DONBASS (2018,UKR) - 7,5/10



Dva vojnika s kalašnjikovima u rukama ulicom vode zavezanog tipa, očito ratnog zarobljenika i vežu ga za banderu. Na vidno uplašenom čovjeku je i natpis da se borio za suprotstavljenu stranu u ratu i ubrzo se oko njega počinju okupljati ljudi. U početku skupina tipova radi selfije sa zavezanim tipom, dobacuju djevojkama koje prolaze ulicom, no ubrzo se kraj zarobljenika počinje okupljati sve više ljudi. Dolaze i stari i mladi, muškarci i žene, a nakon što ga jedna starica počne udarati štapom, nastaje potpuni kaos. Svi počinju tući bespomoćnog čovjeka koji se jedva održava na nogama, a intervencija dvojice vojnika spašava ga od linča i izvjesne smrti od potpuno razularene mase.

S ulice ubrzo selimo u gradsku vijećnicu, gdje je u tijeku vjenčanje. Cijelo društvo je na očigled pijano, a i ondje je dosta ekipe u maskirnim uniformama i sa strojnicama u rukama. Djeluje sve to potpuno nadrealno, čovjeku je nejasno što se to događa i kakav je to potpuno pomahnitali polusvijet, a ovo su samo dvije od 13 epizoda iz života na granici Ukrajine i okupiranog područja koja se mijenja iz dana u dan. Društvo ondje naočigled propada i kao da se vraća svojim primitivnim korijenima, a propaganda, manipulacija, profiterstvo i najniži ljudski nagoni počinju potpuno prevladavati na mjestu gdje vjerojatno više nitko ne zna što je istina, a što je laž. Poznati ukrajinski filmaš s njemačkom adresom Sergej Loznica, snimio je ovu fragmentarnu crnohumornu dokudramu u zajedničkoj produkciji gotovo svih europskih zemalja, a radnju je smjestio u područje oko grada Donjecka koje se odvojilo od Ukrajine i pod pokroviteljstvom Rusije sada se naziva Donjecka Narodna Republika.

Kako je Loznica i dalje prvenstveno autor dokumentaraca, iako je posljednjih godina snimio i dosta igranih filmova, uopće i ne čudi što je "Donbass" snimljen u dokumentarističkom stilu i gotovo izgleda kao klasični pseudodokumentarac. Okršaj između Ukrajine i Rusije posljednjih je godina nekako sišao s udarnih vijesti jer imali smo u međuvremenu konfiktne i napete situacije u nekim drugim krajevima svijeta, no to područje i dalje očito kuha. Ovim filmom Loznica je pokušao zamisliti kako izgleda život na tom okupiranom, anektiranom području, čije stanovništvo živi pod stalnom opasnosti od bombardiranja, a jednako koliko je nesmiljen rat oružjem, takav je i propagandni, odnosno medijski rat. Vidimo ovdje kako se snimaju lažne vijesti, kako se za televizijske priloge angažiraju glumci, kako naoružani tipovi običnim ljudima konfisciraju automobile... Vlada ondje potpuni kaos, a ludilo je sasvim nadvladalo razum i logiku. Premijerno je "Donbass" prikazan 2018. godine u Cannesu, gdje je Loznica u kategoriji "Un Certain Regard" dobio i nagradu za najboljeg redatelja, dok su u izboru za najbolji ukrajinski film trijumfirali i sam film i Loznica. S ovom neobičnom dokumentarističkom ratnom dramom podijeljenom u nekoliko epizoda Loznica je potvrdio kako je trenutačno jedan od najzanimljivih europskih filmaša, a iako je "Donbass" fikcionalna priča, djelovalo je sve to i više nego stvarno. 

Primjedbe