THE LADY FROM SHANGHAI (1947,SAD) - 8/10

 

U ljeto 1946. godine slavni Orson Welles režirao je kazališnu predstavu po poznatom romanu Julesa Vernea "Put oko svijeta u 80 dana", a u jednom trenutku upao je u financijske probleme jer se glavni producent iznenada povukao iz projekta. U ovu je predstavu Welles odlučio uložiti i vlastitu ušteđevinu, no svejedno mu je nedostajalo još 55 tisuća dolara kako bi zaokružio financijsku konstrukciju. Već pomalo očajan Orson se obratio jednom od glavnih direktora u produkcijskoj kući "Columbia Pictures", a ovaj mu je odlučio pomoći i dati mu novac. No, pod uvjetom da Weles zauzvrat za "Columbiu" bez ikakve financijske naknade napiše, producira i režira film. Welles je pristao i kako bi što prije ishodio novac za predstavu rekao je direktoru da već ima ideju za film. Kako je priznao u jednom od kasnijih intervjua, Welles je rekao da će snimiti film po romanu "If I Die Before I Wake" Sherwooda Kinga, knjige koju nije ni pročitao, već se ta knjiga sasvim slučajno našla ispred njega za vrijeme telefonskog razgovora.

Na kraju je Welles i odglumio glavnu ulogu u filmu koji je danas poznat kao "The Lady from Shanghai", a partnerica mu je bila poznata femme fatale zlatnog doba Hollywooda i njegova tadašnja supruga Rita Hayworth, koju je natjerao da odreže svoju prepoznatljivu dugu crvenu kosu i oboji je u plavo. Welles je u ovom klasičnom primjeru film-noira irski mornar Michael O'Hara, koji sasvim slučajno upozna prekrasnu plavušu Elsu. Ne samo da je upozna, već je hrabri Orson spasi od bande nasrtljivih huligana, a ona mu ponudi zaposlenje na brodici njezinog supruga, nepokretnog odvjetnika. Kako je ovaj odmah bacio oko na gospođu, nevoljko pristaje iako mu ta ponuda u početku zvuči dosta sumnjivo te ima neki osjećaj da bi se mogao uvaliti u probleme. Upravo to se i dogodi te O'Hara vrlo brzo shvaća da je fino izmanipuliran i da je u cijelu priču uvučen ciljano samo kako bi im poslužio za ostvarivanje ne baš lijepih djela koje oni planiraju počiniti.

Već tada je Welles u Hollywoodu slovio kao prilično teška osoba za suradnju i kao osoba koja nije sklona kompromisima, tako da je i snimanje ovog filma proteklo u dosta nervoznom ozračju pošto se vlasnicima studija nikako nije sviđao njegov stil snimanja i trebalo je proći više od godine dana da "Dama iz Šangaja" konačno stigne u kina. Poznato je da je Welles bio dosta osebujan lik i već početkom 50-ih godina gotovo nitko od velikih studija nije htio s njim raditi jer ovaj nije želio odustati od modernističkog i avangardnog pristupa snimanju filmova i pričanju priča. Tako i kad su vidjeli "The Lady from Shanghai" vlasnici studija umalo su si počeli čupati ono malo kose na glavama jer im je film izgledao sirovo, priča im je djelovala zbunjujuće, a posebno im se nije svidio Wellesov pomalo farsični pristup priči. Isto tako, ovaj je film jedan od prvih koji je gotovo u cijelosti snimljen izvan samih studija te na autentičnim lokacijama, a dugo snimanje izvan studija bilo je nešto što se do tada nije prakticirao.

I kako to obično biva, kad je stigla verzija filma koju je Welles završio, od njega se tražilo da je bitno izmjeni, čime on baš i nije bio oduševljen, no nevoljko je ipak to učinio, ali je debelo probijen budžet. Opet njegova verzija nije bila po volji vlasnicima te je na kraju izbačen dobar dio materijala te je u promet puštena bitno različita verzija filma od one koju je Welles zamislio. Što je najgore od svega, originalna Wellesova verzija ovog filma je izgubljena i pretpostavlja se da su je u "Columbiji" uništili. No, i ovakav film svejedno je vrlo vrijedan i važan te ga mnogi svrstavaju u liste najboljih svoga vremena. Šteta je samo što je Welles bio dosta ispred svog vremena i što se nije rodio dvadesetak godina kasnije jer nekako imam dojam da bi sa svojom genijalnošću, originalnošću i hrabrošću posebno došao do izražaja kasnih 60-ih i 70-ih godina jer bilo je to razdoblje kad su filmski kreativci uživali najveće slobode i imali su gotovo odriješene ruke od velikih studija, a zauzvrat su isporučili neka od najvećih filmskih remek-djela. No, i ovako je ostao upamćen kao jedan od najvećih filmskih djelatnika ikada.

 

Primjedbe