Voljeli ga
ili ne, vjerojatno će svi priznati da je Elvis Presley najveća zvijezda pop
kulture i čovjek koji i danas, više od 40 godina nakon smrti, donosi
multimilijunsku zaradu. Elvisovim likom i djelom, ali i njegovom ostavštinom
pozabavio se ugledni američki dokumentarist Eugene Jarecki, politički
angažirani filmaš koji je do sada snimao filmove o brojnim poznatim političarima
kao što su Ronald Reagan ili Henry Kissenger, a sada je red stigao i na Kralja.
I snimio je Jarecki stvarno izvrstan i genijalno osmišljen film koji nije
klasični biografski dokumentarac jer uz fragmente iz Elvisovog života pratimo
američku sadašnjost i mnogi poznati i nepoznati Amerikanci pokušavaju nam
približiti koliko je Presley utjecao na razvoj ne samo američkog, već
kompletnog zapadnog društva. Tako Jarecki u Elvisovom Rolls Royceu iz 1963.
godine putuje gradovima u kojima je živio Kralj, od rodnog mu Tupela u
Mississippiju, do Memphisa gdje je započeo glazbenu karijeru, New Yorka u kojem
se nije uspio snaći pa do Las Vegasa, uz koji je vezana posljednja faza njegove
karijere.
Ugošćuje
Jarecki u Elvisovim kolima i brojne glazbenike, koji u ovoj limuzini sviraju
ili svoje pjesme ili obrade Presleyjevih pjesama, a na njegovu ostavštinu gleda
se iz više različitih kutova i kroz razgovor s raznim ljudima pokušava autor saznati što za njih uopće danas Elvis znači. Dok je za bijele Amerikance Elvis od prvog
trenutka bio Kralj i čovjek koji je otvorio vrata brojnim drugim glazbenicima i
zahvaljujući njemu rock'n'roll je 50-ih godina doživio potpuni boom, vidimo da
crni Amerikanci imaju neki drukčiji pogled na njegov lik i djelo. Za mnoge je
on bio simbol stare, segregacijske Amerike pošto je ne samo dobar dio svog
opusa bazirao na obradama pjesama Afroamerikanaca, već nije učinio ništa
po pitanju borbe za ljudska prava, a zasigurno je mogao doprinijeti i njegova
riječ bi značila puno. Vidimo također da mu se danas zamjera što je on bio
svojevrsni poster boy agresivnog američkog kapitalizma i liberalizma, koji se
baš 50-ih i 60-ih počeo "izvoziti" u svijet i mnogi zanimljivi
sugovornici analiziraju koliko se Amerika promijenila u ovih 50 ili 60 godina.
Glavno
pitanje koje se postavlja ovim dokumentarcem glasi je li američko
društvo u tom razdoblju napredovalo ili nazadovalo i kolika je u svemu tome
Elvisova zasluga. Također, Jarecki problematizira i život samog Presleyja, koji
je po njemu posve tragična ličnost. Najpoznatije lice na svijetu koje je u
početku željelo samo svirati i pjevati i na taj način pronaći sreću te usrećiti
mnoge ljude koji vole glazbu koju je stvarao, a čija mišljenja i želje
uopće nisu bile bitne i ništa ga se zapravo nije pitalo. Vidimo kako je dobar
dio svog talenta i karijere nakon eksplozije u prvoj polovici 50-ih potom
potratio na snimanje bezveznih filmova u Hollywoodu, gdje je bio daleko
najplaćenija zvijezda, no to ga nije činilo sretnim. Tu je i odnos s famoznim
Pukovnikom, njegovim menadžerom, koji se silno obogatio na račun Elvisa i koji
je možda i najzaslužniji za njegovu tragičnu priču. Zanimljivo je kako do ovog
dokumentarca uopće i nisam znao za podatak da Presley nikad, ako izuzmemo
razdoblje kad je bio u vojsci pa je i na taj način poslužio kao lutak za
privlačenje u armiju brojnih mladića kojima je bio idol, nije napuštao Ameriku
i nikada nije svirao niti u jednoj drugoj zemlji, iako mu je to bila velika
želja.
"The
King" se pokazao kao vrlo provokativan dokumentarac, koji nudi jako
zanimljiv pogled na današnju Ameriku, i to posebno onaj pasivni dio juga, srednjeg
zapada i zapada. Kroz razgovore s običnim ljudima i stanovnicima gradova kroz
koje se vozi u Rollsu, Jarecki pokušava pronaći odgovore na pitanje što je
dobrog, a što lošeg ta sveopća liberalizacija donijela Americi. Možda i
najbolji primjer nudi jedna stara konobarica koja primjećuje da je nekad
satnica iznosila dva dolara, a coca-cola je koštala 10 centi, dok je danas
satnica 6,5 dolara, a coca-cola je 2 dolara. Ili zanimljivo rezoniranje
koje ističe jedan od sugovornika (čak mislim da je to rekao glumac Alec
Baldwin, ali nisam sto posto siguran), koji je istaknuo da je američko društvo
imalo izbor odlučiti se želi li bazene u dvorištima ili besplatne lijekove za
svoju djecu, a nije teško pogoditi na što se ono odlučilo. Je li stvarno
Amerika od Elvisovog vremena pa do danas napredovala ili je nazadovala,
pokušava dokučiti ovaj kompleksan dokumentarac koji nije samo puki film o
kralju rock'n'rolla.
Primjedbe
Objavi komentar