LERD (2017,IRN) - 7/10



Iz Irana nam stiže još jedan problemski film, film koji progovora o nepravednom društvu u toj srednjoazijskoj državi, a nagrađivani redatelj Mohammad Rasoulof, tu nepravdu prikazuje preko lika zemljoradnika po imenu Reza. Ovaj muškarac nekadašnji je sveučilišni profesor, koji je oduvijek bio buntovan i tvrdoglav. Od nepravednog sustava on se odlučio maknuti što dalje te je s obitelji iz Teherana preselio na selo na sjeveru zemlje, gdje se počeo baviti zemljoradništvom i uzgaja zlatne ribice. No, ni ondje se nije uspio čovjek maknuti od koruptivnog i izopačenog sistema jer nakon što mu lokalni "poduzetnici" presjeku dotok vode, njegove ribice počinju ugibati. Reza odluči sam uzeti stvari u svoje ruke i oslobodi branu, no nakon što ga napadne siledžija koji radi za te lokalne "poduzetnike", on se nađe u pravnim problemima. Siledžija je odglumio ozljedu, lokalne vlasti i policija su na njegovoj strani, a Reza mu mora platiti odštetu. On odbija učiniti ne samo to, već i odbije platiti mito kako bi ga se oslobodilo od optužbi, a ta tvrdoglavost uskoro će ga dovesti u ozbiljne probleme jer kompletan sustav vrlo brzo će se udružiti da ga uništi i otme mu zemlju.

Ovo je još jedna od onih priča o običnim ljudima koji se nađu u mlinu izopačenog i pokvarenog sustava u kojima ne prolaze oni koji žele pošteno raditi i trude se, bore i znaju, već u kojima prolaze samo oni podobni, pokvareni i izopačeni. Dobio je "Lerd" i nagradu u kategoriji drukčiji pogled na festivalu u Cannesu 2017. godine, a prikazan je potom na brojnim festivalima na svim stranama svijeta. Pomalo je već postalo znakovito da iz Irana gotovo pa isključivo (ili ja uglavnom na takve filmove naletim) stižu filmovi u kojima se upozorava na probleme u tamošnjem društvu, a kojih očito ima jako puno. No, priča ovog filma je i iznimno univerzalna i vjerujem da će se u liku Reze moći prepoznati mnogi i u našim krajevima u kojima je, baš kao i u Iranu očito, korupcija postalo nešto sasvim normalno. Plaćanje mita, zapošljavanje preko veza, mažnjavanje love, gotovo pa je postalo nešto na što smo sasvim oguglali i gotovo da smo došli do situacije da se oni koji ne funkcioniraju na takav način smatraju potpunim idiotima i nesposobnjakovićima.  

I Rasoulof je jedan od onih filmaša koji je svu rigidnost totalitarmnog iranskog sistema jako dobro osjetio na svojoj koži jer je već nakon svojih prvih filmova upao u ozbiljne probleme. Filmovi su mu redovito cenzurirani i zabranjivani, a zanimljivo je kako su od sedam filmova koje je do sada snimamo, tek prva dva prikazana u Iranu. Ostali filmovi su mu zabranjeni jer je procijenjeno da prkose tekovinama revolucije, a u ožujku 2010. godine skupa s još jednim poznatim iranskim filmašem, Jafarom Panahijem je i uhićen za vrijeme snimanja zajedničkog filma. Zbog toga što se ogriješio o zakone i u svojim je filmovima kritizirao vlast, osuđen je na čak šest godina zatvora. Srećom pa je ta kazna kasnije reducirana na jednu godinu zatvora i na slobodu je pušten uz jamčevinu te još uvijek čeka poziv kad će morati odraditi tu kaznu. No, po svemu sudeći ni to ga nije omelo da nastavi snimati provokativne filmove u kojima i dalje prikazuje sve užase u kojima se nalazi iransko društvo. Iako mu se filmovi u domovini ne prikazuju i zabranjeni su, zasigurno mu je određena satisfakcija što je čest gost na vodećim svjetskim festivalima s kojih se njegovi filmovi redovito vraćaju kući s nagradama. 

Primjedbe