TERET (2018,SRB) - 8/10




Šibenčanin Leon Lučev za mene je trenutačno možda i najbolji glumac neke srednje generacije s prostora bivše Jugoslavije. Jedinog konkurenta Lučev je imao u nažalost prerano preminulom Nebojši Glogovcu, a uloga u "Teretu", filmu koji je trijumfirao na Zagreb film festivalu 2018. godine i koji je premijeru imao u canneskom programu 15 dana autora, samo je potvrda toga. Uloga Vlade vjerojatno je jedna od najboljih uloga uopće u posljednjih godinu dana, a Lučev je i bez previše teksta uspio na nevjerojatan način dočarati psihološku dramu u filmu čija je radnja smještena u Srbiju za vrijeme NATO-va bombardiranja 1999. godine. Nakon što je dobio otkaz u tvornici, Vlada je prisiljen raditi kao vozač kamiona, a zadatak mu je od Kosova do Beograda prevesti tajanstven teret. Jedna tura plaća se stotinu njemačkih maraka, a to je novac koji je vjerojatno na starom mjestu zarađivao kroz mjesec dana.

Iako je sam dobro svjestan što to prevozi u starom, škripavom kamionu, koji izgleda da će se svakog trenutka raspasti u tisuće komadića, gledatelji tek mogu naslutiti o čemu bi se moglo raditi. Prolazi on nepoznatim, bombardiranjem potpuno devastiranim područjem, koje djeluje postapokaliptično, stalkerovski, a cijela situacija užasno je klaustrofobična jer se gotovo konstantno nalazimo s njim u kabini kamiona. Do kraja dana Vlada mora teret dovesti do Beograda, a kada napokon obavi posao i vrati se kući, morat će se on suočiti s posljedicama svojih djela, svega što je vidio i proživio. A nije nemoguće da će već za dan ili dva ponovno dobiti istovjetan zadatak. Iako na prvu cijela priča djeluje minimalistički, možda i monotono jer dobrim dijelom filma pratimo isključivo Vladu i njegov put kući, ovo je jedan od onih filmova u kojima praktički sve počiva na glavnom protagonistu.

Lučev je tu odradio nevjerojatan posao. Ne samo što je naučio voziti kamion i što on doista cijelo vrijeme upravlja tom krntijom po kozjim putevima i kaldrmama, već i svojom pojavom on odaje dojam čovjeka s užasnom moralnom dilemom i čovjeka koji je svjestan da za njega iskupljenja nema. Putem on susreće različite ljude, a preko njih vidimo sav taj užas, strah, kaos i apsolutno beznađe i bespomoćnost koji su zavladali. Djeluje sve kao da sutra nema, svi kao da su se pomirili sa sudbinama, kao da su svi potpuno oguglali na nasilje i horore koje proživljavaju. O istoj temi scenarist i redatelj "Tereta" Ognjen Glavonić dvije godine ranije snimio je i dokumentarni film "Dubina dva", a ovaj puta istu priču odlučio je istražiti na posve drukčiji način. Kroz osobnu priču čovjeka koji tijela mora prevoziti u masovnu grobnicu i čovjeka koji cijelo vrijeme s grčem u želucu radi ono što mora da bi prehranio obitelj. Iako se o teretu koji Vlada prevozi u kamionu niti u jednom trenutku eksplicitno ne govori, od prvog trenutka je jasno što je u teretnom prostoru, a Glavonić je nevjerojatnu pažnju posvetio detaljima. I doista, mnogo toga je u detaljima, od neobičnog metalnog zvuka koji svako malo dopire iz teretnog prostora pa do kompletnog okruženja koje izgleda kao da se sve odvija potkraj tih mračnih devedesetih. Definitivno je "Teret" težak film za gledanje i teško je, gotovo nemoguće, pokušati se staviti u situaciju glavnog junaka, a film je to koji ne izlazi tako brzo iz memorije.

Primjedbe