THE BOOKSHOP (2017,ŠPA-GBR) - 6,5/10

 
Ovaj naizgled tipična britanska drama smješten pred kraj 50-ih godina prošlog stoljeća izabrana je za najbolji španjolski film 2017. godini, a autorici Isabel Coixet donio je i nagrade za najbolju redateljicu i za najbolji adaptirani scenarij. Pomalo netipična španjolska filmašica Coixet, koja snima filmove i na španjolskom i na engleskom jeziku, po svojoj se filmskoj poetici i estetici nimalo ne uklapa u nešto što bi se nazvalo tradicionalnom španjolskom kinematografijom, scenarij za "Knjižaru" je napisala prema romanu Penelope Fitzgerald iz 1978. godine. Radnja filma smještena je u 1959. godinu u pomalo mrtvi engleski primorski gradić Hardborough u kojem živi slobodoumna udovica po imenu Florence Green (prilično dobra uloga za britansku glumicu Emily Mortimer). Ona je odlučila sve što ima uložiti u otvaranje knjižare, prvog takvog mjesta u svome gradiću, a njezina odluka ne nalazi na odobravanje konzervativnih i uštogljenih, ali često i dosta zavidnih mještana.
 
Ipak, ubrzo se pokaže da je žena imala dobru ideju jer njena knjižara postane hit i mjesto u kojem gotovo nitko nije čitao postaje prava čitalačka meka. Ljudi polako počinju otkrivati književnost, i klasike i moderno štivo tog doba, no naravno da kad nekome krene, tada to mora izazvati i zavist kod drugoga. No, unatoč tome utječe hrabra Florence na promjenu svjetonazora u mjestu te knjigama kao što su "Lolita" ili "Fahrenheit 451" u svoj gradić dovodi svojevrsnu kulturnu revoluciju. Svojim aktivnostima ona pronalazi i dosta saveznika i prijatelja među mještanima poput starijeg samotnjaka i najnačitanijeg čovjeka u mjestu (Bill Nighy). No, istovremeno se na Florence okomi i vjerojatno najmoćnija osoba u mjestu, gospođa Gamart (Patricia Clarkson), koja će učiniti sve da uništi i Florence i njezinu knjižaru.
 
I mora se priznati da je Coixet isporučila sasvim pristojan film kojim se bavi problematikom malograđanštine, a vidimo da ono primitivno razmišljanje tipa "nek' susjedu crkne krava" nije svojstveno samo za naše prostore. Nažalost, i dalje imamo bezbroj primjera u kojima zajednica nikako ne može prihvatiti one koji su napredniji i one koji su ispred svog vremena. Umjesto da se takvima probaju prištekati pa nešto pokušati naučiti i usput sami napredovati, ljudska je osobina takve pokušati što je moguće bolje i brže zaustaviti i po mogućnosti povući skupa sa sobom na dno. Tako kad netko krene s nekim biznisom, obično se kaže, vidi budale, to mu sigurno neće uspjeti, a ako se to i dogodi, onda slijedi sladostrasno veselje i uživanje u nečijoj predestiniranoj propasti. A ako nekim čudom taj netko tko se usudio slijediti svoje snove i probati krenuti s nečim novim i uspije, tada ga se treba još više i bolje popljuvati i pokušati ga zajebati još jačom žestinom i energijom. Upravo s takvom malograđanštinom i zavisti susreće se i hrabra žena iz ovog filma, koja je odlučila pokazati da je jača od svih zlih jezika i svih klipova koji joj se podmeću pod noge te ujedno raditi ono što voli i želi te prosvjećivati svoje zatucane mještane. 


Primjedbe