LONG DAY'S JOURNEY INTO THE NIGHT (2018,CHN) - 7/10



Za ovu misterioznu dramu koja s poznatom dramom Eugenea O'Neilla ne dijeli ništa osim imena, definitivno bi se moglo reći da je art film s najboljim otvaranjem u kinu u povijesti. Na tome se mladi autor Bi Gan najprije može zahvaliti odličnom marketingu, ali i priličnoj neinformiranosti publike koja hrli u kina. Jer ovaj je film premijeru u kineskim kinima imao na Staru godinu, 31. prosinca 2018. godine, a osim na art-publiku, marketingom se ciljalo na široke mase. Kako to već obično biva danas, velik broj ljudi uopće se nije pretjerano informirao o filmu, već su, vjerojatno naivno pretpostavljajući da se radi o nekakvoj sladunjavoj romansici pohrlili u Kina. Zahvaljujući tome film je već prvog dana prikazivanja na kino blagajnama zaradio 38 milijuna dolara da bi mu već sljedećeg dana zarada pala za 96 posto.

Lako je za pretpostaviti kako je uglavnom mainstream publika reagirala kad je shvatila da je umjesto nekakvog novogodišnjeg proljevastog ljubića došla gledati gotovo pa tipični moderni kineski art film s kojim je Gan debitirao na festivalu u Cannesu. Ovaj je film u Cannesu prikazan u kategoriji "Un Certain Regard" (drukčiji pogled), nakon čega je imao lijep festivalski život po cijelom svijetu, a osvojio je i tri nagrade u izboru za kineski film godine (fotografija, zvučni efekti i originalna glazba), dok nominacije za najbolji film i režiju nije uspio opravdati. Radnju je Gan, koji pripada manjinskom narodu Miao iz južne Kine, smjestio u gradić od pola milijuna stanovnika u kojem je i sam rođen po imenu Kaili u unutarnjoj provinciji Guizhou. Glavni junak ovog filma tako se nakon puna dva desetljeća vraća u Kaili kako bi pronašao misterioznu djevojku koju je nekoć ondje sreo. Paralelno sa sadašnjosti do jednog trenutka prati se i priča iz prošlosti, a negdje na pola, kao u "Mullholland Driveu" Davida Lyncha dolazi do potpunog reza i drugu polovicu filma snimljenu u jednom neprekinutom kadru koji traje valjda sat vremena pratimo istog tog junaka kako bizarnim, nadrealnim okruženjem traži istu tu djevojku.

Mlađahni Gan u jednom intervjuu na koji sam negdje naletio istaknuo je kako je veliki fan ruskog avangardnog genija Andreja Tarkovskog, a svoju fascinaciju njime u ovom filmu uopće ne skriva. Okruženje izgleda gotovo identično kao u "Stalkeru", sve se to događa u nekakvom gradu koji djeluje potpuno postapokaliptično, prljavo, srušeno, hrđavo. Lako je za pretpostaviti da je i ovo još jedan u nizu onih visokoestetiziranih, stiliziranih, arty filmova u kojima čvrste i konzistentne naracijske linije zapravo i nema i sve se karte ovdje bacaju na stvaranje ugođaja i mračne, hladne, pomalo depresivne atmosfere. Djeluje ova gotovo pa klasična noirovska priča (tip traži misterioznu djevojku, gotovo cijela radnja odvija se po noći) prilično jezivo, zbunjujuće, a kamera je fascinantna, posebno kad krene onaj već spomenuti dugi, potpuno ludi kadar.

Već sam više puta naglašavao kako se po pitanju kineskih filmova posljednjih godina događa prava mala revolucija i da u Kini danas ima prava mala vojska zanimljivih autora sa svježim vizijama i idejama. Očito je da su svi ti autori filmski načitani jednako kao i njihovi kolege sa zapada i posljednjih godina gotovo pa se ne može dogoditi da u Berlinu, Cannesu i Veneciji ne bude barem po jedan film koji stiže iz Kine. Svim tim filmovima je zajedničko da su snimljeni s nevjerojatnim stilom, a iako "Dugo putovanje u noć" ne bih svrstao u sam vrh filmova iz Kine koje sam pogledao posljednjih godina, vjerujem da bi se ovaj film mogao svidjeti onima koji vole pomalo drukčiji, neobičniji, arty filmski izričaj. 


Primjedbe