SHARP OBJECTS (2018,SAD) - 8/10



 

Mrak, depresija, autodestrukcija, ništavilo i neperspektivnost kao da su se posljednjih godina duboko uvukli u američki televizijski program, a posljednji dokaz tome je i mini-serija "Oštri predmeti" snimljena prema hit-romanu američke spisateljice mlađe generacije Gillian Flynn. Oni koji baš i ne čitaju knjige ili su ovu, baš kao i ja, nekim čudom zaobišli, s opusom ove književnice mogli su se upoznati preko odličnog Fincherovog filma "Gone Girl" s Benom Affleckom i Rosamund Pike ili filmom "Dark Places" sa Charlize Theron u glavnoj ulozi. Svi oni koji su gledali bilo koji od ovih filmova vjerojatno dobro znaju koliko je to mračno i mučno štivo, no s "Oštrim predmetima" kao da se otišlo i korak dalje. Glavna junakinja ove serije, Camille Preaker (standardno dobra Amy Adams) kao da je ženski antipod detektivu Rustu Cohleu kojeg je u "True Detectiveu" utjelovio izvanredni Matthew McCounaghey. Camille je dakle novinarka u srednjim tridesetim godinama života koju su traume u mladosti obilježile i koja se od njih nikada nije uspjela oporaviti.

Još kao tinejdžerica ona je pobjegla od kuće nakon što je njezina mlađa sestra umrla pod misterioznim okolnostima, a kako bi pokušala odagnati emocionalnu bol, ona se od rane mladosti počela samoozlijeđivati. Otuda i ime serije "Sharp Objects" jer Camile si je tijelo rezbarila sa žiletima, noževima, žicom i bilo čim oštrim što bi joj palo pod ruke i tijelo joj zbog toga danas izgleda poput svojevrsnog reljefa koji je podsjeća na svu bol koju je preživjela. Dvadesetak godina nakon što je otišla iz mjesta Wind Gap u Missouriju i nastanila se u St. Louisu, gdje radi kao novinarka, a upravo se na posao vratila nakon što je neko vrijeme zbog problema s alkoholom i depresijom provela u psihijatrijskoj ustanovi, njezin urednik je odluči poslati natrag u to primitivno i zatvoreno mjestašce koje naša junakinja toliko pokušava zaboraviti, kako bi istražila ubojstva dvije djevojke. Tako se Camille vraća u mjesto iz svoje najgore noćne more, koje se u ovih dvadesetak godina nije ništa promijenilo te se ponovno privremeno nastanjuje u domu majke Adore (izvrsna Patricia Clarkson). Adorin suprug najbogatiji je čovjek u mjestu i vlasnik farme svinja u kojoj je i zaposlena polovica mještana, a u raskošnoj kući živi i Camillina mlađa sestra Amma, tinejdžerica koja je otprilike istih godina kao i Camille kad je otišla od kuće i koja se svoje starije sestre sjeća samo iz priča. Paralelno s istraživanjem monstruoznih zločina u ovoj malenoj zajednici, Camille će se tako morati obračunati i s osobnim demonima zbog kojih nikada nije mogla nastaviti normalno živjeti, a ono što će otkriti zaista je šokantno i bolno (kod zadnje epizode nikako ne gasiti kad krene odjavna špica jer će se ubrzo na samom kraju prikazati nešto vrlo, vrlo otkrivajuće).

Režije ove serije dohvatio se Kanađanin Jean-Marc Vallee, kojeg ponajviše pamtimo po "Dallas Buyers Clubu", ali i podjednako dobroj mini-serji iz prošle godine "Big Little Lies". I mora se priznati da "Oštri predmeti" vizualno i režijski djeluju jako slično "Velikim malim lažima" pa tako i ovdje većinu saznanja iz Camilleine prošlosti doznajemo preko flashbackova. Njezina prošlost i traume iznimno su važni za cijelu kompoziciju i dinamiku ove serije i Vallee priču otkriva malo, po malo, a kako saznajemo što više detalja iz prošlosti, tako i uviđamo kolike su Camilleine traume duboke. Činjenica je kako je tempo dosta spor i u početku se najveća pažnja pridaje upravo izgradnji odnosa među likovima sada i u prošlosti i hvatanja konaca u funkcioniranju ovog gradića. Polako shvaćamo zašto je Camille tako bila panično protiv povratka u mjesto u kojem je odrasla i koliko je to mjesto ovoj ženi učinilo zla. Vidimo da je njena obitelj sve samo ne obična i vidimo zašto nikada nije mogla ostvariti normalan odnos s majkom i vidimo da praktički svi stanovnici ovog učmalog mjesta osuđenog na propast skrivaju neku mračnu tajnu. I dok se Camille bori s traumama, mjesto je i dalje u panici jer je ubojica na slobodi, a lokalna policija i detektiv koji je stigao iz grada samo tapkaju u mjestu i ne mogu mu ući u trag.

Američki jug očito je posljednjih godina postao prava inspiracija za ovakve i slične mračne filmove ili serije, a i samo to područje Amerike kao da je posljednjih stotinu godina istoznačnica za dekadenciju i propast. Dok je velika većina SAD-a u posljednjih stotinu i više godina napredovala i postala najveća gospodarska sila svijeta, tamošnji jug ne samo kao da stagnira, već i nazaduje te ljudi ondje kao da žive lošije nego što su živjeli nekoliko desetljeća ranije. Ta zapuštenost i izoliranost i nemogućnost prilagođavanja novim vremenima utjecala je na one koji su gotovo pa ostali zatočeni u imaginarnom mjestu poput Wind Gapa, ali i sličnim stvarnim mjestima. Taj jad i bijeda američkog juga vidljivi su u svim filmovima i serijama koji su smješteni ondje, a mora se priznati da ruralni dijelovi Alabame, Missourija, Arkansasa ili ostalih okolnih država sami po sebi daju dovoljnu uvjerljivost, a ni ova modernistička serija po tome nije iznimka, a ako vas nije strah zaroniti u mračne dubine ovog jezivog mjesta, onda bi "Sharp Objects" mogli biti pravi izbor.

 

Primjedbe