OSLO, 31. AUGUST (2011,NOR) - 8/10



Anders je 34-godišnjak i liječeni ovisnik o heroinu, koji se posljednjih godina sa svojim demonima bori u klinici za ovisnike u okolici Osla, a 30. kolovoz iznimno je važan dan za njega. Tada na jedan dan izlazi van kako bi došao na intervju za posao pomoćnika urednika u nekakvom lokalnom magazinu, a taj dan on iskoristi kako bi obišao i svoje nekadašnje prijatelje i obitelj. Prvo što mu padne napamet po izlasku iz klinike je da bi si mogao otići nabaviti malo žutoga, a cijeli dan i sljedeću noć, sve do jutra 31. kolovoza, Anders provodi boreći se s vlastitim demonima i pokušavajući ponovno ne prijeći na tamnu stranu. Anders se bori sa suicidalnim mislima jer shvaća da više nije ni toliko mlad da bi sve počinjao ispočetka, posebno jer će ga i jednog dana kad izađe iz klinike svi gledati kao bivšeg narkomana. Posebno mu teško pada kad vidi da svi njegovi prijatelji i poznanici imaju neke, nazovimo to, normalne živote, da su se skrasili, oženili, dobili djecu i da žive onako kako se i očekuje od ljudi u srednjim tridesetim godinama života da žive. Čitav dan na svojevrsnoj slobodi za Andresa predstavlja i svojevrsnu katarzu i on nekako kao da traga za vremenom koje je izgubio u ovisnosti, a potom i rehabilitaciji. Shvaća koliko je nesreće, tuge, ali i financijske štete nanio svojim roditeljima i shvaća da za ljude poput njega iskupljenja obično i nema.

Dansko-norveški filmaš po imenu Joachim Trier (bratić puno poznatijeg Larsa von Triera) ovim filmom pažnju je na sebe skrenuo 2011. godine na festivalu u Cannesu, gdje je "Oslo, 31. august" prikazan na kritičarskoj večeri. Bio je ovaj film i norveški kandidat za Oscara, a osvojio je i nagrade za najbolju režiju i montažu u izboru za norveški film godine. Po raznim svjetskim festivalima osvojio je dvadesetak nagrada, a izvrstan posao u ulozi Andersa odradio je norveški glumac Anders Danielsen Lie. Njegova interpretacija nihilističkog ovisnika koji je samo što se nije vratio starim navikama zaista je impresivna, a Trier je također sjajno snimio film jer uz notu hiperrealizma, djeluje "Oslo" i nekako poetično, esejski i kontemplativno. Riječ je o filmu koji je u Norveškoj, ali i u Skandinaviji općenito vrlo brzo dostigao kultni status i koji su mnogi prepoznali kao generacijski film, odnosno film u kojem su se brojni pripadnici te neke izgubljene (a koja nije?) generacije vrlo lako mogli prepoznati. 

Primjedbe