TWIN PEAKS (2017,SAD) – 10/10


Kad jednoj televizijskoj seriji dopadne čast da otvori vjerojatno najpoznatiji i najglamurozniji filmski festival kao što je onaj u Cannesu, onda je odmah jasno da je riječ o nečem senzacionalnom. A povratak Twin Peaksa nakon više od četvrt stoljeća od originalnih epizoda doista je prava senzacija, po meni najvažniji televizijski događaj godine bez premca. Svaka čast Igri prijestolja i ostalim odličnim serijama koje su se počele štancati kao na pokretnoj traci, no moje je mišljenje da je Twin Peaks THE serija. Serija koja je potpuno promijenila televiziju i poimanje televizijskih serija početkom 90-ih godina, a njezin kreator David Lynch sada je pokušao napraviti nešto slično. Jasno, vrijeme se u ovih 25 godina prilično promijenilo i u međuvremenu je televizija vidjela sve i svašta, tako da je danas daleko teže napraviti nešto tako revolucionarno, istovremeno šokantno, uzbudljivo, mistično i nevjerojatno kao tada. No, ako je netko to mogao učiniti, to je upravo Lynch i čovjek stvarno ni ovaj puta nije razočarao.

Po mom mišljenju nove epizode Twin Peaksa još su šokantniji, nevjerojatniji i zbunjujućiji sadržaj nego originalna serija. Moram priznati da me vijest o emitiranju novih epizoda Twin Peaksa istovremeno i razveselila i iznenadila, jer tome se iskreno i nisam nadao, no isto tako i pomalo uplašila jer sam se možda podsvjesno i pribojavao kako će već ostarjeli Lynch (lani je čovjek napunio 70 godina) to izvesti, tim više jer je zadnji pošteni film Mullholand Drive snimio prije više od 15 godina, a od tada je izbacio, po meni, tek osrednji Inland Empire u kojem se po mom mišljenju i sam potpuno izgubio u nekakvom svom manirizmu, pretjerivanju i silovanju priče.

Srećom, moji strahovi su se pokazali potpuno neopravdanima jer je novi Twin Peaks još luđi i nadrealniji nego njegov prethodnik. Uz gotovo sve bizarne likove iz originalne serije (nedostaje ih tek jako malo) Lynch (i njegov sukreator Mark Frost, ne smijem njega zaboraviti) nabacao je u nove epizode još barem toliko podjednako bizarnih i čudnih likova. Od prvih epizoda (od ukupno 18) odmah se krenulo u glavu i nastavilo se ondje gdje se stalo prije 25 godina, ali nove epizode sadrže i još bezbroj paralelnih radnji, novih likova koji se samo odjednom pojavljuju i isto tako nestaju, da sam se, moram priznati, u jednom trenutku polagano počeo i gubiti u seriji.



No, na kraju se gotovo sve ono naizgled nepotrebno i na silu natrpano pokazalo da ima svoje razloge, a okosnica priče i dalje se vrti oko misteriozne smrti tinejdžerice Laure Palmer, čije je tijelo pronađeno odmah na početku prve sezone. Samo da napomenem, prije novih epizoda svakako bi preporučio da se pogledaju ne samo stare epizode Twin Peaksa, nego i film koji je stigao poslije serije, a radnjom se događa prije serije, Twin Peaks: Fire Walks with me. I sa svim tim sadržajem negdje u podsvijesti prilično je teško pratiti nove epizode, a bez tog nekakvog elemetarnog predznanja o Twin Peaksu i odnosima između likova, mislim da bi to bilo nemoguće.

Da se odmah razumijemo, u Twin Peaksu je nemoguće i bespotrebno tražiti neki dublji smisao i logiku. Ova serija vrhunac je filmskog i televizijskog nadrealizma (usporedio bih je po značenju za filmski nadrealizam s Kafkinim Procesom i Preobražajem u književnosti za isti stil) i gotovo sve što se ondje događa prilično je teško za dokučiti i smisleno protumačiti. Kad u jednom trenutku pomisliš da je sad sve jasno i da su se kockice konačno počele slagati i da bi se sad trebalo dogoditi to, to ili to, Lynch i Frost te potpuno iznenade i izvedu nešto potpuno neočekivano i neshvatljivo. Nekakvu dublju logiku razvoja događaja i poteza likova u ovoj seriji stvarno je jako teško dokučiti, no to po meni i daje draž ovoj seriji i po tome se i Twin Peaks razlikuje od ostalog televizijskog sadržaja.

U novim epizodama može se očekivati još puno više znanstveno fantastičnih elemenata, a neke stvari iz prvih dviju sezona su ipak razjašnjene. Tu prvenstveno mislim na ono što se skriva iza crvenog zastora i što je zapravo uzrokovalo tu seriju čudnih i nevjerojatnih događanja u ovom inače mirnom mjestašcu u brdima države Washington. Potpuno mi je jasno da je Twin Peaks ili serija koja se obožava i potpuno uživa u njoj ili se uopće ne može gledati. Ja, naravno, spadam u ovu prvu skupinu, no potpuno mi je jasno da postoji i puno onih koji Twin Peaks ne mogu gledati jer im je prenerazumljiv, pretenciozan ili jednostavno nisu navikli na takav pomalo sulud i bizaran sadržaj, koji je stvarno jako jako teško razumijeti. No, po meni, ljepota leži u onom nerazumljivom.

Kod Lyncha je i obično ljepota u neočekivanom i nezamislivom, onom što prelazi granice ljudske mašte i nekakvog poimanja realnosti. Ne vjerujem da bi itko drugi bio kadar napraviti sadržaj poput ovoga, koji oduševljava u svoj svojoj ludosti i čudnosti pa iako ne možeš dobar dio toga shvatiti, čekaš sljedeću epizodu u nadi da će sada sve sjesti na svoje mjesto, a kad ono nove komplikacije, nove bolesne situacije, novi likovi i još deblji i veći gordijski čvor za raspetljavanje. Na kraju, zašto si svatko tko pogleda ovu seriju ne bi protumačio njezin smisao onako kako sam želi, a moram priznati da mi stvarno ide na živce ta stalna potreba da se sve protumači i mudruje. Ljepota Twin Peaksa je između ostalog baš u tome što iako cijela priča naizgled nema nikakvog smisla i logike, Lynch već četvrt stoljeća uspijeva milijune ljudi diljem svijeta držati prikovanima uz televizore (ili sada laptope) svojim idejama koje pretvara u filmski ili televizijski sadržaj, a sada su i novost nastupi odličnih bendova u Roadhouseu na kraju svake epizode, pa tako i Nine Inch Nails (dolje) ili Eddie Veder iz Pearl Jama (video gore).



Ne bi imalo nikakvog smisla ovdje pisati o sadržaju serije (što je gotovo i nemoguće jer, ponavljam, Twin Peaks NIJE serija koja se voli i prati zbog same priče, nego zbog izvedbe, nevjerojatnih ideja i njenih realizacija), jer to bi bilo iznimno teško, ma gotovo nemoguće. Mogu samo reći da oni koji očekuju neke konkretne odgovore na kraju neka se pretjerano ne razočaraju. Već mogu naslutiti da će sada krenuti priče da bi mogla još jedna sezona, no meni to zapravo nije ni bitno. Iako ni nakon novih epizoda možda nisam dobio odgovore koje sam očekivao ili kojima sam se nadao, dobio sam čitavih 18 epizoda nevjerojatnog programa koji bi samo mogao smisliti Lynch i koji bi teško prošao da ga se nije primio upravo Lynch. Za mene je novi Twin Peaks apsolutno remek djelo, a možda i vrhunac jednog filmskog genijalca, koji je uvijek nekako plivao kontra svih struja pa bi možda bilo nerealno očekivati da će sa svojim možda i završnim djelom učiniti nešto drugo. Onima koje nije strah na gotovo 18 sati zaroniti u sadržaj kakav vjerojatno nikada prije nisu vidjeli, toplo bih preporučio i nove epizode, a oni koji se drže ipak konvencionalnog sadržaja i nisu spremni na vjerojatno najnevjerojatniji i najčudniji sadržaj koji će ikada vidjeti, bolje nego ga preskoče i drže se Igre prijestolja. Koja mi je, da se razmemo, izvrsna serija. No, Twin Peaks je ipak Twin Peaks.



Primjedbe