A FORTUNATE MAN / LYKKE-PER (2018,DAN) - 8,5/10



Danac Bille August jedan je od najvećih živućih skandinavskih filmaša, jedan od tek osmorice ljudi koji su dva puta osvajali Zlatnu palmu u Cannesu, a njegov vjerojatno najpoznatiji film "Pelle osvajač" donio je Danskoj i Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Oduvijek je bio on autor koji je volio velike, epske i grandiozne priče, često je snimao biografske filmove o više ili manje poznatim ljudima, epske povijesne drame ili bi ekranizirao poznata književna djela. Takav je bio i slučaj s njegovim posljednjim filmom, također grandioznom epskom dramom koja traje gotovo tri sata i koju je snimio prema vjerojatno najpoznatijem romanu danskog nobelovca Henrika Pontoppidana "Sretni Per". Pontoppidan je bio jedan od najpoznatijih danskih književnih realista, a svoje epohalno djelo napisao je na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, kada se odvija radnja knjige, a potom i filma.

Djelomično je ovu knjigu Pontoppidan napisao i po autobiografskim elementima pošto je i sam, kao mladi i samouvjereni junak Per Sidenius, bio sin siromašnog propovjednika iz Jutlanda koji se kao mladić zaputio u Kopenhagen na studij inženjerstva. I činjenica je kako je ova priča o inteligentnom, sposobnom, ambicioznom mladom vizionaru koji je bio ispred svog vremena potpuno tipična za to razdoblje i slične likove mogli smo pronaći u djelima Pontoppidanovih suvremenika poput Thomasa Manna, čak i Scotta Fitzgeralda. Baš kao i Fitzgeraldov Gatsby i Per je čovjek modernih pogleda na svijet, svježih ideja, velikih planova i ambicija koje će ga skupio koštati i koji se našao u procjepu užurbanog modernizma i još uvijek vladajućih tradicijskih vrijednosti koje je iznimno teško mijenjati.


Već u uvodnoj sceni kad mladi Per nakon svađe s ocem napušta roditeljski dom i odlazi na studij u veliki grad, vidimo kakav je to ne samo generacijski, već i vrijednosni jaz. Dok je otac tradicionalist koji je za svog sina zacrtao budućnost i planirao je za njega da će naslijediti kao vikar u malenom mjestu na krajnjem sjeveru Danske, Per je za sebe imao puno veće snove. Od malena opsjednut znanošću i užurbanim razvojem, naprednom tehnologijom i približavanju svijeta toliko tipičnim za "vrtoglave godine" odnosno za prijelaz iz 19. u 20. stoljeće, on je za sebe želio puno više. Iako svjestan svojih skromnih korijena i podrijetla te će ga i dalje izrazito klasno podijeljeno dansko društvo uvijek gledati kao na siromašnog sina seoskog propovjednika, on je odlučio sanjati veliko i mijenjati svijet.

U to je vrijeme Danska i dalje bila prilično zaostala, ruralna zemlja sa slabo razvijenom industrijom i zemlja u kojoj je poljoprivreda bila daleko najjača privredna grana. Energetski je bila ovisna o puno moćnijim zemljama pošto je i ono malo industrije koje je postojalo počivalo na ugljenu, a bila je to i zemlja u kojoj se i dalje umiralo od gladi. Kao u gotovo svim zapadnim društvima, većinu kapitala imale su židovske obitelji, koje su se generacijama bavile bankarstvom, a među prvima su krenule i s industrijom industrijom te će u milost jedne takve obitelji ući i mladi Per. Snalažljivi i tvrdoglavi Per još kao student uspio je razviti seriju izvanrednih i silno ambicioznih i skupih projekata kojima je bio cilj Dansku pretvoriti u naprednu, energetski neovisnu zemlju. Prepoznao je ovaj mladić vrijednost prirodnih sila, vjetra, morskih valova te je krenuo s projektiranjem vjetroelektrana i hidroelektrana, kao i kanalskih sustava i nove, moderne luke. Maštao je da će ti projekti njegovu zemlju pretvoriti u naprednu zemlju, a njega u važnog člana zajednice, no nekako nije računao da mijenjanje svijeta i ljudi baš i ne ide tako lako i tako brzo. Posebno kad si siromašni vikarov sin bez prebijene pare u džepu, a sve što imaš su vizija, volja, upornost, mladost i šarm. Ipak, nije ni to za baciti pa će vrlo brzo Per uspjeti ući i u to visoko društvo i njegov san činit će se nadomak realizacije.


Unatoč trajanju od gotovo tri sata, "A Fortunate Man" jedan je od onih filmova kojemu tolika minutaža ne škodi i August je doista majstorski i adaptirao ovaj iznimno opsežni roman te rutinerski i iskusno režirao film i vidi se da čovjek već ima bezbroj sličnih utakmica u nogama. Odlično je iz knjige na ekran, ono što je najčešće problematično i na čemu mnogi znaju pasti, uspio prenijeti i unutarnji konflikt glavnog lika, a to je ono na čemu, u ovom slučaju, i počiva gotova cijela ova priča. Jednako koliko borbi ima s okolinom kojoj se želi potvrditi i dokazati te pokazati da je siromašni seljačić zapravo bolji od svih njih, toliko se bori i sa samim sobom i sa svojim unutarnjim demonima koji ga vuku prema nazad i ne daju mu da se realizira i uspije još i više od bogatuna u skupim odjelima koji mu se podsmjehuju. Unutarnji konflikt zapravo je pokretač cjelokupne dinamike u ovom filmu, a tu velike zasluge pripadaju i mladom danskom više kazališnom, nego filmskom glumcu Esbenu Smedu. Okruženje i scenografija također su i više nego fantastični te je život u Danskoj u tom razdoblju izvanredno, slojevito i prilično šokantno prikazan. 

Primjedbe