TUEURS (2017,BEL) - 6,5/10



Stvarna banda pljačkaša koja je Belgijom harala u prvoj polovici 80-ih godina prošlog stoljeća čiji članovi poznati samo kao Div, Ubojica i Deda nikada nisu uhvaćeni, poslužila je kao inspiracija autorima ovog filma, dvojcu po imenu Francois Troukens i Jean-Francois Hensgens. Doduše, sve o bandi iz 80-ih saznajemo zapravo već u uvodnoj špici, poslije čega radnja seli u sadašnjost, gdje očigledno neka druga banda pljačkaša priprema sličnu akciju. I početak filma, odnosno sama pljačka zapravo je i najbolji dio ovog žestokog akcijskog krimića, koji već nakon prve trećine počinje upadati u probleme i padati, no svejedno je "Iznad zakona" sasvim solidan film s kojim ljubitelji sličnih pljačkaških filmova sigurno neće promašiti.

Prva trećina filma zapravo je čisti adrenalin, čak i s laganim poigravanjima s naracijskom linijom koja je pomalo eliptična i uvodnoj sceni vraćamo se nakon nekih dvadesetak minuta, pola sata filma, kad već shvatimo da je pljačka pošla u krivom smjeru i da je bandi koju pratimo netko smjestio. Do tada je "Tueurs" film koji pomalo podsjeća i na legendarni "Heat" Michaela Manna, samo bez predigre i priprema, već se ovdje kreće ravno u glavu. Samo nekoliko tjedana nakon spektakularnog bijega iz zatvora, poznati pljačkaš banaka Frank Valken (Olivier Gourmet) okupio je ekipu za novu akciju. Sve je to fino isplanirano, klizi sve kao ledeni gemišt niz grlo nakon rada u polju na 40 stupnjeva, no odjednom banditi sumanuto počnu ubijati civile i slučajne prolaznike, a srede i sutkinju istrage koja je istraživala slučaj bande iz 80-ih godina.

Djeluje sve to pomalo čudno jer Valkenova banda do tada je bila poznata po tome da nikoga ne ubija, a ubrzo se ispostavlja da ne samo da ih je netko izdao i odao planove posljednje pljačke, već da im netko pokušava smjestiti kako bi se pokušao riješiti vlastitih tragova. I tu priča postaje sve pretjeranija i neuvjerljivija, sve postaje puno stereotipa i klišeiziranih situacija iz sličnih filmova da bi sve rezultiralo u pomalo neuvjerljivom finalu. Pokazao se "Tueurs" kao jedan od onih filmova s jako dobrom idejom, koja je očito i kvalitetno u početku razrađena, no potom su se autori očito malo pogubili i kao da su ostali bez ideje kad je trebalo na istom nivou i rasplesti cijelu situaciju.

Već u startu ćemo vidjeti da će se i ovdje sve pokušati povezati i s visokom politikom pošto će u jednoj od prvih scena zbog zločina iz 80-ih biti uhićen i ministar, a iako sam u pravilu za to da se filmove nepotrebno ne razvlači, u ovom slučaju ne bi škodilo da traje barem petnaestak minuta dulje od snimljenih sat i dvadeset minuta. Jer sve je ovdje prilično zbrzano, nabacano, tako da je od silne količine informacija i likova u kratkom vremenu neko vrijeme bilo pomalo teško sve povezati i dokučiti zašto se uopće pljačke otprije tridesetak godina uopće i povezuju s Valkenovom bandom. I motivacije dobrih dijela likova ostale su potpuno nerazrađene i nejasne, no svejedno je ovaj film, koji je premijerno prikazan na festivalu u Veneciji, imao čak devet nominacija u izboru za belgijski film godine. Od devet nominacija nagradu je potvrdila tek Lubna Azabal (sjećamo je se po perfektnoj ulozi u perfektnom filmu "Incendies" Dennisa Villeneuvea) za glavnu žensku ulogu inspektorice iako je na filmu vidimo manje minuta nego Anthonyja Hopkinsa kao Hannibala Lectera u "Kad jaganjci utihnu". 

Primjedbe