Austrijanac
Michael Haneke jedan je od onih autora koji nikada nisu bježali od provokacije
i obrađivanja prilično kontroverznih tema, a film snimljen prema romanu
austrijske nobelovke Elfride Jelinek definitivno mu je jedan od
najkontroverznijih. No, kotroverzama unatoč i usprkos tome što je glavna
protagonistica ovog filma duboko perverzna osoba, sadomazohistička profesorica
klavira Erika Kohut (Isabelle Huppert), ovaj je film osvojio brojne prestižne
nagrade. Prije svih nagradu žirija u Cannesu, gdje su Huppert i tada mladi
francuski glumac Benoit Magimel dobili nagrade za najbolje glumce. Film je bio
nominiran i za europski film godine, a Huppert je dobila nagradu za europsku
glumicu godine. Uloga pijanistice koja unatoč tome što ima 45 ili 50 godina i
dalje živi s majkom, prilično je slična ulozi Huppert u nedavnom Verhoevenovom filmu
"Elle", koja joj je donijela Zlatni globus i nominaciju za Oscara za
najbolju glumicu.
U oba filma
Huppert igra seksualno devijantne žene, a njezin lik u "Pijanistici"
jedan je od najperverznijih ženskih likova koji se mogu vidjeti u filmu uopće.
Iako je već u samom startu posve jasno da s pijanisticom sve nije baš kako
valja, jer ne samo da ona živi s posesivnom i autoritativnom majkom
(legendarna francuska glumica Annie Girardot), s kojom čak dijeli i krevet, već
je ona iznimno hladna i rezervirana osoba. Ubrzo shvaćamo da je takvo ponašanje
i odnos prema ljudima samo fasada kojom ona skriva duboko izopačenu osobu,
sadomazohisticu koja uživa u nanošenju boli sebi i drugima. Svoju mračnu tajnu
Erika dobro skriva od ostatka društva te je ona ugledna profesorica klavira na konzervatoriju, no njen svijet počinje se raspadati kad
upozna možda i dvostruko mlađeg inženjera Waltera Klemmera, koji je ujedno
vrstan pijanist.
Nakon što je
upozna na jednom nastupu, Klemmer potpuno poludi za profesoricom, ni ne
shvaćajući da je ona poremećena osoba. Nakon početnog odbijanja, Erika ga počne
prihvaćati nadajući se da je u njemu pronašla osobu koja će ispunjavati njezine
mračne mazohističke želje i snove, no ipak se ispostavi da Walter baš i nije u
tom S/M filmu. No, unatoč tome, kad se Walter pojavi, Erika će potpuno
eksplodirati i sve ono što je godinama potiskivala i skrivala u sebi izletjet će
na površinu. Godinama građena samokontrola potpuno će nestati i ona će se mladom
kolegi prikazati u pravom svjetlu, kao žena s godinama potiskivanom
seksualnošću koja se manifestira njenim parafilijskim, voajerskim,
fetišističkim, sadomazohističkim i samoozljeđivačkim sklonostima.
Unatoč i više
nego kontroverznoj tematici, Haneke si je ovim filmom zacementirao kultni
status na europskoj filmskoj sceni, a i prije no što se bacio na adaptaciju
Jelinekine knjige, on je već zamislio Huppert u ulozi profesorice klavira. Čak
joj je i rekao da ne misli snimati film ukoliko ona ne pristane odigrati ulogu
Erike, a Huppert je kasnije glumila još u mnogim njegovim filmovima. Ipak, ovo
je bila jedna od uloga koje su joj obilježile karijeru. Iako je riječ o iznimno
uznemirujućem i šokantnom filmu, "Pijanistica" je i jedan od
najboljih filmova koji se bavi tematikom potisnute seksualnosti, osjećaja i
ponašanja općenito. Bio bi to definitivno film koji bi se jako svidio dobrom
starom Freudu, izumitelju psihoanalize, koji bi zasigurno imao dosta posla
dešifrirajući dubine Erikine podsvjesti i što je dovelo do toga da ona postane
takva perverzna i poremećena osoba. Stari Freud sigurno bi rekao da je razlog
tome njena majka i vjerojatno ne bi puno fulao jer, vidjet ćete, zapravo je ona
najveći negativac u ovom filmu, gotovo pa najobičniji vampir koji se hrani
kćeri koja je postala ovisna o tom bolesnom odnosu.
Primjedbe
Objavi komentar