THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE AND HER LOVER (1989,GBR) - 9/10

Peter Greenaway jedan je od onih filmaša koji nikada nije uspio ostvariti komercijalni uspjeh, no nešto takvo ovog Velšanina i nije posebno uzbuđivalo. U film je Greenaway stigao iz likovne umjetnosti i to se u njegovim djelima jako dobro vidi. Klasična filmska priča ili naracija Greenawayja nisu nikada pretjerano zanimali, čak je i prezirao fimove koji su snimani po književnim predlošcima. U jednom intervjuu je, ako se dobro sjećam, istaknuo da mu strašno ide na živce i smeta mu što se praktički svi filmovi danas orijentiraju gotovo isključivo na literarni dio, odnosno priču, te se snimaju po književnim predlošcima, a gotovo svi zaboravljaju da se film ustvari sastoji od slika i da je film zapravo svojevrsni nastavak likovne umjetnosti. Doista, slike su ono što prvo zamijećujemo kod filma, a u Greenawayjovim filmovima očito je da se vizualnom posvećuje maksimalno. I dok su mnogi filmaši njegove generacije (rođen 1942 godine) kao uzore isticali Hitchcoka, Johna Forda ili Fritza Langa, na Greenawayja su najviše utjecali renesansni i barokni slikari, posebno oni iz Nizozemske. No, kao mladić se zakačio za europski film, prvo za Bergmana, a potom i za francuski novi val i ubrzo je odbacio karijeru muralista te se posvetio filmu.

Prvo je snimao kratke i eksperimentalne filmove, a početkom 80-ih godina konačno se okušao i u dugometražnom igranom filmu. I nisu to bili filmovi za široke mase. Uglavnom se radilo o prilično avangardnim i apsurdističkim djelima koji nisu imali bogznakakav odjek, no koncem 80-ih godina konačno se uspio barem donekle proslaviti. Prvo je snimio crnu komediju "Drowning by Numbers" (također jako zanimljiv film s iznimnim scoreom Michaela Nymana, koji je odgovoran za glazbu i u "Kuharu"), a potom je na red došao i njegov najpoznatiji fllm - bizarna kombinacije romantične crne komedije i krimi drame "Kuhar, lopov, njegova žena i njen ljubavnik" za koju je, po običaju, sam i napisao scenarij. Ovaj film ujedno je i najpoznatiji Greenawayjom film, ali i njegov daleko najkontroverzniji film pošto je, recimo to tako, dosta slobodan.

Zanimljivo je kako je Greenaway na ideju za ovaj film došao na temelju šekspirijanske tragedije znakovita imena "Tis Pity She's a Whore" iz prve polovice 17. stoljeća. Već u nazivu filma vidimo da se ovdje sve vrti oko četiri lika. Kuhar je francuski chef Richard Boast, vrunski kuhar koji ima tu nesreću da radi u restoranu čiji je vlasnik lopov iz naziva. Taj lopov, odnosno okorjeli kriminalac zove se Albert Spica, odvratan tip koji više od iživljavanju nad ljudima uživa samo u kuharovim specijalitetima. Njegova supruga je Georgina, usamljena žena koju ovaj sadist već godinama maltretira i koja svog muža zapravo ne može smisliti, a svog ljubavnika, tipa po imenu Michael pronađe upravo u restoranu. Kako Spica sa svojom svitom svakodnevno odlazi ondje na večeru, Georgina se počne u restoranu potajno nalaziti sa svojim novim ljubavnikom jer je samo tih nekoliko minuta kad mužu kaže da ide zapaliti cigaretu jedino vrijeme kad se može družiti s ljubavnikom, koji je sušta suprotnost sirovom i nasilnom Spici.

Lako je za pogoditi da ova ljubavnička priča nikako ne može dobro završiti, no priča je ionako samo nužno zlo za ovaj film koji se ističe po avangardnom načinu snimanja, ali scenografiji i bojama. Greenaway se toliko volio igrati s bojama tako da je svaki set imao i svoju boju. Eksterijer restorana uglavnom je plave boje, kuhinja je pretežito zelena, mjesto u kojem se jede je crvno, a zahod je blještavo bijel. Zanimljivo je kako se i boje Georginine haljine te kostima koje nose Albert i njegovi banditi mijenjaju ne samo u svakoj sceni, već i kako oni idu iz jedne prostorije u drugu, a zadatak da kreira ekstravagantne kostime dobio je poznati francuski dizajner Jean-Paul Gaultier. Ovaj film najbolji je primjer koliko se Greenaway voli igrati sa slikama, scenografijom, a glavne teme ovog filma su seksualna zadovoljstva jednako koliko i bolna smrt.

Vjerojatno je svakom jasno da od "Kuhara..." može očekivati sve osim konvencionalnog filma i riječ je o pravoj grotesci. Filmu koji u sebi nosi "sirovu emociju i nasilni konflikt među likovima i svojevrsni je odmak od tipičnih Greenawayovih intelektualnih filmova", kako ga je opisao vjerojatno najpoznatiji kritičar svih vremena Roger Ebert. Važno je naglasiti da je Greenaway ovdje okupio sasvim zanimljivu glumačku ekipu i da je kao ljigavac Spica možda i ulogu karijere odigrao karakterni britanski glumac Michael Gambon. Mnogi bi se mogli iznenaditi ulogom Helen Mirren, koja je utjelovila Georginu i jednako vremena koliko u filmu provodi odjevena, toliko provodi i bez ikakve ili s minimalno odjeće. U manjim ulogama pojavljuju se i neki tada mladi glumci koji su se naknadno prlično proslavili kao Tim Roth ili Ciaran Hinds, a manja uloga pripala je i Greenawayjovom prijatelju s fakulteta Ianu "Sex and drugs and rock'n'roll" Duryju. Onima koji vole neobične, pomalo nadrealne, bizarne i prilično šarene filmove, kuhar i ostatak društva mogao bi biti prilično zanimljiv i pravo otkriće.


Primjedbe