JUPITER HOLDJA (2017,MAĐ) - 7/10

 
Mađarskog filmaša po imenu Kornél Mundruczó mnogi su upoznali preko njegovog prethodnog filma. "Bijelim bogom" predstavio se Mundruczó kao iznimno zanimljiv filmaš svježih ideja te se stvarno ne sjećam filma u kojem su u "glavnim ulogama" bile životinje, a da je djelovao tako fascinantno i dobro režirano. Podjednako zanimljiv je i "Jupiter Holdja", posljednji film ovog Mađara  u kojem se bavi prilično aktualnom tematikom, odnosno izbjegličkom krizom. Vjerojatno je svima dobro poznato da je Mađarska jedna od zemalja koje su se valjda na najgrublji način odlučile obračunati s rijekom migranata iz Sirije, Iraka ili otkuda već su svi ti ljudi prije dvije, tri godine nahrupili u Europu. Ako se dobro sjećam, upravo su Mađari prvi koji su svoju granicu počeli osiguravati bodljikavim žicama, žilet žicama ili kako se već sve te gadarije nazivaju. Pitanje imigranata iz Azije i Afrike u Europi je i dalje vjerojatno problem broj jedan i vidimo da i dalje ne postoji kvalitetno rješenje za tu situaciju, no ono što je sigurno, nikakve žice i ništa slično neće zaustaviti te ljude u potrazi za boljim životom.
 
Sličnog mišljenja očito je Mundruczó, koji je kao glavnog lika svog posljednjeg filma prepunog simbolike predstavio upravo sirijsku izbjeglicu po imenu Aryan (zar i nije samo njegovo ime pomalo simbolično?). On je sa svojim ocem i ostatkom izbjeglica uspio nekako stići do granice između Mađarske i Srbije, gdje su ih uhvatili mađarski graničari i krenuli u bjesomučni lov. Aryan i otac se razdvajaju, a mladog Sirijca zapovjednik mađarske granične policije uspijeva uhvatiti te ga ustrijeli. No, ono što bi svakog drugog sasvim sigurno ubilo, u Aryanu je probudilo specijalne nadnaravne  moći. On tada shvaća da može ne samo levitirati, već i izvoditi čuda, a kad vidi o čemu se radi, mladiću odluči pomoći liječnik u izbjegličkom kampu po imenu Stern. Liječnik ga nekako prošverca iz kampa, a ubrzo shvati da bi na Aryanovom izvođenju čuda mogao zaraditi te ovaj dvojac odluči uspostaviti neobičan partnerski odnos. Stern će Aryanu pokušati pomoći pronaći oca, dok će on posrnulom liječniku, koji traži iskupljenje jer je zbog njegove pogreške umro pacijent, zbog čega je i dobio otkaz u bolnici pa sada mora volontirati u izbjegličkom kampu i izbjeglicama uzima novac za najsitnije intervencije, pomoći da dođe do novca. No, ne smijemo zaboraviti da je tu i dalje zapovjednik granične policije koji si je dao misiju uhvatiti mladića, a potpuno izgubljeni liječnik uz ovog će mladića dobiti neki novi razlog za nastavak života, koji mu je do jučer izgledao potpuno bezvrijedno.
 
Mnogi su u Mađarskoj ovaj film dočekali prilično oštro, ponajviše jer je Mundruczó svoju zemlju pokazao u gorem stanju nego što zapravo jest. Povremeno to izgleda kao da gledamo neku distopijsku priču i da nije riječ o današnjoj Mađarskoj, već o svijetu iz "Fahrenheita 451" ili "1984.", no siguran sam da je ta provokacija upravo i bila autorova intencija. Osim tematski, Mundruczó je još jednom pokazao da i tehnički iznimno dobro vlada situacijom jer film izgleda doista impresivno i kombinacija mračnih i svjetlih filtera kamere daje mu dodatni ugođaj. Dobar dio filma, posebno segmenti koji se odvijaju u izbjegličkom kampu snimljeni su kamerom iz ruke, nešto slično kao u Oscarom ovjenčanom mađarskom filmu otprije nekoliko godina "Saulovom sinu". Scene u izbjegličkom kampu ovdje izgledaju podjednako klaustrofobično kao u "Saulovom sinu", a tu je i jedna fascinantna scena potjere automobilom kakvu se rijetko može vidjeti i u bogatim holivudskim blockbusterima. Stvarno tako jednostavno, a tako fascinantno rješenje da se čovjeku mora skinuti kapa.
 
Ima ovaj film u sebi i pomalo religijske simbolike jer svi oni koji su ikad čitali Bibliju, svejedno gledajući na nju kao na svetu knjigu ili kao na niz više ili manje zanimljivih bajki, mitova ili legendi, vjerojatno dobro znaju kako se proveo jedan od glavnih likova te knjige po imenu Isus Krist. I on je bio tip koji nije baš ugodno skončao iako je izvodio čuda, liječio gubavce, pretvarao vodu u vino (taj mi je dio uvijek bio najdraži), budio mrtve i što sve ne, no svejedno su ga njegovi drugovi prvo prodali, a potom ga njegovi sunarodnjaci pribili na križ umjesto zlog Barabe. Tako i ovdje nitko ne želi imati posla s mladim izbjeglicom iz sirijskog Homsa u Siriji, grada koji je geografski prilično blizu Nazaretu u kojem je odrastao Isus, unatoč tome što ovaj može izvoditi čuda i liječiti. Nekako imam dojam da je glavno pitanje ovog filma bismo li uopće prepoznali anđela, boga ili Isusa glavom i bradom da se ponovno pojavi? Bismo li ga prihvatili ili bismo ga opet zatukli kao pseto, a Mundruczó u "Jupiterovom mjesecu" fino pokazuje što on predviđa da bi se dogodilo sa sličnim takvim čudotvorcem

IMDB LINK

Primjedbe