Ozark je
jedna od onih serija od kojih i nisam očekivao previše kad se
pojavila, a pokazala se ne samo kao pravo iznenađenje, već i jedna
od najboljih serija posljednjih godina, što je samo potvrđeno
izvanrednom drugom i trećom sezonom. Ne sjećam se da me neka serija
sa svojom pričom toliko uvukla unutra još od "True Detectiva"
(prve sezone naravno), a ono što je najbolje, posve je jasno da će
ova serija ići dalje i to me jako, jako veseli. Već prva sezona ponudila je bezbroj odličnih zapleta i već tada sam bio uvjeren da "Ozark"
može samo još napredovati i pretvoriti se u klasik poput "Breaking
Bada", a to se i dogodilo. I ovdje je glavni lik
naizgled tipični američki obiteljski čovjek. Ovaj puta ne iz New
Mexica, nego iz Chicaga, a Marty Byrde financijski je savjetnik koji
sa svojim kolegom s koledža ima uspješnu tvrtku. No, ta je tvrtka
zapravo paravan za pranje novca drugom najvećem kokainskom kartelu
iz Meksika, a a situacija krene nizbrdo kad jedan od šefova kartela
shvati da su ga Marty i njegov kompić zajebali i skratili ga za
nekih osam milijuna.
I dok
narkoboss odmah smakne kompića i još troje ljudi upletenih u ovaj
idiotski podvig (stvarno moraš biti glup da ideš
potkradati meksički kartel), naš Marty dobije drugu šansu jer se
ispostavi da on s tim zapravo nije imao ništa. Narkobosa nekako
uspije uvjeriti da poštedi njegov život i živote njegove supruge
(koja ga vara s nekakvim djedom, a naš Marty to jako dobro zna),
kćeri i sina ponudivši mu da će mu u razdoblju od dvije godine
oprati 500 milijuna dolara. I to ne bilo gdje, nego u mjestu po imenu
Ozark, smještenom u srcu rednečije (čim sam vidio da su u igri
redneci, malo sam se uzbudio, moram priznati), na obali nekakvog
jezera u saveznoj državi Missouri. Za probu mu el padron daje
zadatak da opere osam milijuna dolara tijekom ljetne sezone u toj
vukojebini, a kad Marty s familijicom stigne ondje... e tek tada
počinju pravi problemi. I sve ovo zapravo se dogodi u prvoj epizodi,
nakon čega priča postaje sve zanimljivija i zanimljivija, sve
kompleksnija i kompleksnija, sve napetija i napetija da bi u samoj
završnici uslijedili totalni šok i pravo iznenađenje.
Ono što mi
se možda i najviše svidjelo u Ozarku i baš zbog toga mislim da on
ima šansu postati novi televizijski big hit je izvrsna
karakterizacija likova, kakva se ne viđa u mnogo serija. Kreatori
ove serije dali su si stvarno puno truda i praktički svi likovi u
ovoj seriji imaju nekakvu svoju priču. Svi imaju nekakve skrivene
tajne, odmah se osjeti da u tom naizgled mirnom mjestašcu na obali
jezerca nešto ne valja, a serija je tako vrhunski napisana da
gledatelja polako uvlači unutra. Priča se nakon prve epizode u
kojoj se objašnjava kako Marty i njegova gđa Wendy zapravo stiže u
Ozark, razvija polako, temeljito, nikako dosadno. To vrijeme se koristi da se likovi postupno upoznaju,
otkrivaju se njihove tajne, strahovi i želje (iako dosta toga i
dalje ostaje skriveno) i u priču se uvode novi likovi koji dodatno
kompliciraju situaciju, ali seriju čine sve zanimljivijom, a već
nakon prve tri epizode kreće potpuno ludilo. Ludilo koje ne staje.
Kad smo već
kod likova, vrijedi spomenuti dva glavna junaka, Martyja i Wendy.
Marty je iznenađujuće dobro odigrao Jason Bateman (koji je i
režirao nekoliko epizoda). Glumac do sada prvenstveno poznat po
nekakvim budalastim komedijama, ovdje igra ulogu u kakvoj ga nikada
do sada nisam vidio i moram priznati da je čovjek vrhunski odradio
zadatak. Onako kako je Byran Cranston iz uloge Malcolmovog tate u
humorističnoj seriji i postao potpuna ikona, na sličan način svoj
je posao u ulozi financijskog mešetara u problemima do grla odradio
Jason Bateman. Tu je i standardno dobra Laura Linney u
ulozi Martyjeve nevjerne supruge s kojom nakon preseljenja u Ozark
mora ponovno uspostaviti kakve-takve odnose ukoliko žele preživjeti
meksički narkokartel, FBI koji im je za petama, opasnu obitelj
hilbilija i još opasniju obitelj hilbilija koji kontroliraju biznis
u toj potencijalnoj turističkoj meki.
U drugoj
sezoni ulozi su dodatno i povećani i došlo je vrijeme da se
perunjati počne prava lova. Byrdeovi sada kreću u ishođenje
dozvole za gradnju casina, a u odnosu na prvu sezonu moglo bi se reći
da je ovo Ozark na speedu. Sve se sada razvija strelovitom brzinom,
uzbuđenja praktički ne posustaju niti jedne sekunde, a cijelo
ozračje sada je postalo još i daleko mračnije i ciničnije. Oni
koji su pratili prvu sezonu vjerojatno se sjećaju kako Marty i Wendy
od stalnog straha gotovo uopće nisu mogli funkcionirati. Sada na taj
strah ne samo da su oguglali i ne da je strah postao nešto sasvim
normalno za njih, već se oboje počinju u pretvarati u potpuno
različite ljude od onih sa samog početka serije. Ta karakterna
metamorfoza posebno se odnosi na Wendy, koja će od uplašene i
izgubljene ženice, sada postati pravi manipulator i ravnopravni
poslovni partner s Martyjem. I ona će početi upotrebljavati sve
svoje vještine kako bi se pokušao pokrenuti biznis, a uz meksički
kartel i lokalne rednecke, sada se pojavljuju i neki novi zanimljivi
likovi. Tu je mafija iz Kansas Cityja, koju Marty također mora
uključiti u posao, ali i lokalni političari, koji bi također malo
umočili prste u biznis.
Marty i Wendy
tako se počinju sve dublje zapetljavati u svoje laži i spletke tako
da više ni sami ne znaju što je laž, što istina, a obitelji
prijeti raspad jer se djeca sve teže nose sa životom u konstantnoj
opasnosti. Naravno da je situacija u kojoj se nađe ova obitelj jedna
od onih situacija u kojoj se zasigurno nije i ne bude našla niti
jedna stvarna obitelj, no "Ozark" mi pomalo i djeluje kao
karikatura stvarnog društva i njegova satira. Prikaz načina na koji
funkcionira poslovanje u ovoj seriji, prljavi i pokvareni poslovi u
koje su umočeni apsolutno svi, korupcija na svim stranama i potpun
gubitak bilo kakvog morala. Nema ovdje moralnih ljudi, svi su ovdje
do srži pokvareni likovi, posebno ćemo to shvatiti kako se serija
razvija, a s drugom i trećom i prvom polovicom četvrte sezone "Ozark" se
defitinivno popeo pri sam vrh moje vječne ljestvice najboljih
serija.
Sad već kad se serija bliži kraju, sve više postaje jasno da se Byrdeovi jako malo razlikuju od sociopata i ubojica za koje rade. Jednostavno je nemoguće pobrojati sve živote koje su uništili otkako su iz Chicaga preselili u Ozark, a postali su oni, posebno Wendy, također beskrupulozni manijaci spremni na sve kako bi sačuvali vlastitu kožu. Mogu se oni tješiti da sve to čine kako bi zaštitili svoju obitelj, no s vremenom nam postaje očigledno da oni pomalo mazohistički uživaju u tome. S vremenom tu dobivamo sve širu sliku i sve kompletniji uvid u društvo i zapravo je sve to cinično da ciničnije ne može biti jer shvaćamo koliko je sve to pokvareno i korumpirano. Jasno nam je da novac danas može sve, a ova priča koja je do samog kraja briljantna, ujedno se pretvorila u potpunu karikaturu svijeta u kojem živimo i završetak je potpuno logičan.
Dobra preporuka, tnx!
OdgovoriIzbriši