LE SAMOURAI (1967,FRA) - 8/10



Francuskog filmaša Jean-Pierrea Melvillea ističe se ne samo kao jednog od prvoboraca francuskog novog vala, već i uzora brojnih danas poznatih američkih filmaša, među kojima su i Michael Mann i Quentin Tarantino. Melville se filmom počeo baviti nakon završetka II svjetskog rata u kojem je praktički od prvog dana aktivno sudjelovao kao član francuskog pokreta otpora, a nakon što mu je odmah u poratno razdoblje nekakva očito kratkovidna komisija odbila izdati licencu za pomoćnika redatelja, on se odlučio i bez toga baciti na snimanje filmova. Počeo je snimati nezavisne filmove u vlastitoj produkciji, a nije trebalo proći puno vremena da skrene pažnju na sebe i svoje stvaralaštvo. Već 50-ih godina njegovi su se filmovi počeli isticati osebujnim i neobičnim stilom i upravo pod utjecajem Melvillea filmove je počela snimati nova generacija francuskih filmaša poput Francoisa Truffauta ili Jean-Luc Godarda, koji su ubrzo postali i najprepoznatljiviji predstavnici francuskog novog vala.

Ipak, vrhunac stvaralaštva Melville je dostigao 60-ih godina, a jedan od njegovih najpoznatijih filmova svakako je i "Samuraj", neo-noirovski krimić iz 1967. godine. Samuraja u ovom filmu odnosno plaćenog ubojicu po imenu Jeff Costello, utjelovio je možda i najveći europski lomitelj ženskih srca do pojave Zdravka Čolića, Alain Delon. Početkom 60-ih godina Delon je praktički preko noći postao pravi seks simbol i svaki film u kojem se pojavio bio je veliki hit, baš kao i "Le Samourai". Costello je plaćeni ubojica koji živi prilično asketski u minimalističkom stanu u Parizu, a već u uvodnoj sceni vidimo citat iz samurajskog kodeksa Bushida, što pokazuje da je Delon ubojica koji se striktno drži nekih pravila koja si je zapravo sam zadao. Njegov stil je poznat po tome što uvijek ima čvrst alibi i ubojstva odrađuje u tišini te mu se ne može ući u trag. Naravno, sve to drži vodu do jednog dana i ubojstva vlasnika noćnog kluba, kada ga više svjedoka primjeti na djelu. No, neće to biti jedini problem za našeg samuraja.

Odmah po izlasku "Samuraj" je postao veliki hit i slobodno se za ovaj film može reći da je jedan od najutjecajnijih u filmskoj povijesti, a Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Francis Ford Coppola, Jim Jarmusch, John Woo, David Fincher, Bernardo Bertolucci, Takeshi Kitano, Michael Mann, Luc Besson i braća Coen samo su neki od slavnih filmaša koji su upravo ovaj film istaknuli kao jedan od svojih uzora i inspiracija. Često se zna reći da je ovo i najbolji film kojem je u središtu pažnje plaćeni ubojica, a Melville je sa "Samurajem" dokazao da je jedan od najboljih redatelja svog vremena. Unatoč tome što u ovom filmu ima jako malo dijaloga i što akcije baš i nema baš toliko koliko bi se možda očekivalo u ovakvom filmu, "Samuraj" je snimljen s toliko stila i s tolikom mjerom da tih dva sata, koliko film traje, prolete nevjerojatnom brzinom.

Primjedbe