THE ALIENIST (2018-20,SAD) - 7,5/10


Policijskih i istražiteljskih serija posljednjih smo se godina pa i desetljeća stvarno mogli nagledati do mile volje. U velikoj većini slučajeva bile su to serije smještene u današnjost pa smo mogli vidjeti brojne istražiteljske moderne tehnike na temelju kojih se može u kratkom roku svakom kriminalcu i ubojici ući u trag. Biti filmski ili televizijski ubojica danas je jedan od najnezahvalnijih zanimanja jer je vjerojatno veća vjerojatnost da će neki meteor udariti u zemlju, nego će ubojica više od sat ili dva ostati neotkriven. Forenzička znanost, kao i tehnologija danas su otišli toliko daleko da bi se stvarno ubrzo moglo dogoditi da kao u nekim futurističkim romanima ili filmovima policija pokuca na vrata ubojici i prije no što on nekoga skrati za glavu. Tako današnji ubojice u modernim serijama smještenim u sadašnjost nemaju previše vremena i uhvati ih se obično već nakon prve ili maksimalno druge epizode, ali na prijelazu iz 19. i 20. stoljeće situacija je očito bila malo drukčija pa ubojica iz ove serije ima puno više vremena za zlodjela.

The Alienist je serija smještena upravo u to razdoblje (da budem precizan u 1897. godinu) u New York, koji se i ne razlikuje previše od New Yorka kojeg smo mogli vidjeti u fantastičnim Scorseseovim Bandama New Yorka. Ovaj grad s prijelaza stoljeća nije ni sjena današnjeg New Yorka, najuzbudljivijeg grada na svijetu i jednog od centara kulture, umjetnosti, ali i biznisa. New York iz ove serije je prljav i užasno nesiguran grad u kojem malobrojna i basnoslovno bogata aristokracija živi u sigurnim dijelovima grada i policija budno pazi da im ne usfali ni dlaka s glave. S druge strane tu je velika većina užasno siromašnih ljudi, doseljenika iz svih krajeva svijeta pošto je New York upravo bio mjesto u koje su doplovljavali svi brodovi iz Europe te pokušavali ondje pronaći sreću. Nažalost, dobar dio njih baš se i nije uspio snaći, a policiju baš i nije pretjerano zanimao kriminal koji se odvijao u Five Pointsu ili sličnim slamovima. A baš u takvim dijelovima New Yorka događaju se monstruozna ubojstva u ovoj seriji u kojoj će društvo predvođeno alienistom Laszlo Kreizlerom pokušati stati na kraj.

Kako piše u uvodnoj špici na početku svake epizode, osobe koje bi tijekom 19. stoljeća patile od mentalnih bolesti smatralo se otuđenima (alienated) od svoje prave prirode. Tako su i oni koji su proučavali njihovo stanje bili nazivani alienisti. Nakon što se počnu pojavljivati unakažena tijela dječaka koji za život zarađuju odavajući se prostituciji, policija je nemoćna. Termin serijskog ubojice tada još nije bio poznat i neorganizirana, korumpirana i nesposobna njujorška policija ne može nikako ući u trag ovom montruoznom ubojici. Zbog toga novopostavljeni povjerenik policije Teddy Roosevelt (još jedna od onih serija u kojoj se miješaju stvarne i fikcionalne osobe, a uz budućeg predsjednika Amerike vidimo tu i članove dinastija kao što su Morgan ili Rockefeller) u pomoć pozove Kreizlera.

On je psihijatar frojdovskog tipa (mađarsko ime i njemačko prezime sasvim sigurno nisu izabrani slučajno), psihoanalitičar, koji se bavi istraživanjem najdubljih kutaka ljudske duše i najmračnijih dubina podsvijesti. Kreizler je i ranije istraživao slične zločine te je proučavao najgore sadiste i manijake, a i ovako neukoj policiji potpuno je jasno da ubojica ovdje mora biti ozbiljan psihički bolesnik. Kreizler polako oko sebe okuplja zanimljivu ekipu koja se sastoji od novinskog ilustratora Johna Moorea, Rooseveltove tajnice Sare Howard, ujedno prve žene ikad zaposlene u njujorškoj policiji te braće Marcusa i Luciusa Isaacsona, mladića židovskog porijekla zaposlenih u policiji, a koji su ujedno i svojevrsni pioniri forenzike. Ukoliko ovaj tim koji je daleko ispred svog vremena i čije metode nitko ne shvaća ne uspije ući u trag ubojici koji u redovitim intervalima masakrira dječake po gradu, onda neće nitko. Njihov prvi je zadatak ući u um tom nepoznatom ubojici i pokušati dokučiti na koji način on razmišlja i što ga navodi da čini te gadosti, a sve upućuje da bi ovaj monstrum mogao biti jedan od članova neke od bogatih njujorškoj obitelji.

Ideju za ovu seriju skupina producenata među kojom je i Cary Joji Fukunaga, najpoznatiji kao tvorac (prve sezone) genijalnog True Detectiva, poznati iransko-britanski scenarist Hossein Amini te legendarni američki nezavisni filmaš John Sayles (stvarno mi nije jasno kako je on upao u ovu ekupu) dobila je na temelju krimi romana suvremenog američkog romanopisca i vojnog povjesničara Caleba Carra. Kako smo već navikli u ovim raskošnim američkim televizijskim produkcijama, povijesni kontekst je dobro pogođen i New York s prijelaza stoljeća jako je dobro dočaran. Sasvim dobra je i glumačka ekipa predvođena njemačkim glumcem Danielom Brühlom, a tu su i nekadašnja dječja zvijezda Dakota Fanning te Britanac Luke Evans te je i priča strukturirana savim zadovoljavajućem.

Doduše, u prvih nekoliko epizoda sve to možda djeluje nekako sporo, što ne mora biti loše jer se imamo vremena dobro upoznati s likovima i njihovim međusobnim odnosima, no kako vrijeme ide, The Alienist postaje i sve uzbudljiviji. Iako ispočetka možda djeluje da ova neobična istražiteljska ekipa tapka na mjestu, što i ne čudi jer im praktički svi samo podmeću noge i otežavaju posao, uskoro istraga kao da počinje davati rezultate. The Alienist definitivno nije jedna od najboljih serija u posljednjih nekoliko godina, no svakako je jedna od serija s kojima se neće previše pogriješiti, posebno ne oni koji vole ovakav pomalo brutalan i mračan sadržaj, a u drugoj sezoni praktički nastavljamo ondje gdje smo stali na završetku prve. Pred sad već dobro poznato detektivskom ekipom sada su novi brutalni slučajevi ubojstva djece, no djeluje sve to pomalo repetitivno u odnosu na na prvu sezonu. Pomalo imam dojam kao da gledam neki čudni miks CSI: New York i Mindhuntera stotinjak godina ranije kada su se istražiteljske metode tek razvijale, ali okruženje je i dalje zanimljivo, mračno i iznimno okrutno.

Primjedbe