De Palmin "Scarface" očito je vječna
inspiracija svim onim filmašima koji se odluče na snimanje gangsterskih saga o
krimosima sa svih strana svijeta, a paralele između ovoga i kultnog filma o
Tonyju Montani su neizbježne. Nema tu izmišljanja tople vode i priča o kalabrijskom
kriminalcu odraslom u Milanu, Santu Russou priča je koja podsjeća na sve one
koje smo već stotinu puta gledali, no barem kad sam ja u pitanju, te
gangsterske priče u pravilu su nešto sa čime se i ne može puno promašiti. I
ovdje je sve korektno odrađeno, priča je to zasnovana po stvarnom čovjeku i tipu
koji je drmao milanskom kriminalnom scenom 80-ih godina prošlog stoljeća, no
baš kao i dobar dio tih "post-scarface" filmova problem je što imamo
ovdje sve moguće klišeizirane situacije kakve bismo u startu i zamislili u
jednom od takvih filmova.
Negdje sredinom 60-ih godina Russova obitelj
doselila je u Milano negdje iz Calabrije, s juga Italije. U novonastalim
okolnostima Santo se uspio nekako snaći, a život mu je usmjerila jedna potpuno
bezazlena situacija zbog koje je već kao klinac završio u zatvoru. Nakon što je
uhićen zbog optužbi da je ukrao motor, Russo je zvao oca da dođe po njega, a
kad je ovaj zbog srama ili bijesa što mu se sin uopće našao u takvoj situaciji
odbio to učiniti, Santu je sudbina bila predestinirana. U maloljetničkom
zatvoru upoznao je ekipu s kojom se potom posvetio kriminalu, a nakon izlaska
na slobodu, negdje tijekom 70-ih godina, počinjao se korak po korak uspinjati na
kriminalnoj ljestvici zloglasne talijanske kriminalne organizacije Ndranghete.
Kako je tijekom 50-ih, 60-ih i 70-ih velik
broj ljudi s juga Italije uslijed užasnog siromaštva i nedostatka posla
preselio na sjever, posebno u Milano, tako je ondje vrlo utjecajna i razgranata
bila Ndrangheta. Kriminalna organizacija koja strukturom donekle podsjeća na
sicilijansku Cosa Nostru, no još okrutnija i bez tako čvrste hijerarhije i
kodeksa kakvog su imali Sicilijanci. Tako u "Lo spietatu" pratimo
uspon jednog takvog okorjelog tipa, ambicioznog kriminalca, koji se uspio
probiti za vrijeme "zlatnog doba" Ndranghete 80-ih godina prošlog
stoljeća, no kako to već biva u sličnim filmovima, vjerojatno i u stvarnom
životu, na kraju strmoglavo pasti i završiti kao mnogi drugi slični tipovi. I
dok je tematski ova priča tipična skarfejsovska, stilski to pomalo podsjeća na
još jedan legendarni gangsterski film, Scorseseove "Dobre momke",
pošto i ovdje glavni protagonist ima ulogu pripovjedača i vodi nas kroz svoj
život i kriminalnu scenu Milana 80-ih godina prošlog stoljeća.
Primjedbe
Objavi komentar