VOZVRASHCHENIE / THE RETURN (2003,RUS) - 9/10



Andrej Zvjagincev jedan je od najpoznatijih i najuspješnijih modernih ruskih filmaša, koji je karijeru započeo kao kazališni i filmski glumac da bi se početkom stoljeća, već na pragu četvrtog desetljeća života prebacio na pisanje scenarija i režiju. "Vozvrashchenie" ili "Povratak" bio je i njegov debitantski scenarističko - redateljski uradak i odmah je Zvjagincev skrenuo pažnju na sebe i na svoje stvaralaštvo. Posve je očito da je najveći utjecaj na Zvjaginceva i njegovo filmsko djelovanje imao vjerojatno najpoznatiji ruski filmaš ikada i njegov imenjak, Andrej Tarkovski, što se dobro vidi u "Povratku". Okruženje ovdje djeluje kao u nekom od legendarnih filmova Tarkovskog, a i poetikom je Zvjagincev očiti sljednik starog majstora umjetničkog filma pa zato i ne čudi da je već s prvim filmom osvojio prestižnu nagradu kao što je Zlatni lav u Veneciji.

Smjestio je Zvjagincev radnju ovo filma negdje u rusku provinciju, u potpuno opustošeni grad koji djeluje potpuno apokaliptično, gotovo kao okruženje u "Stalkeru" Tarkovskog. Ondje s majkom i bakom odrastaju dva brata, stariji Andrej i mlađi Ivan, a dinamiku u njihovim životima poremetit će iznenadni povratak njihovog oca poslije 12-godišnjeg odsustva. Gdje je otac bio svih ovih godina, zašto se sada vratio, zašto je uopće otišao i tko je zapravo on, pitanja su na koja ne dobivamo odgovor, a još više od gledatelja, njegov povratak iznenadi Ivana i Andreja. Novo iznenađenje je što otac svoje sinove odlučuje povesti na izlet u ribolov kako bi se nako svih tih godina konačno upoznali, a dok je Andrej presretan što se otac vratio i želi mu na svaki način ugoditi, Ivan je daleko sumnjičaviji prema čovjeku kojeg zna samo s izblijedjelih fotografija.

Dok Andrej radi sve ono što mu misteriozni otac kaže, Ivan prkosi starome, inati se i izaziva ga, a kako je i ovaj otac jedan od onih mračnih, tvrdokornih, okorjelih, strogih očeva, koji očito ne znaju za niti jednu drugu odgojnu metodu umjesto batine, tako i Ivan upada u velike probleme s njim. Posve je očito da mlađi sin ne samo da ne može oprostiti ocu što ih je napustio, već je i podjednako ljut zašto se on baš sada pojavio i ne govori im ništa gdje je svo to vrijeme bio. Smeta mu što je ovaj nakon 12 godina odsustva odlučio da će im konačno postati otac i sumnjičav je pošto postaje sve uvjereniji da stari nešto od njih želi. Jednako kako su vrijeme i klima ondje surovi i hladni, takav je i otac prema svojim sinovima, a cijela situacija će eskalirati izletom na jezero koji će im svima obilježiti živote.

"Povratak" je za mene i dalje najbolji Zvjagincevljev film, a film je to, pokazat će se, s njegovim prepoznatljivim potpisom. I kasnije je ovaj ruski redatelj pokazao da je to autor s jasnom vizijom i prepoznatljivim rukopisom, perfekcionist čiji filmovi i likovi u njima možda i jesu mračni, hladni, nesretni, no redom su to slojeviti filmovi o kojima gledatelj ima što za razmišljati dugo nakon gledanja filma. Njegovi filmovi ujedno bi se mogli promatrati i kao fina, suptilna kritika ruskog društva i kao da imaju neku mističnu, čak i ezoteričnu notu i treba s njima imati strpljenja, no na kraju oni nude veliku zadovoljštinu. Ovaj film krasi i savršena fotografija i izvrsne glumačke izvedbe, a pomalo je nevjerojatno da se Vladimir Garin, dječak koji je odglumio starijeg brata Andreja, dva mjeseca nakon završetka snimanja utopio u jezeru Ladoga, gdje je film i sniman. Uz Zlatnog lava, bio je "Povratak" i izabran za najbolji ruski film godine, bio je nominiran i za Zlatni globus, a njegova posljednja dva filma, "Leviathan" i "Nelyubov" bili su nominirani i za Oscara. U svakom slučaju Zvjagincev spada u onaj uzak krug najzanimljivijih europskih filmaša sa snažnim autorskim pečatom i istančanim stilom koji rade posebne filmove.

Primjedbe