LO SPIETATO (2019,ITA) - 6,5/10



De Palmin "Scarface" očito je vječna inspiracija svim onim filmašima koji se odluče na snimanje gangsterskih saga o krimosima sa svih strana svijeta, a paralele između ovoga i kultnog filma o Tonyju Montani su neizbježne. Nema tu izmišljanja tople vode i priča o kalabrijskom kriminalcu odraslom u Milanu, Santu Russou priča je koja podsjeća na sve one koje smo već stotinu puta gledali, no barem kad sam ja u pitanju, te gangsterske priče u pravilu su nešto sa čime se i ne može puno promašiti. I ovdje je sve korektno odrađeno, priča je to zasnovana po stvarnom čovjeku i tipu koji je drmao milanskom kriminalnom scenom 80-ih godina prošlog stoljeća, no baš kao i dobar dio tih "post-scarface" filmova problem je što imamo ovdje sve moguće klišeizirane situacije kakve bismo u startu i zamislili u jednom od takvih filmova.

Negdje sredinom 60-ih godina Russova obitelj doselila je u Milano negdje iz Calabrije, s juga Italije. U novonastalim okolnostima Santo se uspio nekako snaći, a život mu je usmjerila jedna potpuno bezazlena situacija zbog koje je već kao klinac završio u zatvoru. Nakon što je uhićen zbog optužbi da je ukrao motor, Russo je zvao oca da dođe po njega, a kad je ovaj zbog srama ili bijesa što mu se sin uopće našao u takvoj situaciji odbio to učiniti, Santu je sudbina bila predestinirana. U maloljetničkom zatvoru upoznao je ekipu s kojom se potom posvetio kriminalu, a nakon izlaska na slobodu, negdje tijekom 70-ih godina, počinjao se korak po korak uspinjati na kriminalnoj ljestvici zloglasne talijanske kriminalne organizacije Ndranghete.

Kako je tijekom 50-ih, 60-ih i 70-ih velik broj ljudi s juga Italije uslijed užasnog siromaštva i nedostatka posla preselio na sjever, posebno u Milano, tako je ondje vrlo utjecajna i razgranata bila Ndrangheta. Kriminalna organizacija koja strukturom donekle podsjeća na sicilijansku Cosa Nostru, no još okrutnija i bez tako čvrste hijerarhije i kodeksa kakvog su imali Sicilijanci. Tako u "Lo spietatu" pratimo uspon jednog takvog okorjelog tipa, ambicioznog kriminalca, koji se uspio probiti za vrijeme "zlatnog doba" Ndranghete 80-ih godina prošlog stoljeća, no kako to već biva u sličnim filmovima, vjerojatno i u stvarnom životu, na kraju strmoglavo pasti i završiti kao mnogi drugi slični tipovi. I dok je tematski ova priča tipična skarfejsovska, stilski to pomalo podsjeća na još jedan legendarni gangsterski film, Scorseseove "Dobre momke", pošto i ovdje glavni protagonist ima ulogu pripovjedača i vodi nas kroz svoj život i kriminalnu scenu Milana 80-ih godina prošlog stoljeća. 

Primjedbe