BLUE COLLAR (1978,SAD) - 8/10



Paula Schradera i danas najviše pamtimo kao scenarista nekih možda i najboljih filmova koje je režirao Martin Scorsese (Taksist, Razjareni bik, Posljednje Kristovo iskušenje), no vrlo brzo bacio se i on u redateljske vode. Od kraja 70-ih pa do danas režirao je više od 20 filmova, koji, doduše, bitno variraju kvalitetom pa ima tu fantastičnih, ali i skandaozno loših filmova, a "Plavi ovratnici" bio je film s kojim je Schrader započeo redateljsku karijeru. I bio je to izniman debi koji je podjednako žestoka kritika tadašnjeg poslovanja posrnulih i korumpiranih radničkih sindikata, kao i istraživanje života radničke klase čiji će se život vrlo brzo u potpunosti izmijeniti. Zapakirao je sve to Schrader u žestoku krimi dramu s minimalnim humornim elementima (prvenstveno jer je tu legendarni komičar Richard Pryor, kojem je ovo bila možda i najbolja dramska uloga u karijeri) u čijem su središtu tri radnika u detroitskoj automobilskoj industriji.

Zeke (Pryor) i Smokey (Japhet Kotto) su crnci, dok je Jerry (Harvey Keitel) Poljak i svi oni nezadovoljni su uvjetima rada u tvornici automobila. Jednako koliko ih iskorištavaju poslodavci, toliko su razočarani i u sindikate i u njihove vođe, koji su očigledno korumpirani i ljuti su što ništa po tom pitanju ne mogu promijeniti. Svi su u ozbiljnim financijskim problemima. Smokey je tako ozbiljan novac dužan kamatarima, kako bi prehranio obitelj i kćeri platio ugradnju aparatića za zube Jerry radi i na benzinskoj crpki, dok je Zeke u poreznoj prijavi varao da ima više djece no što stvarno ima kako bi dobio porezne olakšice. Svi oni zaglavili su u teškom škripcu i ne vide nikakav izlaz iz tog začaranog kruga, sve dok se ne dosjete ideje koja bi ih sve mogla izvući iz dugova. Dosjetili su se oni kako bi mogli ukrasti novac iz sefa u sjedištu sindikata, no umjesto novca, pronaći će ondje crnu knjigu s dokazima o ileganim poslovima vodećih sindikalaca.

Svrstali su ovu žestoku socijalnu krimi dramu na liste svojih najboljih filmova mnogi poznati kritičari (Roger Ebert), filmaši (Spike Lee), ali i poznati američki glazbenik Bruce Sprinsgteen, što i ne čudi jer su deindustrijalizacija i pretvaranje Amerike iz tvorničke ili radničke zemlje u korporativnu, bankarsku neman bile teme o kojima je i sam progovarao. Kao što je poznato, 80-ih godina tadašnji predsjednik SAD-a Ronald Reagan zadao je završni udarac toj "radničkoj" Americi iz Springsteenovih pjesama, a i drugu polovicu 70-ih ti su problemi bili osjetni. Zato je ovaj film i sjajan prikaz vremena u kojem je snimljen pošto je tijekom istraživanja po detroitskim tvronicama za vrijeme pisanja scenarija, Schrader shvatio da više od poslodavaca, radnici jedino ne podnose njihove korumpirane, kupljene i pokvarene sindikalne vođe.

Također je iznimno zanimljivo vidjeti i film čija je radnja smještena u grad kao što je Detroit, koji je tada možda bio na vrhuncu proizvodnje i koji je godinama bio četvrti grad po broju stanovnika u Americi. No, deindustrijalizacijom i gašenjem tvornica, Detroit se kroz desetljeća počeo pretvarati u grad duhova, a gotovo cijela savezna država Michigan, koja je oduvijek bila najpoznatija upravo po autoindustriji, danas je jedna od najproblematičnijih i jedna od najsiromašnijih (tu je i već toliko puta opjevani grad Flint). Malo je nedostajalo da ovo bude prvi, a ujedno i posljednji film koji je Schrader ikada režirao pošto je na setu skoro doživio živčani slom. Za to je "zaslužan" bio Richard Pryor, koji se tijekom 70-ih prometnuo u veliku komičarsku zvijezdu, a više - manje cijelo vrijeme snimanja bio je opasno nadrogiran. Svađao se sa svim ostalim glumcima (na setu se potukao i s Keitelom i s Kottom), a Schraderu je čak prijetio pištoljem jer mu je bilo dosta ponavljanja scena. 

Primjedbe