THE HILL (1965,GBR) - 8/10

 
Sidney Lumet proslavio se već u ranim tridesetim godinama života, kad se 1957. proslavio legendarnim filmom "12 gnjevnih ljudi". I danas se taj film smatra možda i najboljim sudskim filmom svih vremena, no onda kao da je cijelo desetljeće "prespavao" i u velikom stilu se na scenu vratio 70-ih godina. Izbacio je tada Lumet niz sjajnih filmova, od "Serpica" i "Ubojstva u Orient Expressu" pa do "Pasjeg popodneva" i "Mreže" da bi se nakon još jedne vrlo dobre sudske priče po imenu "Verdict" iz 1982. godine moglo reći da su njegove zlatne filmske godine prošle, iako bi se tu i tamo još pojavio s ponekim bljeskom. No, iako 60-ih godina Lumet nije snimio niti jedan od svojih najvećih filmova, daleko od toga da ovaj redatelj čak pet puta nominiran za Oscara nije bio aktivan. Snimio je u tom desetljeću ovaj iznimno produktivni i vrijedni filmaš čak deset filmova, od kojih su neki bili također iznimno zanimljivi (odmah mi na pamet padaju "Fail-safe" i "Long Day's Journey into the Night"), a u red tih filmova definitivno spada i "The Hill".
 
Bio je ovaj film napisan po predstavi britanskog dramatičara Raya Rigbyja nominiran i za Zlatnu palmu u Cannesu (Rigby je dobio nagradu za najbolji scenarij), kao i za britanski film godine (ovaj je puta nagradu dobio Oswald Morris za najbolju fotografiju), a radnju je smjestio u logor za nedisciplinirane britanske vojnike na sjeveru Afrike, točnije u Libiji, za vrijeme II svjetskog rata. U tom logoru, odnosno nekoj vrsti zatvora na otvorenom završava i naših pet glavnih junaka, među kojima i vodnik Roberts, kojeg je utjelovio vjerojatno do danas najpozantiji James Bond, odnosno Sean Connery. Connery se koju godinu ranije proslavio s Bondom i tražio je ulogu i film koji su potpuno drukčiji od onoga po čemu su ga svi odjednom počeli prepoznavati. Lumetov film pokazao se za njega kao idealan izbor, a upravo zahvaljujući tome što je velika zvijezda poput Conneryja pristala sudjelovati u filmu, pomalo netipičnom filmu za 60-e poput "Brda" osiguran je novac za produkciju.
 
Vodnik Roberts i ostali vojnici u ovom zatvoru završavaju u rukama štabnog narednika Williamsa, sadističkog tipa koji uživa u maltretiranju zatvorenika i iživljavanju nad njima. Kad mu ova skupina odluči pružiti otpor, počinju mu potkopavati autoritet i oglušuje se na njegove zapovijedi, Williams ih posebno uzme na zub i za njih je pripremio posebnu vrstu torture. Vrhunac toga je uspon na brdo koje je umjetno napravljeno u središtu dvorišta zatvora, na što narednik po nesnosnim pustinjskim vrućinama zatvorenike tjera bezbroj puta dnevno. Iako je riječ o britanskim zatvorenicima i o britanskim čuvarima, oni se prema njima odnose valjda gore nego što su se Japanci ili nacisti odnosili prema svojim zatvorenicima. Osim na Robertsa, posebno su Williams i ostali čuvari na pik uzeli crnoputog britanskog vojnika, kojeg osim s fizičkim torturama pokušavaju slomiti i užasnim rasističkim i primitivnim objedama, a sve počinje odlaziti kvragu kad jedan od zatvorenika uslijed maltretiranja umre.
 
Zanimljivo je kako je Rigby priču za ovaj film napisao djelomično i po vlastitim iskustvima pošto je i sam za vrijeme II svjetskog rata završio u zarobljeništvu. Film je sniman u Španjolskoj po nesnosnim uvjetima i po temperaturama koje su se penjale iznad 40 stupnjeva prema celzijusu, a kako je Lumet oduvijek bio poznat kao redatelj koji i nije imao previše milosti prema svojim glumcima, ma koliko velike zvijezde oni bili, to onda baš i ne iznenađuje toliko. Kao kulisa za zatvor na otvorenom u Libiji poslužila je utvrda u Malagi, a ovim filmom Lumet propitkuje i sustav autoriteta i zapovjedni lanac u vojsci. Je li baš nužno poslušati i sve one najgluplje i najgore zapovijedi od strane nadređenih, kao što Conneryjev lik nije učinio već je nokautirao svog zapovjednika nakon što je ovaj naredio juriš u bitku za koju se u startu znalo da je izgubljena i da će rezultirati brojnim poginulima. Upravo zbog tog incidenta Roberts je i završio u zatvoru, a ondje biva suočen s još gorim i brutalnijim luđacima i sadistima od onih koje je susreo na frontu. Osnovna emocija u ovom filmu je strah. Tako zatvorenici iz straha od čuvara pristaju na sve što ovi traže od njih ma koliko to bolesno i strašno bilo, dok čuvari zatvorenike pod stegom drže djelomično i zbog straha, straha da jednom kad izgube autoritet da od njih više neće ostati ništa.
 

Primjedbe