Talijanska
filmašica Lina Wertmüller prva je žena koja je nominirana za
Oscara u kategoriji najboljeg redatelja. Dogodilo se to 1976. godine,
a moralo je proći još tridesetak godina da jedna žena konačno i
podigne zlatni kipić u ovoj prestižnoj kategoriji (bila je to
Kathryn Bigelow za Narednika Jamesa). Ova redateljica sa snažnim
feminističkim predznakom ove bi godine trebala proslaviti 90.
rođendan, a nominaciju ne samo za režiju, već i za scenarij
zaslužila je za film koji je najpoznatiji po engleskom nazivu Seven
Beauties. U originalu se film naziva Pasqualino Settebellezze te je
ime dobio prema istoimenom naslovnom junaku, kojeg je utjelovio
Giancarlo Giannini (također nominiran za Oscara), a ovaj film
smjestio bih negdje na pola puta između "la bella cinema"
Fellinija i Rosselinija te groteske i bizarnog stila Pier Paola
Pasolinija.
Seven
Beauties je ujedno i ratna drama i crna komedija, odnosno parodija u
kojoj pratimo dezertera iz talijanske vojske Pasqualina. On sa svojim
ratnim drugom lunja Njemačkom ne bi li se dokopao svoje Italije, kad
ga uhvate nacisti i strpaju u koncentracijski logor. Kroz flešbekove
Pasqualino se prisjeća prijeratnih događanja, svog života sa sedam
ne pretjerano atraktivnih sestara i majkom u Napulju i kako je
on preko ubojstva, zatvora i ludnice zapravo završio u hrabroj
talijanskoj vojsci. Osnovna tema ovog filma je preživljavanje,
odnosno što je sve čovjek spreman učiniti da izvuče živu glavu,
a Pasqualino je jedan od onih ljudi koji ne preza ni pred čim samo
da spasi samog sebe. Lina Wertmüller poznata je po svom pomalo
nadrealnom stilu i proslavila se tijekom 70-ih godina, a zanimljivo
je kako žena potječe iz aristokratske rimske obitelji. No, umjesto
u pravničkim vodama, što je bila želja njene obitelji, završila
je prvo u kazalištu potom i u filmu, a bila je i asistentica
Fellinija pri snimanju njegovog možda i najpoznatijeg filma, 8 1/2.
Nakon
toga je krenula sa samostalnom karijerom, a na prepoznavanje njenog
stila morala je pričekati do 70-ih godina prošlog stoljeća. Seven
Beauties ujedno je i prilično kontroverzno djelo, posebno zbog
pomalo karikaturalnog prikaza koncentracijskog logora. Ovaj je film
ujedno i žestoka kritika svih totalitarnih režima, prvenstveno
talijanskog fašizma za vrijeme Mussolinija, kao i
beskičmenjaštva i komformizma tadašnjih ljudi koji su dopustili da
takav režim zaživi. U Seven Beauties Wermüller također parodira i
s likom klasičnog talijanskog zavodnika, lika koji je predstavio
njen mentor Federico Fellini. Glavni junak ovdje je je tip koji sam
za sebe kaže da je ružan, tip koji za razliku od Marcela
Mastroiannija u Fellinijevim filmovima nije okružen ljepoticama i
tip koji je potpuni slabić, a ne macho muškarac. Na kraju, mogu
reći da se Seven Beauties pokazao kao iznenađujuće zabavan film u
kojem bi mogli uživati oni koji vole pomalo neobične i provokativne
filmove.
Primjedbe
Objavi komentar