A CIAMBRA (2017,ITA) - 8/10

 

Pio Amato 14-godišnjak je koji odrasta u romskoj zajednici na krajnjem jugu Italije, u predgrađima nekog od gradova Kalabrije. Pio je nepismen, nikada nije išao u školu, puši, baš kao i njegov petogodišnji nećak i uostalom kompletna obitelj, pije, a bavi se kriminalom, baš kao i ostatak njegove velike obitelji. Uzor mu je stariji brat Cosimo, od kojeg uči nužne vještine i preživljavanje na ulici, a konkurencija su im lokalni talijanski kriminalci, kao i afrički imigranti, kojih ondje ima pregršt. Problemi za Pia nastanu kad njegov stariji brat i otac završe u zatvoru, a on to vidi kao priliku da uskoči u bratove cipele i počne se skrbiti za obitelji. No, to baš i ne ide onako kako je on zamislio i vrlo brzo shvaća da život sitnog kriminalca, švercera, tapkaroša i prevaranta nije nimalo lagodan i ugodan.

Bila je "A Ciambra" talijanski kandidat za Oscara 2017. godine, a ističe se ovaj film hiperrealističnošću, čemu zasigurno najviše pridonosi činjenica da svi likovi iz ovog filma glume sami sebe. Prosto je za ne povjerovati da su svi glumci koji se pojavljuju u ovom filmu naturščici, a autor ovog filma Jonas Carpignano praktički cijelu je ovu ekipu predstavio 2014. godine u istoimenom kratkometražnom filmu za koji je u Cannesu dobio nagradu za otkriće godine. Godinu potom snimio je i flm "Mediterranea" u kojem prati dva muškarca koji kreću na opasan put od Afrike prema Italiji u potrazi za boljim životom, a i u tom filmu pojavio se dobar dio ljudi koji glume u "A Ciambri". Jedan od ta dva lika je Ayiva, muškarac koji je u Italiju stigao iz Burkine Faso, a upravo on postaje Piov prijatelj u "A Ciambri" te njegov partner u kriminalu.

Činjenica je da ovaj film više izgleda kao dokumentarac nego kao igrani film, a život u tim rubnim dijelovima grada i na društvenoj margini na trenutke me podsjetio na romsko naselje u Kusturicinom "Domu za vješanje". No, za razliku od Kusturice, koji je svoje remek-djelo zamislio kao svojevrsni balkanski magijski realizam, Carpignano nam je servirao oporu i životnu priču o ljudima s margine. Zanimljivo je kako i Pio na trenutke podsjeća na nešto starijeg Perhana iz "Doma za vješanje". Očito je kako je riječ o inteligentom i snalažljivom klincu, koji bi vjerojatno postigao puno više da je rođen na nekom drugom mjestu, a ovako je osuđen na život kakav se u njegovom naselju živi gotovo pa oduvijek.

Na tu hiperrealističnost dodatno utječe i fotografija, pošto je praktički kompletan film sniman kamerom iz ruke, a posebno je šokantno kad se malo promisli i shvati da ljudi tako žive na samo nekoliko sati leta od nas. Vidimo da ondje osim romskih naselja, postoje i prava šatoraška naselja ilegalnih imigranata iz Afrike, koji se nikako nisu uspjeli prilagoditi na novi život, što zapravo i ne čudi jer posla za njih nema pa su prisiljeni na kriminal, krađe, odnosno život od danas do sutra. Očita je Carpignanova namjera bila upozoriti koliki su zapravo razmjeri rasizma u njegovoj zemlji, koja je zapravo i prva na udaru izbjeglica već desetljećima. Gotovo svi oni osuđeni su na marginalizaciju i isključenje iz društva, otvoreno neprijateljstvo, a to se ne odnosi samo na ove svježe dođoše, već i na Rome, koji su ondje, baš kao i u nas, već stoljećima. Važna je ovo tema s kojom ćemo se zasigurno u budućnosti susretati što više jer činjenica je da će u budućnosti u Europu stizati sve više i više ljudi sa svih krajeva svijeta, a nekakvo rješenje morat će se pronaći. Isključenje i marginalizacija sigurno nisu rješenje, a ovim filmom to poručuje i Carpignano.

 

Primjedbe