IN THE REALM OF PERFECTION (2018,FRA) - 8/10



Ne pretjerano poznati francuski tenisač, potom i teniski trener Gil de Kermadec sredinom 60-ih godina u suradnji s Francuskim sportskim institutom i tamošnjim teniskim savezom započeo je kamerom snimati tenisače tijekom Grand slam turnira Roland Garros u Parizu. Za razliku od klasičnih televizijskih prijenosa teniskih susreta, Kermadec bi se usredotočio samo na jednog igrača i pratio njegovo kretanje, ponašanje, udarce i sve što se događa tijekom susreta. Snimao je Kermadec brojne poznate tenisače tijekom desetljeća pošto mu je cilj bio na temelju tih snimki napraviti edukacijski film za one koji se bave tenisom, no snimanje tenisača pretvorilo se za njega u pravu opsesiju. Kopajući po njegovoj opsežnoj i iznimno bogatoj arhivi francuski dokumentarist Julien Faraut prilično se iznenadio kad je shvatio da je dobar dio tih snimki posvećen jednom, jedinom tenisaču, Johnu McEnroeu.

I Faraut je potom počeo pregledavati snimke nastale tijekom njegovih nastupa na Roland Garrosu krajem 70-ih i tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća te ga je zaintrigirala McEnroeova kontradiktorna pojava savršenog tenisača koji je konstantno u sukobu sa svima, a najviše sa samim sobom. Koristeći gotovo isključivo arhivske snimke McEnroeovih nastupa u Roland Garrosu u razdoblju od 1981. do 1985. godine, Farault je snimio više filozofsko - psihološki, nego biografski dokumentarac. No, i snimke McEnroea sasvim su dovoljne da svima bude potpuno jasno o kakvom se geniju tenisa, a ujedno nevjerojatno nemirnom i neobuzdanom čovjeku radi. I dok u pravilu negativne emocije, bijes, ljutnja i agresivnost sportaše sputavaju i onemogućuju u postizanju vrhunskih rezultata, te emocije su kad je McEnroe u pitanju bile njegovo pogonsko gorivo.

Pomisao da su baš svi, od sudaca i publike, kamermana i novinara protiv njega, McEnroea je posebno dizala i motivirala i gonila na savršenstvo u tenisu. Saznajemo tako u ovom neobičnom, sportsko - umjetničkom dokumentarcu da je McEnroevo kretanje na teniskom terenu poslužilo Tomu Hulceu za pripremu uloge Mozarta u Formanovom "Amadeusu", kao i da je najduži teniski meč u povijesti, onaj između Isnera i Mahuta u Wimbledonu pred koju godinu, dulji od sva tri "Kuma" zajedno. Ipak, apsolutni vrhunac ovog dokumentarca je sažetak finalnog meča između McEnroea i Lendla 1984. godine. Jasno da u tom finalu kamera prati samo McEnroea, njegovo psihološko stanje i ponašanje na terenu u tom meču. A to je sasvim dovoljno za upoznavanje karaktera ove legendarne teniske svađalice i savršenog predstavnika nekih pomalo romantičnih sportskih vremena kad tenisom, nogometom ili košarkom nisu vladali gotovo robotizirani bezličnjaci, već tipovi sa stavom i karakterom poput McEnroea ili Ivaniševića, Erica Cantone ili Diega Maradone, Dennisa Rodmana ili Magica Johnsona. 

Primjedbe