THE CRESCENT (2017,KAN) - 6/10

 
Posljednjih godina smo svjedoci da se žanr horor značajno mijenja. Jasno da i dalje tu imamo klasičnih žanrovskih filmova u kojima neki pomahnitali luđak naganja skupinu mladih motornom pilom po šumi, a onih o opsjednutim kućama da ne govorim, no u većini slučajeva to su prilično slabi pokušaji reciklaže nečega već stotine puta viđenog. Puno zanimljiviji su zato filmovi koji se provlače pod neku hororsku nišu, a u njima uglavnom mladi i neafirmirani autori kroz svojevrsni art-film pokušavaju progurati neke nove ili svježe ideje. Nezavisni film oduvijek je bio utočište za autore horora, a tako je i danas te gotovo sve što vrijedi od tog žanra stiže iz manjih produkcijskih kuća, dok se veliki studiji i dalje uglavnom bave snimanjem rimejka rimejkova.
 
U tu skupinu mladih autora očito spada i kanadski dvojac Seth Smith i Darcy Spidle koji su režirali, odnosno napisali scenarij za "The Crescent", a u ovom filmu u središtu priče je mlada slikarica i njezin dvogodišnji sin, koji su se nakon obiteljske tragedije nastanili u usamljenoj kući smještenoj uz obalu. I dok se Beth pokušava baviti umjetnošću, odnosno nekakvim apstraktnim slikarstvom, maleni Lowen stalno galami, cmizdri i urliče tako da se od njega nikako ne može žena posvetiti poslu. Vrlo brzo postaje jasno da nešto s osamljenom kućicom u kojoj ovaj dvojac živi nešto ne valja. Svako malo pojavljuju se neki čudni susjedi i sve to dosta cijelo vrijeme djeluje dosta zbunjujuće i nekoherentno, rastrgano i jako čudno, a istovremeno neobično i vizualno izuzetno. Sve se tu nekako rastapa u bojama tehnikom kojom Beth stvara svoja djela, tempo je u početku dosta spor, no na koncu se "The Crescent" pokazao kao dosta zanimljiv film. Cijelo vrijeme osjeća se nekakav nelagode, mora se priznati da Smith jako fino gradi atmosferu i ugođaj i moglo bi se reći da je ovo i pomalo eksperimentalan film.
 
Onima koji vole, nazovimo to, čudne filmove, "The Crescent" bi se mogao svidjeti, a nekako imam dojam da bi ovo mogao biti film koji će pojedinom gledatelju ili biti negledljiv ili će mu biti fantastičan. Zbilja je ponekad tanka granica između to dvoje, no nekako čovjek mora cijeniti te ljude koji se snalaze u nikakvim uvjetima i s minimalnim budžetima rade filmove. Posve je očito da je ovdje budžet doista bio minimalistički i da su autori na jedan jedini način mogli postići željeni efekt, a to su svježe i zanimljive ideje i originalna realizacija. U tome su čak i uspjeli jer "The Crescent" je u svakom slučaju jedinstveno vizualno iskustvo te je jedan od onih filmova smještenih između sna i jave koji se mogu protumačiti na razne načine. Premijeru je ovaj film imao na uglednom festivalu u Torontu, a dobio je i poneku nagradu na raznim festivalima u SAD-u i Kanadi.


Primjedbe