LA CADUTA DEGLI DEI / THE DAMNED (1969,ITA-NJE) - 8/10



I dok su neki filmaši praktički cijele karijere posvetili snimanju malih, intimnih priča, neki od njih inspiraciju su prolazili u velikim, grandioznim, važnim povijesnim temama. Među takvima je bio i Luchino Visconti, jedan od velikana talijanskog filma, koji je osvajao i Zlatnu palmu u Cannesu i Zlatnog lava u Veneciji, a negova potreba za grandioznošću može se pronaći i u činjenici da je bio podjednako uspješan režiser opera. Bio je Visconti prilično kontroverzan tip, koji je potjecao iz velikaške, grofovske obitelji iz Milana te je od mladosti bio zainteresiran za umjetnost, glazbu i kazalište te su mu neki od učitelja bili slavni kompozitor Giacomo Puccini, dirigent Arturo Toscanini i pisac Gabriele D'Annunzio. Tijekom II svjetskog rata pridružio se Visconti komunističkoj partiji, čiji je član bio sve do smrti od moždanog udara u 70. godini. Bio je Visconti i strastveni pušač, koji dozu od čak šest kutija cigareta nije smanjivao ni nakon prvog moždanog udara 1972. godine.

Filmsku karijeru je počeo još prije II svjetskog rata kao asistent Jeana Renoira, a snimio je i prvi neorealistički film u talijanskoj kinematografiji. Tijekom 50-ih se prometnuo u jednu od najvažnijih figura talijanskog filma da bi svoje najpoznatije i najuspješnije filmove ipak snimio 60-ih godina. Nakon "Rocca i njegove braće" u kojem je predstavio mladog Alaina Delona, "Leoparda" s Burtom Lancasterom, uslijedio je i "The Damned" ili "La caduta degli dei" na talijanskom izvorniku ili "Sumrak bogova" kako je u nas preveden ovaj film, koji mu je donio i jedinu nominaciju za Oscara, i to za originalni scenarij. Bio je to i prvi film u takozvanoj njemačkoj trilogiji, pošto je kasnije snimio i "Smrt u Veneciji" i "Ludwiga", a ovaj puta pozabavio se situacijom u Njemačkoj u razdoblju 30-ih godina, kad su nacisti preuzeli vlast.

Radnja "La caduta degli dei" vrti se oko obitelji Essenbeck, bogate obitelji industrijalaca, koja počinje surađivati s Hitlerovom nacističkom partijom. Aluzije na stvarnu obitelj Krupp, obitelj iz Essena koja je bila vlasnik čeličana i tvornica oružja u kojoj se stvarala Hitlerova ratna mašinerija, nisu nimalo prikrivene, a film otvara velika, grandiozna zabava organizirana u čast baruna Joachima von Essenbecka. Na njegovim zabavama oduvijek se okupljala sama krema njemačkog društva i on nije oduševljen Hitlerom i nacistima, a slavlje ovaj puta prekida palež Reichstaga. Kako nacisti i njihovi jurišnici SA sve više preuzimaju uzde nad državom koja postaje sve totalitarnija i otvorenija diktatura, postaje jasnije da će se stari barun morati maknuti. Nakon što ga Gestapo doista i ubije, ubojstvo pokušaju smjestiti dopredsjedniku uprave tvrtke Herbertu Thalmannu, također otvorenom oponentu nacizma, koji će spas od sigurne smrti pronaći u bijegu. Nakon toga kreće velika borba za kontrolu nad tvrtkom između članova obitelji i mnogih drugih, a paralelno s tim pratimo uspon i pad SA, privatne vojske nacista koja se u međuvremenu osilila pa ju je tijekom "Noći dugih noževa" trebalo posmicati.

Nakon što je u ranijim filmovima pažnju posvećivao ponajviše razdoblju ujedinjenja Italije i postratnom talijanskom društvu, sa "Sumrakom bogova" Visconti se odlučio pozabaviti širom slikom europske kulture i politike i događanjima koji su oblikovali tada moderno društvo. Predstavlja ovaj film i stilski odmak u odnosu na ranije filmove, a jedno od glavnih pitanja koje postavlja u ovom filmu je kako je uspon nacizma bio moguć i što je do njega dovelo. Iako se samog Hitlera ovdje uopće ne prikazuje, već ga se samo spominje, Visconti, baš kao i njegov sunarodnjak Bernardo Bertolucci u svom možda i najboljem filmu "Konformistu" snimljenom po romanu Alberta Moravije, pokazuje nevjerojatnu razinu konformizma u tadašnjem društvu. Na studiozan način Visconti secira društvo koje je omogućilo Hitlerov uspon, a u filmu prepunom simbolike on prikazuje kako je u srži ovog režima, baš kao i svih sličnih totalitarnih sustava, zapravo bila pljačka i otimačina. Okupio je Visconti u ovom filmu snimljenom na njemačkom jeziku pravu internacionalnu glumačku ekipu predvođenu Britancima Dirkom Bogardeom i Charlotte Rampling (njih dvoje ponovno ćemo skupa gledati u još jednom talijanskom filmu, "Noćnom portiru"), Šveđanku Ingrid Thulin poznatu iz brojnih filmova Ingmara Bergmana, Nijemca Helmuta Griema, Talijana Umberta Orsinija te Austrijanca Helmuta Bergera, koji je u to vrijeme bio i ljubavnik redatelja koji nikada nije skrivao svoju homoseksualnost, dok je glazbu skladao legendarni Francuz Maurice Jarre.

Primjedbe