LETO / SUMMER (2018,RUS) - 8,5/10


 

Rock bend "Zveri" s karizmatičnim frontmenom Majkom Naumenkom nastupa u nekoj dvorani nalik na kazalište, a uglavnom mlada publika mirno sjedi na svojim mjestima. Mnogi od njih možda bi i skočili sa svojih sjedala i zaurlali kad njihov idol na gitari opali neki moćni rif, a da se tako nešto ne dogodi strogo pazi ćudoredna straža u kazalištu, dok partijski komesari sjede u publici i pozorno slušaju tekstove pjesama. Da ne bi slučajno neki stih, jasno, uvrijedio tekovine revolucije ili nekog od drugova. U drugoj situaciji, mladi i talentirani glazbenik Viktor Tsoi sa svojim se bendom sprema za prvi nastup u istoj toj dvorani, no da bi dobio odobrenje za nastup, tekstovi pjesama prvo moraju biti dani na uvid cenzorskoj komisiji. Nalaze se oni uoči nastupa u nekoj kantini koja podsjeća na menzu u SC-u ili Cvjetnom, žena čita tekstove i nije baš zadovoljna. Debitantski nastup Viktorovog benda pod velikim je upitnikom jer cenzorica procjenjuje da su tekstovi problematični i ne uklapaju se baš u partijske propise, no situaciju spašava Majk, koji kaže da je Viktorov bend zapravo komična grupa, a ne rock'n'roll sastav. Situacija je spašena, no neke tekstualne dionice ipak će morati promijeniti.

Vrijeme radnje ovih potpuno apsurdnih situacija ljeto je 1981. godine, mjesto radnje Lenjingrad, a u svom posljednjem filmu ruski filmaš Kiril Srebrenikov (Učenik) nudi nam fantastičan uvid u život rock'n'roll scene Sovjetskog saveza ili bolje rečeno Lenjingrada s početka 80-ih godina prošlog stoljeća. Priču je Srebrenikov osmislio po manje poznatim detaljima iz života pjevača Viktora Tsoija (Tee Yoo) i smjestio je u ljeto 1981. godine, a u "Ljetu" pratimo priču o odnosu tada 19-godišnjeg Viktora, njegovog mentora i tada najveće rock zvijezde (to treba shvatiti uvjetno) Majka Naumenka (Roman Bilik) i Majkove žene Natalije (Irina Starshenbaum).

Dakako da se život r'n'r zvijezda sa zapada i iz komunističkog bloka, posebno iz SSSR-a tog vremena, ni po čemu ne mogu uspoređivati, a ova neobična glazbena biografija na nevjerojatan način prikazuje kako je izgledao život mladih lenjingradskih buntovnika. Bilo je to zapravo vrlo usko društvance ljudi koji su preko tko zna kojih kanala dolazili do zapadne rock glazbe, uživali u glazbi bendova kao što su Velvet Underground, The Clash, David Bowie ili Blondie pa u ruke uzimali gitare i pokušavali stvoriti sličnu glazbu. I ne samo da nisu imali praktički gdje svirati (u jednom trenutku Viktor kaže da mu je san svirati u nekom baru) osim u stanovima, već su bili proganjani kao dekadentni izdajnici koji truju omladinu zapadnjačkim idejama.

Pa iako je snimljen ovaj film u crno-bijeloj tehnici, daleko od toga da je sve tako crno jer ovi mladi u strogo kontroliranim uvjetima pokušavaju stvoriti svijet po svom guštu. Kad ga već ne mogu stvoriti u stvarnosti, nerijetko oni to čine u svijetu mašte, a to je svijet u kojem svi putnici u tramvaju pjevaju "Perfect Day" Loua Reeda, Srebrenikov je snimio u maniri bajke. Kad bi se situacija pomalo i otela kontroli i skrenula previše u svijet mašte ili fantaziju, Srebrenikov bi unutra vješto ubacio jednog od likova koji je ujedno i povremeni pripovjedač, a on bi objasnio da se to ipak nije dogodilo. Iako je riječ o biografskom filmu o stvarnim ljudima, posve je jasno da si je autor dozvolio veliku slobodu i da je brojne događaje prilagodio svojoj poetičnoj naraciji, a scenarij su kritizirali mnogi stvarni akteri lenjingradske scene iz tog razdoblja. No, "Ljeto" i ne treba gledati kao na faktografski prikaz života tih ljudi, već je autorova intencija prije svega vjerojatno bila odati počast ljudima koji su u ne baš ugodnim vremenima stvarali rock'n'roll muziku i na taj način inspirirali mnoge i pokazivali im da se može, a u tom je Srebrenikov i više nego uspio.

Ujedno je ovaj film i sjajna subverzija jer se između redaka mogu iščitati i neke paralele s današnjim vremenima i Srebrenikov kao da se pita koliko se toga promijenilo po pitanju slobode i izražavanja u socijalizmu i danas. Vizualno i stilski "Ljeto" je potpuno neobičan film, a Srebrenikov se nakon izvrsnog "(M)uchenika" još jednom predstavio kao inovativan, maštovit i originalan režiser. Premijeru je "Ljeto" imalo u Cannesu, gdje je bio film u natjecateljskom programu i kandidat za Zlatnu palmu, a u izboru za Europski film godine dobio je nagradu za produkcijski dizajn. I to potpuno zasluženo jer su nas Srebrenikov i njegov scenograf Andrej Ponkratov u "Ljetu" doista uspjeli nakratko odvesti u Lenjingrad s početka 80-ih godina prošlog stoljeća. Srebrenikov je dobio i nagradu za najboljeg režisera godine od strane ceha ruskih filmskih kritičara, no tu, kao ni ostale nagrade nije primio jer je tek nedavno nako više od godine i pola dana izašao iz kućnog pritvora.

Još 2012. godine Srebrennikov je izabran za ravnatelja Gogoljeva centra, vodećeg ruskog avangardnog kazališta, a u ljeto 2017. godine protiv njega se počela voditi istraga zbog optužbi da je preko neprofitne organizacije koju je ranije pokrenuo "zamračio" milijune rubalja. Kako je Srebrenikov bio neskriveni i žestoki kritičar ruske političke oligarhije i utjecajne ruske pravoslavne crkve, mnogi su odmah prepoznali da se u tim optužbama skriva odmazda za njegovo djelovanje i poruka onima koji misle slično. U međuvremenu je protiv njega i podignuta optužnica kojom ga se tereti da je godinama bio mastermajnd sustavnih prijevara i da je preko neprofitne organizacije izvlačio državni novac. Također ga se tereti i da je izvlačio novac iz vlastitog kazališta i u kućnom pritvoru je bio godinu i pol dana te mu se upravo sudi, a ukoliko mu se dokaže krivnja prijeti mu i do deset godina zatvora. Je li čovjek doista mažnjavao lovu ili mu je cijela situacija namještena kao što on sam tvrdi i kao što tvrdi velika većina kulturne zajednice u Rusiji, tko će ga znati, no to je jedan razlog više da se pogleda "Ljeto". Jer dobro znamo da kad se Putin i društvo na nekog namjere da taj obično i ne prolazi dobro, tako da je ovaj film vjerojatno i zadnji koji ćemo od njega moći vidjeti u dosta godina. 

Primjedbe