CALIBRE (2018,GBR) - 8/10

 
Dva dugogodišnja prijatelja zaputila su se u izolirano selo u škotskim brdima kako bi vikend proveli na lovačkom izletu, no ništa ih ne može pripremiti na ono što će im se ondje dogoditi. Tako otprilike glasi kratki sadržaj ovog iznenađujuće dobrog i uzbudljivog trilera na IMDB-u, a ni ja ne bih želio otkrivati puno više pošto vrlo brzo "Calibre" kreće žestoko i ne staje do samog kraja te bi i minimalno otkrivanje radnje moglo upropastiti dojam. Činjenica je da smo se mogli nagledati filmova slične tematike, odnosno filmova o ljudima koji odlaze negdje u divljinu pa gadno nastradaju. Svima vjerojatno prvi na pamet pada Boormanov "Deliverance" ili "Southern Comfort" Waltera Hilla, a ti su filmovi, baš kao i Peckinpahov "Straw Dogs", zasigurno i bili zvijezde vodilje britanskom filmašu Mattu Palmeru, kojem je "Calibre" bio i debitantski dugometražni film. No, daleko od toga da je ovaj šokantni triler kopija bilo kojeg od ovih klasika ili niza filmova slične tematike, koji su se naknadno pojavili, "Calibre" se pokazao kao pravo osvježenje i uvjeren sam da će oni koji vole napete trilere u ovom filmu jako uživati.

Prije ovog filma Palmer je snimio tek četiri kratkometražna filma, a na razvoju "Calibrea" radio je čak devet godina. Godinama je čovjek tražio producente koji bi financirali njegov film, obišao je Palmer valjda svaku produkcijsku kuću u Velikoj Britaniji, no iako su mnogi pokazali zanimanje za njegov scenarij, čovjek je inzistirao da sam i režira film, što nitko nije želio prihvatiti jer baš i nisu imali povjerenja u njega. Čekanje se na kraju isplatilo jer mu je povjerenje odlučila ukazati relativno mala produkcijska kompanija po imenu "Wellington Films" iz Nottinghama, koja je i ranije podržala neke mlade filmaše. Ubrzo su za produkciju osigurana i sredstva škotske i engleske inačice HAVC-a i snimanje je moglo početi. Da su se očekivanja isplatila pokazalo se već na festivalu u Edinburghu, gdje je Palmer jednoglasno dobio nagradu za najbolji britanski film, a ubrzo je film otkupio i Netflix, koji ga je emitirao već nekoliko dana nakon što je potpisan ugovor o distribuciji.

Jako je teško povjerovati da je ovaj film djelo debitanta, a istovremeno se osjeti da je autor u njegov nastanak uložio toliko puno energije i truda jer se stvarno pazilo na svaki detalj. Od toga da je priča nevjerojatno uvjerljiva, likovi su fantastični, baš kao i fotografija, ali i glumačka postava je jednako impresivna. Odličan posao Palmer je odradio izabravši za dvije glavne uloge dva iznimno talentirana mlada britanska glumca. Sjeverni Irac Matin McCann (The Survivalist) je agresivni biznismen iz Edinburgha Marcus, koji svog prijatelja Vaughna (Škot Jack Lowden - Dunkirk, England is Mine), kojem je zaručnica trudna nagovori da idu u lov iako se potonjem baš i ne ide. Dinamika među njima dvojicom je izvanredna i očito je kako je Marcus ovdje dominantniji tip, skloniji ispadima i izazivanjima problema, dok je Vaughn onaj koji svog pomalo naglog kolegu iz tih problema potom izvlači i svojevrsni je glas razuma u ovom dinamičnom duetu. Također, kad se dečki nađu u problemima, upravo je Marcus taj koji donosi odluke, a Vaughn ga bez pogovora sluša i slijedi iako je svjestan da njegovi izbori obično i nisu najbolji. I Palmer je fantastično napisao ove likove, a i McCann i Lowton su ih jednako dobro odglumili i gledatelj jednostavno ne može ostati hladan na njihove probleme, dileme i pogreške koje čine jednu za drugom.

Oduvijek sam se divio toj uvjerljivosti u britanskom filmu, a takav je kompletan glumački ansambl jer svi glumci i glumice koji su utjelovili mještane zabačenog škotskog sela koje naši junaci odlučuju posjetiti, izgledaju nevjerojatno autentično, čovjek bi skoro pa mogao povjerovati da ti ljudi stvarno ondje žive. Posebno mi je drago što Palmer nije odlučio puno komplicirati i eksperimentirati ni naracijski, ni tehnički, već je apsolutno sve u ovom filmu čisto i zapravo jednostavno. Iako se može prigovoriti da na trenutke priča i djeluje pomalo predvidivo, ovaj puta ne pada mi na pamet tražiti dlaku u jajetu jer je izvedba stvarno besprijekorna i šokantna. Šokovi u "Calibreu" kreću gotovo od samog početka pa se nastavljaju do eklektičnog finiša, a sjajno je autor ovdje prikazao i tu nesnošljivost ekipe sa sela prema ekipi iz grada, koja obično ima osjećaj na te brđane i rednecke gledati pomalo s visoka. Latentni sukob dvaju glavnih junaka i seljana zapravo je vjekovni sukob grada i sela, ekonomski naprednih i podčinjenih, obrazovanih i primitivnih, a lijepo je primijetio jedan kritičar da bi "Calibreom" podjednako zadovoljni bili i legendarni britanski socijalni filmaš Ken Loach te ponajveći majstor strave i užasa Wes Craven. Impresivan, životan i realan film kojeg se ne bi smjelo zaobići!

Primjedbe