Danac Bille August jedan je od najvećih
živućih skandinavskih filmaša, jedan od tek osmorice ljudi koji su dva puta
osvajali Zlatnu palmu u Cannesu, a njegov vjerojatno najpoznatiji film
"Pelle osvajač" donio je Danskoj i Oscara za najbolji film izvan
engleskog govornog područja. Oduvijek je bio on autor koji je volio velike,
epske i grandiozne priče, često je snimao biografske filmove o više ili manje
poznatim ljudima, epske povijesne drame ili bi ekranizirao poznata
književna djela. Takav je bio i slučaj s njegovim posljednjim filmom, također
grandioznom epskom dramom koja traje gotovo tri sata i koju je snimio prema
vjerojatno najpoznatijem romanu danskog nobelovca Henrika Pontoppidana "Sretni
Per". Pontoppidan je bio jedan od najpoznatijih danskih književnih
realista, a svoje epohalno djelo napisao je na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće,
kada se odvija radnja knjige, a potom i filma.
Djelomično je ovu knjigu Pontoppidan napisao i
po autobiografskim elementima pošto je i sam, kao mladi i samouvjereni junak
Per Sidenius, bio sin siromašnog propovjednika iz Jutlanda koji se kao mladić
zaputio u Kopenhagen na studij inženjerstva. I činjenica je kako je ova priča o
inteligentnom, sposobnom, ambicioznom mladom vizionaru koji je bio ispred
svog vremena potpuno tipična za to razdoblje i slične likove mogli smo pronaći
u djelima Pontoppidanovih suvremenika poput Thomasa Manna, čak i Scotta
Fitzgeralda. Baš kao i Fitzgeraldov Gatsby i Per je čovjek modernih pogleda na
svijet, svježih ideja, velikih planova i ambicija koje će ga skupio koštati
i koji se našao u procjepu užurbanog modernizma i još uvijek vladajućih
tradicijskih vrijednosti koje je iznimno teško mijenjati.
Već u uvodnoj sceni kad mladi Per nakon svađe
s ocem napušta roditeljski dom i odlazi na studij u veliki grad, vidimo kakav je
to ne samo generacijski, već i vrijednosni jaz. Dok je otac tradicionalist koji
je za svog sina zacrtao budućnost i planirao je za njega da će naslijediti kao
vikar u malenom mjestu na krajnjem sjeveru Danske, Per je za sebe imao puno
veće snove. Od malena opsjednut znanošću i užurbanim razvojem, naprednom
tehnologijom i približavanju svijeta toliko tipičnim za "vrtoglave
godine" odnosno za prijelaz iz 19. u 20. stoljeće, on je za sebe
želio puno više. Iako svjestan svojih skromnih korijena i podrijetla te će ga i
dalje izrazito klasno podijeljeno dansko društvo uvijek gledati kao na
siromašnog sina seoskog propovjednika, on je odlučio sanjati veliko i mijenjati
svijet.
U to je vrijeme Danska i dalje bila prilično
zaostala, ruralna zemlja sa slabo razvijenom industrijom i zemlja u kojoj je
poljoprivreda bila daleko najjača privredna grana. Energetski je bila ovisna o
puno moćnijim zemljama pošto je i ono malo industrije koje je postojalo
počivalo na ugljenu, a bila je to i zemlja u kojoj se i dalje umiralo od gladi.
Kao u gotovo svim zapadnim društvima, većinu kapitala imale su židovske
obitelji, koje su se generacijama bavile bankarstvom, a među prvima
su krenule i s industrijom industrijom te će u milost jedne takve obitelji
ući i mladi Per. Snalažljivi i tvrdoglavi Per još kao student uspio je razviti
seriju izvanrednih i silno ambicioznih i skupih projekata kojima je bio
cilj Dansku pretvoriti u naprednu, energetski neovisnu zemlju. Prepoznao je
ovaj mladić vrijednost prirodnih sila, vjetra, morskih valova te je krenuo s
projektiranjem vjetroelektrana i hidroelektrana, kao i kanalskih sustava i
nove, moderne luke. Maštao je da će ti projekti njegovu zemlju pretvoriti u
naprednu zemlju, a njega u važnog člana zajednice, no nekako nije računao da
mijenjanje svijeta i ljudi baš i ne ide tako lako i tako brzo. Posebno kad si
siromašni vikarov sin bez prebijene pare u džepu, a sve što imaš su vizija,
volja, upornost, mladost i šarm. Ipak, nije ni to za baciti pa će vrlo brzo Per
uspjeti ući i u to visoko društvo i njegov san činit će se nadomak
realizacije.
Unatoč trajanju od gotovo tri sata, "A
Fortunate Man" jedan je od onih filmova kojemu tolika minutaža ne škodi i
August je doista majstorski i adaptirao ovaj iznimno opsežni roman te rutinerski
i iskusno režirao film i vidi se da čovjek već ima bezbroj sličnih utakmica u
nogama. Odlično je iz knjige na ekran, ono što je najčešće problematično i
na čemu mnogi znaju pasti, uspio prenijeti i unutarnji konflikt glavnog lika, a
to je ono na čemu, u ovom slučaju, i počiva gotova cijela ova priča. Jednako
koliko borbi ima s okolinom kojoj se želi potvrditi i dokazati te pokazati da
je siromašni seljačić zapravo bolji od svih njih, toliko se bori i sa samim
sobom i sa svojim unutarnjim demonima koji ga vuku prema nazad i ne daju mu da
se realizira i uspije još i više od bogatuna u skupim odjelima koji mu se
podsmjehuju. Unutarnji konflikt zapravo je pokretač cjelokupne dinamike u ovom
filmu, a tu velike zasluge pripadaju i mladom danskom više kazališnom, nego
filmskom glumcu Esbenu Smedu. Okruženje i scenografija također su i više nego
fantastični te je život u Danskoj u tom razdoblju izvanredno, slojevito i
prilično šokantno prikazan.
Primjedbe
Objavi komentar