LOS LUNES AL SOL (2002,ŠPA) - 7,5/10

 

Koliko se čovjek osjeća beskorisnim i poniženim dok je bez posla i što gubitak posla osim na egzistencijalnoj razini za pojedinca znači i na psihološkoj razini, fantastično prikazuje ova socijalna drama koja je 2002. godine pokupila sve najvažnije nagrade u izboru za španjolski film godine (film, režija, glavni i sporedni glumac). Zanimljivo je da je ovaj film bio i španjolski izbor za nominaciju za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja i dana mu je prednost u odnosu na ponajbolji film Pedra Almodovara "Pričaj s njom". To se na kraju i nije pokazala toliko pametnom odlukom pošto "Ponedjeljci na suncu" na kraju nisu ušli u krug nominiranih, dok je Almodovar za svoj film dobio nominaciju za najboljeg redatelja te je osvojio Oscara za najbolji originalni scenarij.

Pratimo tako u ovom filmu skupinu muškaraca koji su ostali bez posla nakon što se zatvorilo brodogradilište u galicijskom gradu Vigu. Nedostatak posla na sve njih utječe različito, a ostali su svi oni u kontaktu i najčeće se susreću u kafiću koji je nakon što je otpušten otvorio jedan od njihovih kolega. Santa (odlični Javier Bardem) svojevrsni je vođa ove grupe, buntovnik koji je ogorčen situacijom i gadi mu se sustav u kojem se tvornice u njegovoj zemlji zatvaraju i otpuštaju ljudi koji su ondje proveli svoj cijeli radni vijek kako bi pohlepni tajkuni napunili račune samo prebacujući proizvodnju u zemlje trećeg svijeta. Svoj bijes Santa je iskalio i na imovini tvornice, zbog čega je završio na sudu, dok drugi član ovog društva, Jose (Luis Tosar) gorčinu utapa u alkoholu i zbog viška slobodnog vremena hvata ga paranoja te postaje zavidan na svoju suprugu za koju je uvjeren da će ga ostaviti pošto je beskorisan. Tu je i Lino, koji uporno traži poslove koji su daleko iznad njihovih kvalifikacija, Amador je ozbiljno zabrazdio s cugom nakon što ga je napustila žena, dok je Reina pronašao posao kao čuvar u lokalnom nogometnom klubu te cijelu ekipu šverca na utakmice.

Pa iako su svi on karakterno potpuno različiti jedan od drugog i naizgled nema nikakve logike da bi se baš ti ljudi družili, godine i godine zajedničkog rada u škveru su ih povezale za cijeli život. A tu je i zajednička im sudbina i osjećaj odbačenosti od društva kojem su dali sve. Osim što je ovaj film krasna karakterna studija radničke klase u izumiranju, imamo priliku u njemu upoznati ljude koji se ne uspijevaju snaći u novonastalim okolnostima. Vještine koje oni posjeduju više nisu nikome potrebne, a svi oni smatraju da su prestari kako bi se mijenjali i počinjali ispočetka te jedan drugoga kao da istovremeno i vuku prema dna, ali i jedan drugome služe kao oslonac jer nitko drugi ih ne može razumjeti i shvatiti ono kroz što prolaze. Mora se priznati da nam je ugledni španjolski filmaš Fernando Leon de Aranoa (upravo mu u kina treba stići biografski film o Pablu Escobaru u kojem je El Padrona utjelovio Bardem, a partnerica mu je Penelope Cruz) donio pomalo gorak, ali iskren film o važnoj društvenoj temi.

 

Primjedbe