LA PIANISTE (2001,FRA) - 8/10



Austrijanac Michael Haneke jedan je od onih autora koji nikada nisu bježali od provokacije i obrađivanja prilično kontroverznih tema, a film snimljen prema romanu austrijske nobelovke Elfride Jelinek definitivno mu je jedan od najkontroverznijih. No, kotroverzama unatoč i usprkos tome što je glavna protagonistica ovog filma duboko perverzna osoba, sadomazohistička profesorica klavira Erika Kohut (Isabelle Huppert), ovaj je film osvojio brojne prestižne nagrade. Prije svih nagradu žirija u Cannesu, gdje su Huppert i tada mladi francuski glumac Benoit Magimel dobili nagrade za najbolje glumce. Film je bio nominiran i za europski film godine, a Huppert je dobila nagradu za europsku glumicu godine. Uloga pijanistice koja unatoč tome što ima 45 ili 50 godina i dalje živi s majkom, prilično je slična ulozi Huppert u nedavnom Verhoevenovom filmu "Elle", koja joj je donijela Zlatni globus i nominaciju za Oscara za najbolju glumicu.

U oba filma Huppert igra seksualno devijantne žene, a njezin lik u "Pijanistici" jedan je od najperverznijih ženskih likova koji se mogu vidjeti u filmu uopće. Iako je već u samom startu posve jasno da s pijanisticom sve nije baš kako valja, jer ne samo da ona živi s posesivnom i autoritativnom majkom (legendarna francuska glumica Annie Girardot), s kojom čak dijeli i krevet, već je ona iznimno hladna i rezervirana osoba. Ubrzo shvaćamo da je takvo ponašanje i odnos prema ljudima samo fasada kojom ona skriva duboko izopačenu osobu, sadomazohisticu koja uživa u nanošenju boli sebi i drugima. Svoju mračnu tajnu Erika dobro skriva od ostatka društva te je ona ugledna profesorica klavira na konzervatoriju, no njen svijet počinje se raspadati kad upozna možda i dvostruko mlađeg inženjera Waltera Klemmera, koji je ujedno vrstan pijanist.

Nakon što je upozna na jednom nastupu, Klemmer potpuno poludi za profesoricom, ni ne shvaćajući da je ona poremećena osoba. Nakon početnog odbijanja, Erika ga počne prihvaćati nadajući se da je u njemu pronašla osobu koja će ispunjavati njezine mračne mazohističke želje i snove, no ipak se ispostavi da Walter baš i nije u tom S/M filmu. No, unatoč tome, kad se Walter pojavi, Erika će potpuno eksplodirati i sve ono što je godinama potiskivala i skrivala u sebi izletjet će na površinu. Godinama građena samokontrola potpuno će nestati i ona će se mladom kolegi prikazati u pravom svjetlu, kao žena s godinama potiskivanom seksualnošću koja se manifestira njenim parafilijskim, voajerskim, fetišističkim, sadomazohističkim i samoozljeđivačkim sklonostima.

Unatoč i više nego kontroverznoj tematici, Haneke si je ovim filmom zacementirao kultni status na europskoj filmskoj sceni, a i prije no što se bacio na adaptaciju Jelinekine knjige, on je već zamislio Huppert u ulozi profesorice klavira. Čak joj je i rekao da ne misli snimati film ukoliko ona ne pristane odigrati ulogu Erike, a Huppert je kasnije glumila još u mnogim njegovim filmovima. Ipak, ovo je bila jedna od uloga koje su joj obilježile karijeru. Iako je riječ o iznimno uznemirujućem i šokantnom filmu, "Pijanistica" je i jedan od najboljih filmova koji se bavi tematikom potisnute seksualnosti, osjećaja i ponašanja općenito. Bio bi to definitivno film koji bi se jako svidio dobrom starom Freudu, izumitelju psihoanalize, koji bi zasigurno imao dosta posla dešifrirajući dubine Erikine podsvjesti i što je dovelo do toga da ona postane takva perverzna i poremećena osoba. Stari Freud sigurno bi rekao da je razlog tome njena majka i vjerojatno ne bi puno fulao jer, vidjet ćete, zapravo je ona najveći negativac u ovom filmu, gotovo pa najobičniji vampir koji se hrani kćeri koja je postala ovisna o tom bolesnom odnosu. 

Primjedbe