DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER (2017,NJE) – 8/10


Jesen 1956. godine povjesničari pamte po mađarskoj revoluciji, koju su u krvi ugušili sovjetski tenkovi, a izravno je uz taj događaj vezana i ova njemačka povijesna drama snimljena prema istinitim događajima i smještena u istočnonjemački gradić Stalinstadt. Danas se, baš kao i nekad, ovaj gradić smješten uz poljsko-njemačku granicu naziva Eisenhüttenstadt, a nekoliko maturanata te je godine ozbiljno nadrapalo jer je te jeseni odlučilo podržati zahtjeve Mađara. Iako je njihova reakcija odnosno dvije minute šutnje tijekom nastave povijesti bila zapravo potpuno benigna provokacija, čak više i mladenački hir, nego što su oni mislili ozbiljno, ta ih je reakcija skupo koštala jer su proglašeni kontrarevolucionaria, a to je jedna od najgorih optužbi koja je nekoga mogla zadesiti u tadašnjim komunističkim državama.
 
Autor ovog filma Lars Kraume i ranije je snimao filmove o ne toliko poznatim epizodama iz povijesti svoje zemlje (Narod protiv Fritza Bauera, recimo), a ovaj je film ušao i u krug nominiranih za najbolje njemačke filmove godine. «The Silent Revolution» kako glasi engleski prijevod ovog filma, nije potvrdio nominaciju, no unatoč tome riječ je o ostvarenju sa snažnom i jakom porukom kojim je Kraume na izvrstan način prikazao način funkcioniranja istočnonjemačkog sustava apsolutne kontrole koji je ljudima bio potpuno nametnut. Istovjetni sustav bio je na snazi i u svim ostalim zemljama pod patronatom Sovjetskog saveza i potpuno je jasno da taj sistem u kojem se propagirala lažna jednakost koja nikada nije zaživjela nikako nije mogao opstati. Te priče o vladavini radnika i da su svi isti i jednako vrijedni vrlo brzo su se pokazali kao najobičnija farsa, a ovih nešto manje od pola stoljeća uspio je taj sustav opstati isključivo toj apsolutnoj totalitarnoj kontroli i strahu.
 
Taj dio pefrektno je prikazan u ovom filmu u kojem je nekolicina slobodnomislećih klinaca pretvoreno u državne neprijatelje broj jedan. Što je još gore, taj komunistički sustav koji je tobože bio glavni neprijatelj i najgori kritičar nacista (Zapadnu Njemačku istočnjaci su nazivali fašističkom), preuzeo je od nacista istovjetne tehnike i propagandu. Razlike između nacističkog Gestapa i istočnonjemačke tajne službe Stasija bile su stvarno teško uočljive, a jedna od tih najpoznatijih tehnika bilo je okretanje ljudi jednih protiv drugih i prokazivanje. Tako će i skupina ovih mladih ljudi biti podvrgnuta najstrašnijim mogućim manipulacijama samo kako bi se okrenuli jedni protiv drugih i kako bi jedni druge cinkali i prokazali. Izvrsno je u ovom filmu prikazan i stanje duha onih nesretnika koji su ostali zarobljeni na istočnoj strani granice koju su ucrtali pobjednici nakon II svjetskog rata. Unatoč tome što su praktički svi bili svjesni da žive u potpuno totalitarnoj državi, ponajviše iz straha nitko se nije usuđivao podignuti glas te su šutili i trpjeli koliko je išlo.


IMDB LINK

Primjedbe