OZARK (2017-22,SAD) – 10/10



Ozark je jedna od onih serija od kojih i nisam očekivao previše kad se pojavila, a pokazala se ne samo kao pravo iznenađenje, već i jedna od najboljih serija posljednjih godina, što je samo potvrđeno izvanrednom drugom i trećom sezonom. Ne sjećam se da me neka serija sa svojom pričom toliko uvukla unutra još od "True Detectiva" (prve sezone naravno), a ono što je najbolje, posve je jasno da će ova serija ići dalje i to me jako, jako veseli. Već prva sezona ponudila je bezbroj odličnih zapleta i već tada sam bio uvjeren da "Ozark" može samo još napredovati i pretvoriti se u klasik poput "Breaking Bada", a to se i dogodilo. I ovdje je glavni lik naizgled tipični američki obiteljski čovjek. Ovaj puta ne iz New Mexica, nego iz Chicaga, a Marty Byrde financijski je savjetnik koji sa svojim kolegom s koledža ima uspješnu tvrtku. No, ta je tvrtka zapravo paravan za pranje novca drugom najvećem kokainskom kartelu iz Meksika, a a situacija krene nizbrdo kad jedan od šefova kartela shvati da su ga Marty i njegov kompić zajebali i skratili ga za nekih osam milijuna.

I dok narkoboss odmah smakne kompića i još troje ljudi upletenih u ovaj idiotski podvig (stvarno moraš biti glup da ideš potkradati meksički kartel), naš Marty dobije drugu šansu jer se ispostavi da on s tim zapravo nije imao ništa. Narkobosa nekako uspije uvjeriti da poštedi njegov život i živote njegove supruge (koja ga vara s nekakvim djedom, a naš Marty to jako dobro zna), kćeri i sina ponudivši mu da će mu u razdoblju od dvije godine oprati 500 milijuna dolara. I to ne bilo gdje, nego u mjestu po imenu Ozark, smještenom u srcu rednečije (čim sam vidio da su u igri redneci, malo sam se uzbudio, moram priznati), na obali nekakvog jezera u saveznoj državi Missouri. Za probu mu el padron daje zadatak da opere osam milijuna dolara tijekom ljetne sezone u toj vukojebini, a kad Marty s familijicom stigne ondje... e tek tada počinju pravi problemi. I sve ovo zapravo se dogodi u prvoj epizodi, nakon čega priča postaje sve zanimljivija i zanimljivija, sve kompleksnija i kompleksnija, sve napetija i napetija da bi u samoj završnici uslijedili totalni šok i pravo iznenađenje.

Ono što mi se možda i najviše svidjelo u Ozarku i baš zbog toga mislim da on ima šansu postati novi televizijski big hit je izvrsna karakterizacija likova, kakva se ne viđa u mnogo serija. Kreatori ove serije dali su si stvarno puno truda i praktički svi likovi u ovoj seriji imaju nekakvu svoju priču. Svi imaju nekakve skrivene tajne, odmah se osjeti da u tom naizgled mirnom mjestašcu na obali jezerca nešto ne valja, a serija je tako vrhunski napisana da gledatelja polako uvlači unutra. Priča se nakon prve epizode u kojoj se objašnjava kako Marty i njegova gđa Wendy zapravo stiže u Ozark, razvija polako, temeljito, nikako dosadno. To vrijeme se koristi da se likovi postupno upoznaju, otkrivaju se njihove tajne, strahovi i želje (iako dosta toga i dalje ostaje skriveno) i u priču se uvode novi likovi koji dodatno kompliciraju situaciju, ali seriju čine sve zanimljivijom, a već nakon prve tri epizode kreće potpuno ludilo. Ludilo koje ne staje.


Kad smo već kod likova, vrijedi spomenuti dva glavna junaka, Martyja i Wendy. Marty je iznenađujuće dobro odigrao Jason Bateman (koji je i režirao nekoliko epizoda). Glumac do sada prvenstveno poznat po nekakvim budalastim komedijama, ovdje igra ulogu u kakvoj ga nikada do sada nisam vidio i moram priznati da je čovjek vrhunski odradio zadatak. Onako kako je Byran Cranston iz uloge Malcolmovog tate u humorističnoj seriji i postao potpuna ikona, na sličan način svoj je posao u ulozi financijskog mešetara u problemima do grla odradio Jason Bateman. Tu je i standardno dobra Laura Linney u ulozi Martyjeve nevjerne supruge s kojom nakon preseljenja u Ozark mora ponovno uspostaviti kakve-takve odnose ukoliko žele preživjeti meksički narkokartel, FBI koji im je za petama, opasnu obitelj hilbilija i još opasniju obitelj hilbilija koji kontroliraju biznis u toj potencijalnoj turističkoj meki.

U drugoj sezoni ulozi su dodatno i povećani i došlo je vrijeme da se perunjati počne prava lova. Byrdeovi sada kreću u ishođenje dozvole za gradnju casina, a u odnosu na prvu sezonu moglo bi se reći da je ovo Ozark na speedu. Sve se sada razvija strelovitom brzinom, uzbuđenja praktički ne posustaju niti jedne sekunde, a cijelo ozračje sada je postalo još i daleko mračnije i ciničnije. Oni koji su pratili prvu sezonu vjerojatno se sjećaju kako Marty i Wendy od stalnog straha gotovo uopće nisu mogli funkcionirati. Sada na taj strah ne samo da su oguglali i ne da je strah postao nešto sasvim normalno za njih, već se oboje počinju u pretvarati u potpuno različite ljude od onih sa samog početka serije. Ta karakterna metamorfoza posebno se odnosi na Wendy, koja će od uplašene i izgubljene ženice, sada postati pravi manipulator i ravnopravni poslovni partner s Martyjem. I ona će početi upotrebljavati sve svoje vještine kako bi se pokušao pokrenuti biznis, a uz meksički kartel i lokalne rednecke, sada se pojavljuju i neki novi zanimljivi likovi. Tu je mafija iz Kansas Cityja, koju Marty također mora uključiti u posao, ali i lokalni političari, koji bi također malo umočili prste u biznis.
 

 

Marty i Wendy tako se počinju sve dublje zapetljavati u svoje laži i spletke tako da više ni sami ne znaju što je laž, što istina, a obitelji prijeti raspad jer se djeca sve teže nose sa životom u konstantnoj opasnosti. Naravno da je situacija u kojoj se nađe ova obitelj jedna od onih situacija u kojoj se zasigurno nije i ne bude našla niti jedna stvarna obitelj, no "Ozark" mi pomalo i djeluje kao karikatura stvarnog društva i njegova satira. Prikaz načina na koji funkcionira poslovanje u ovoj seriji, prljavi i pokvareni poslovi u koje su umočeni apsolutno svi, korupcija na svim stranama i potpun gubitak bilo kakvog morala. Nema ovdje moralnih ljudi, svi su ovdje do srži pokvareni likovi, posebno ćemo to shvatiti kako se serija razvija, a s drugom i trećom i prvom polovicom četvrte sezone "Ozark" se defitinivno popeo pri sam vrh moje vječne ljestvice najboljih serija. 
 
Sad već kad se serija bliži kraju, sve više postaje jasno da se Byrdeovi jako malo razlikuju od sociopata i ubojica za koje rade. Jednostavno je nemoguće pobrojati sve živote koje su uništili otkako su iz Chicaga preselili u Ozark, a postali su oni, posebno Wendy, također beskrupulozni manijaci spremni na sve kako bi sačuvali vlastitu kožu. Mogu se oni tješiti da sve to čine kako bi zaštitili svoju obitelj, no s vremenom nam postaje očigledno da oni pomalo mazohistički uživaju u tome. S vremenom tu dobivamo sve širu sliku i sve kompletniji uvid u društvo i zapravo je sve to cinično da ciničnije ne može biti jer shvaćamo koliko je sve to pokvareno i korumpirano. Jasno nam je da novac danas može sve, a ova priča koja je do samog kraja briljantna, ujedno se pretvorila u potpunu karikaturu svijeta u kojem živimo i završetak je potpuno logičan.  
 

Primjedbe

Objavi komentar