THE HANDMAIDEN (2016,KOR) - 9/10



Još jedno gotovo pa remek-djelo Chan-wook Parka, a ovaj puta još jednom je pokazao zašto ga se smatra jednim od najvećih redatelja i scenarista 21. stoljeća. Poslije izleta u Hollywood i zapravo sasvim solidnog Stokera, koji doduše u SAD-u baš i nije bio previše prepoznat, a vjerojatno ni shvaćen, Park se vratio u Koreju i nastavio gdje je stao u prethodnom desetljeću. Sa svojom povremenom suradnicom Seo-kyeong Jeong dokopao se romana «Fingersmith» britanske književnice Sarah Walters smještenog u viktorijansku eru u Veliku Britaniju, prilagodio radnju u Južnu Koreju za vrijeme japanske okupacije i napravio jedan od najboljih filmova prošle godine. Kad je završio scenarij, navodno ga je poslao autorici romana, kojoj se njegova verzija prilično svidjela, no rekla mu je da baš i nema previše veze s originalnom pričom pa mu je preporučila da napiše samo da je scenarij inspiriran njenim romanom, a ne napisan po njemu.

Iako Handmaiden ne spada u sam vrh Parkova opusa, i dalje je to izvrstan film, jedan od najboljih mi i najdražih prošle godine. Sluškinja je vizualno besprijekoran film, kako je sve to skockano i kako od prvog do posljednjeg kadra sve izuzetno i prekrasno izgleda, to je čista perfekcija. No, Park nas je već nekako na to navikao, a gospodin koji je u ranijoj fazi najviše šokirao izuzetnim i do tada možda i neviđenim nasiljem, sada šokira nečim sasvim drugim – erotikom. Sluškinja je film prilično nabijen erotikom i ima u njemu jedna prilično eksplicitna scena seksa, no vjerujem i nadam se da scene seksa ma kako one eksplicitne i slobodne bile, danas više nikoga ne bi smjele uzbunjivati i šokirati.

Kao što je u ranijim djelima to i baš takvo eksplicitno nasilje bilo nužno i potrebno u Parkovim filmovima jer je nekako davalo na težini i na razvoju cijele priče, tako i sada eksplicitna scena seksa iz istih tih razloga tu ima mjesta. Naravno da nisam za to da se u filmove bez ikakve potrebe i smisla ubacuju prizori nepotrebnog nasilja koje često prelazi sve granice dobrog ukusa, isto tako je i sa seksom, no Park sve radi s razlogom pa i to. Kad bih morao ukalupiti Sluškinju u nekakve žanrove, smjestio bih je na pola puta između drame i trilera, križanca kojim bi se možda najbolje opisali praktički svi njegovi filmovi pa tako i Oldboy i ostatak osvetničke trilogije, koji ga je vinuo u elitu.

Priča je, kao uostalom u svim njegovim filmovima dosta kompleksna i komplicirana. No, ovdje je sve to začinio jednim tvistom, gotovo u stilu tvista kojeg je Lynch ubacio u Mullholand Drive i u trenutku kad konačno misliš da si povezao konce, opet se sve raspadne i opet krećeš od početka. Naravno, nije Park Lynch pa da mu je osnovna ideja svojim zamkama i zagonetkama bez pravih odgovora publiku dovoditi do ludila i zafrkavati ljude. Sluškinja potpuno ima smisla, iako se to svim onima koji još nisu pogledali ovaj moderni klasik ili ga upravo gledaju u jednom trenutku neće činiti. Iako se s duljinom od gotovo dva i pol sata Sluškinja na prvi pogled možda čini kao predugačka i prerazvučena, to nije slučaj i ovaj se film gleda u jednom dahu. Moram naglasiti da je Park očito jedan od onih sitničavih tipova koji pazi na svaki detalj. Sve što se događa u ovom filmu događa se s razlogom, iako to možda u tom trenutku i ne izgleda tako. Sve to na kraju sjeda na svoje mjesto, a odmah da upozorim da i tu ima pomalo nasilnih scena (iako ni blizu kao u prijašnjim filmovima), kao i ponešto perverzija. No, to je Park i bez takvih sitnica ovaj korejski genijalac očito ne može i nije mu za zamjeriti.

Sluškinja je stvarno izvanredan film, koji sam do sada pogledao dva puta. Prvi odmah nakon što je procurio, a osobito sam sretan što sam ovo vizualno remek-djelo imao priliku pogledati i u bjelovarskom kinu i u pravom okruženju konačno uživati u svoj raskoši Parkovog talenta. Radnju sada ne bih htio puno otkrivati, ma neću je gotovo uopće otkrivati jer jedna od najvećih vrijednosti Parkovih filmova je ta nepredividivost, šok i iznenađenje, koje ga smješta uz Paula Thomasa Andersona i Denisa Villeneuvea u moj osobni trijumvirat najredatelja nekakve mlađe (sad već i srednje) generacije. Iako je ovaj film izašao prlično davno, nekako imam osjećaj da je prošao nezamjećeno i vjerujem da bi to trebalo ispraviti.


Primjedbe