POSOKI (2017,BUG) - 9/10

Što se to događa s bugarskim filmom, stvarno ne znam, no mogu samo reći - ljudi nastavite tako i dalje! Nakon briljatne "Slave" još jedan izvrstan film dolazi iz ove zemlje, a njegovo ime je "Posoki" ili "Directions" u engleskom prijevodu. Riječ je o još jednoj brutalnoj i potresnoj priči iz bugarske svakodnevice, koju je napisao i režirao njihov možda i najpriznatiji i najpoznatiji aktualni filmaš Stefan Komandarev. Upravo je Komandarev snimio film dugačka imena "Svijet je velik, a spas čeka iza ugla", nagrađivanu nostalgičnu dramu s genijalnim Mikijem Manojlovićem u glavnoj ulozi. Mislim da mi je sve donedavno upravo taj film bio i jedini doticaj s recentnom bugarskom kinematografijom, a onda u posljednjih godinu, dvije, zanimljivi i izvrsni filmovi odande dolaze kao na tekućoj vrpci. Posljednji dokaz da je bugarski film u velikom naletu je "Posoki", priča o jednoj noći u životu nekolicine taksista iz Sofije.

Iako mislim da ovaj film nije snimljen po stvarnom događaju, također je riječ o iznimno realističnom djelu motiviranom surovom bugarskom svakodnevicom i stvarnošću. Premijeru je "Posoki" imao na kritičarskoj večeri festivala u Cannesu 2017. godine, a prikazan je i na mnogim drugim festivalima, među kojima i u Sarajevu te se za ovaj film može reći da je tipičan izdanak istočnoeuropske kinematografije sa socijalnom i društvenom tematikom kakvu smo do sada obično imali priliku gledati u ruskim i rumunjskim društvima. Financijski i duhovno opustošeno bugarsko društvo očito postaje nepresušno vrelo inspiracije tamošnjim filmašima, a ovaj film možda je i najbolji dokaz svega što danas ne valja u svim tim našim posttranzicijskim društvima. Od nacionalizma i šovinizma, straha i mržnje od izbjeglica iz Azije i Afrike, velikih socijalnih razlika, korupcije, privatizacijske pljačke, potpuno izokrenutog vrijednosnog suda, masovnog iseljavanja stanovništva na razvijeni zapad i brojnih uništenih sudbina.

Samo iz ovih posljednjih nekoliko redaka vidimo da se stanje u Bugarskoj, iz koje smo se donedavno znali ismijavati kao da je zaostalo ruglo u kojem se ljudi i dalje voze u konjskim zapregama, ne razlikuje previše od naše svakodnevice. Vidimo da je sve to zapravo potpuno isto i da nam perspektiva na ovim prostorima i nije bajna. Može trubiti tko što hoće od rastu industrijske proizvodnje, BDP-u, ovome, onome, kad je najbolji pokazatelj da na ovim prostorima nešto dubinski i strukturno ne valja taj da ljudi bježe glavom bez obzira u neke druge krajeve Europe i svijeta. Tako i u ovom filmu, čija se radnja odvija u sjeni incidenta u kojem je jedan taksist ustrijelio prvo bankara koji ga je pokušao iznuđivati pa sebe, pratimo noćni život Sofije kroz taksiste i njihove putnike. Među taksistima imamo tako najrazličitije ličnosti - od penzionera kojem je nedavno preminuo sin, do profesora kojima plaća u školi nije dovoljna za prehranjivanje obitelji pa noću mora i voziti taksi pa do onih kojima su životi uništeni još za vrijeme komunizma.

Slična je i struktura putnika. Imamo tu kardiokirurga koji se sprema na posljednju operaciju prije selidbe za Njemačku, pijanog bahatog činovnika koji se s ljubavnicom navlači po taksiju, razmažnih i bahatih klinaca koji idu u noćni provod, kao i nekadašnjeg funkcionara za vrijeme komunizma koji se samo preko noći presvukao, postao ugledni biznismen pa emigrirao u Austriju te na svoju zemlju sada gleda kao da je šupak svijeta. Vidimo ovdje kako taksisti svojim putnicima povremeno moraju služiti i kao psiholozi, neki naštimavaju taksimetre kako bi varali svoje putnike, neki će im se smilovati pa će ih prevesti i besplatno, a nasilje je pogon na koje ovo društvo vozi. Već u samom startu vidimo da se radi o društvu u ozbiljnim problemima kad u jedan od taksija upada srednjoškolka, koja bježi iz škole i u taksiju se presvlači i šminka te ide na kurvanje. Vidimo Sofiju kao grad užasnih kontrasta, kao grad blještavila i meku za noćni život, a istovremeno po ulicama vidimo i ofucane prostitutke te ljude koji kopaju po kontejnerima za smeće. Uspio je Komandarev fantastično prikazati tu bugarsku kontradiktornu svakodnevicu, a prilično zanimljiv, ali i dobar izbor pokazalo se korišteno snimanje kamerom iz ruke. Gotovo cijeli ovaj flm odvija se u taksijima i kamerman je vozače i putnike snimao sa suvozačkog mjesta, tako da imamo i taj dodatni osjećaj autentičnosti. Fantastičan i prilično brutalan film, koji šokira i pogađa u bit problema svojom realnošću.

Primjedbe