GRETA (2018,SAD) - 8/10



Već pomalo zaboravljeni irski filmaš Neil Jordan (Plačljiva igra, Michael Collins, Mona Lisa), vratio se s crnohumornim psihološkim trilerom, kojim pomalo, možda i nenamjerno, parodira cijeli taj žanr, a pomalo čak i intencijski zalazi u područje campa. Jer sama ideja da je glavna negativka ovdje žena u šezdesetim godinama života, koja djeluje tako sićušno i krhko, a zapravo je križanac Normana Batesa iz Hitchcockovog "Psiha", Oliverovog Szella iz "Maratonca" i Misery, i više je nego bizarna, neprirodna, čak pomalo smiješna. Nekako je teško s takvom osobom povezati likove koji su imali sličan zadatak, odnosno proganjanja i maltretiranja u nekim sličnim filmovima, kakvi su osobito popularni bili recimo u prvoj polovici 90-ih, a iako "Greta" čak i potpuno pleše po klišeiziranim situacijama i Jordan je priču dotjerao do pretjeranosti, sve to djeluje toliko bedasto, uvrnuto, bizarno da mi se ovaj film svidio možda i više no što je trebao.

I to ponajviše zbog izvrsne francuske glumice Isabelle Huppert, žene koja je na filmu debitirala još početkom 70-ih godina, da bi najveću slavu doživjela ipak u kasnijim godinama. Huppert najbolje pamtimo po ulogama potpuno disfunkcionalnih, frustriranih, frigidnih, perverznih i potpuno poremećenih žena kao što su Erika Kohut u Hanekeovoj "Pijanistici" ili Michelle u Verhoevenovoj "Elle" za koju je bila nominirana za Oscara (moje je mišljenje da ga je pored Emme Stone u sladunjavoj limunadi koja se odaziva na ime "La La Land" morala i dobiti), a Isabelle je opet briljantna u ulozi potpunog psihopata. Njezina Greta čak mi pomalo djeluje i kao parodija na njezine najpoznatije likove i imam dojam kao da Huppert smisleno parodira svoje dvije najpoznatije uloge. Opet ona u početku djeluje potpuno hladno, distancirano, no ima u sebi nešto demonskog, dijaboličnog, iskonski poremećenog.

Meta njene opsesije ovaj puta je mlada konobarica Frances McCullen (sve bolja Chloë Grace Moretz), koja je iz Bostona nedavno preselila u New York i živi mirnim, prosječnim životom u stanu svoje naizgled plitke i bogate cimerice Erice (Maika Monroe). Francesina majka nedavno je preminula od raka, a od tada ona izbjegava kontakte sa svojim prezaposlenim ocem i posve je očito da joj majka jako nedostaje. Očito je i da je Frances iznimno usamljena, da osim Erice i nema neki krug prijatelja, a neobično prijateljstvo ona će tako uspostaviti s neobičnom starijom ženom koja se predstvlja kao Francuskinja Gretom Hideg. Nakon što Greta zaboravi torbicu u podzemnoj željeznici, Frances će je pronaći i donijeti joj je u izoliranu kuću u New Yorku, gdje ova naizgled simpatična žena sa čudnim naglaskom živi sama. Dobrim dijelom iz razloga što je u Greti vidjela svojevrsnu majčinsku figuru, a djelomično zato što je fino odgojena i pristojna, Frances s puno starijom ženom počinje razvijati prijateljski odnos.

To će se prijateljstvo i odnos na najgrublji mogući način vrlo brzo raspasti jer će Frances prilikom jednog posjeta Greti zamijetiti nešto i više nego čudno. Pokušat će sa svojom novom čudnom prijateljicom prekinuti sve kontakte i prestat će joj se javljati na pozive. No, pokazat će se da je Greta kao žvakaća guma i jako je se teško riješiti te će početi proganjati djevojku u kojoj je očigledno pronašla surogat za kćer s kojom je odavno izgubila sve kontakte. Pretvorit će se sve to ubrzo u pravu igru između mačke i miša, Greta će Frances početi svuda pratiti i uhoditi, a situacija će postajati sve luđa i luđa. Iako su najbolji filmski dani odavno iza Jordana pošto u ovom stoljeću i nije snimio niti jedan film koji mi je osobito privukao pažnju, pokazao je ovaj Irac, koji je pripremajući se za snimanje dosta vremena provodio u teretani kako bi sve to fizički mogao iznijeti pošto je i on blizu 70. rođendana, da još uvijek u njemu postoji iskra i da nije za staro željezo. Koliko vidim, svjetska kritika baš i nije bila osobito naklonjena ovom filmu, no za mene je "Greta" bila jedan od onih slatkih i zabavnih, a potpuno blesavih užitaka. 

Primjedbe