac samo mali dio onoga što je Jodorowsky's Dune mogao biti. Suluda epopeja potpuno ludog autora koji je uvijek plivao kontra svih struja i provocirao sve oko sebe. Genijalan dokumentarac o filmašu koji je i danas uzor mnogima, pa tako i čuvenom Dancu Winding Refnu (s kojim u posljednje vrijeme baš i nisam nešto oduševljen, no vjerujem da će se vratiti na pravi put), kojeg također možemo ovdje vidjeti.


Primjedbe